De beste voedingsmiddelen voor het hart

Helaas sterven er veel mensen in Nederland en andere delen van de wereld aan hartziekten. Het is dan wel belangrijk om te weten welke rol voeding hierbij speelt. Vandaar dat hier een lijst is gemaakt van voedingsmiddelen die goed zijn voor de hartgezondheid. Wanneer jij een gezond dieet met een gezonde levensstijl naleeft dan kunnen beide factoren ervoor zorgen dat je lang en gelukkig leeft. Blijkbaar zijn er volgens experts genoeg dingen die ervoor zorgen dat je hart gezond en ziektevrij blijft. Enkele dingen die je kunt doen zijn: een jaarlijkse controle, dagelijks sporten, stoppen met roken of stappen ondernemen om het stressniveau in het leven te verminderen. Al deze dingen kunnen een positief effect hebben op de gezondheid van het hart, maar een van de eenvoudigste veranderingen in levensstijl waar het hart baat bij heeft, is kijken naar de brandstof van je lichaam (de voeding). Uit de statistieken blijkt dat veel mensen met hartfalen binnen vijf jaar na de diagnose sterven, je praat dan over ongeveer de helft van de gevallen. Het is belangrijk om te weten wat verstandiger is om juist niet te eten en dat is bijvoorbeeld: veel slecht vet (bijvoorbeeld transvetten), cholesterol of natrium. Een gezond dieet is een goede manier om te beginnen met een betere hartgezondheid. Hieronder staat een lijst met voedingsmiddelen die jij eet of drinkt voor een betere gezond van het hart. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk uit deze lijst aan voedingsmiddelen consumeert om het hart gezond te houden.


Asperges

Asperges hebben een intrinsieke smaak en niet iedereen houdt daarvan. Het is goed om te weten dat asperges veel foliumzuur bevatten. Dit helpt voorkomen dat het aminozuur homocysteïne zich in het lichaam ophoopt. Hoge spiegels van homocysteïne worden in verband gebracht met een verhoogd risico op hartgerelateerde aandoeningen, zoals de coronaire hartziekte en een beroerte.


Bonen, erwten, kikkererwten en linzen

Deze peulvruchten hebben het vermogen om het ''slechte cholesterol'' aanzienlijk te verlagen. Ze zitten ook boordevol vezels, eiwitten en antioxiderende polyfenolen, die allemaal gunstige effecten hebben op het hart en de algemene gezondheid.


Bessen

In het Engels noemen ze ze ook wel berries. Ze bedoelen dan ook vaak strawberries en blackberries, maar ook andere soorten klein fruit. Deze zijn allen goed voor het hart. Bessen zitten vol met antioxiderende polyfenolen, die het risico op hart- en vaatziekten helpen verminderen. Ze zijn een geweldige bron van vezels, foliumzuur, ijzer, calcium, vitamine A en vitamine C, en ze bevatten weinig vet.


Broccoli

Dit is absoluut een van mijn favorite groente en ik noem het dan ook het groene gezondheidsmonster. Broccoli kent zeer veel gezondheidsvoordelen, zo vecht het bijvoorbeeld tegen kanker. Uit onderzoek blijkt dat wanneer je regelmatig broccoli eet, dit het cholesterolgehalte verlaagt en hartaandoeningen kan voorkomen.


Chiazaad en lijnzaad

Vraag jij je af of Chiazaad gezond is, check dan deze blog. Chiazaad en lijnzaad bevatten veel omega-3-vetzuren, zoals alfa-linoleenzuur. Omega-3 vetzuren hebben veel gunstige effecten, zoals het helpen verlagen van triglyceriden, LDL en totaal cholesterol. Ze verlagen ook de bloeddruk en minimaliseren de vorming van vette plaques in de slagaders. Omega-3 vetzuren verlagen het risico op aandoeningen die tot een hartaanval kunnen leiden, zoals trombose en hartritmestoornissen. Je vind deze zuren ook in vette vis.


Pure chocolade

Donkere chocolade is heel gezond zolang je er maar kiest voor de variant van minstens 70% cacao. Vraag je je af of je afvalt van donkere chocolade, lees dan deze blog. Met mate is pure chocolade niet alleen zeer lekker, maar ook nog eens goed voor het hart. Wetenschappers zijn ervan overtuigd dat pure chocolade werkt tegen atherosclerose. Dit is een fenomeen waarbij plaque zich ophoopt in de slagaders. Wat er vervolgens voor zorgt dat het risico op een hartaanval en een beroerte toeneemt. Pure chocolade werkt tegen stijfheid van de slagaders en het ongemak wanneer witte bloedcellen aan de wanden van bloedvaten blijven plakken. Pure chocolade staat bekend om een hoog flavanolgehalte, wat gezond voor je is.


Koffie

Zelf drink ik zoals zovelen elke dag koffie en dit blijkt dan ook heel gezond te zijn. Koffie drink je voor een betere gezondheid. Zelfs als je ziek bent kan koffie geen kwaad. Drink je regelmatig koffie dan heb je een verminderd risico op het ontwikkelen van hartfalen en een beroerte. Sommige mensen denken dat koffie verzurend werkt in het lichaam, dit heeft geen verband met de gezondheid van de mens (zie hiervoor deze blog).

Vis dat rijk is aan omega-3 vetzuren

Zoals ik hierboven al heb benoemd bevatten sommige soorten vis veel omega-3-vetzuren. We weten allemaal wel dat deze verbindingen zeer gezond zijn. De vetzuren en eiwitten uit vis helpen het hart te beschermen. Tevens bevatten deze vissoorten maar weinig verzadigd vet. Mensen met een hartaandoening, of die het risico lopen deze te ontwikkelen, wordt vaak aangeraden om hun inname van omega-3 vetzuren te verhogen door vis te eten; dit komt doordat ze het risico op abnormale hartslagen verlagen en de groei van plaque in de slagaders vertragen. Voorbeelden van gezonde vissoorten met omega-3-vetzuren zijn: zalm, makreel, haring, meerforel, sardines of witte tonijn.


Groene thee

Voor een betere gezondheid drink je groene thee. Uit een onderzoek van 2011 bleek dat groene thee een kleine verlaging van het cholesterolgehalte kan bewerkstelligen. Hierdoor is de kans op hartaandoeningen en beroertes kleiner. Uit een ander onderzoek bleek dat groene thee in verband werd gebracht met een verlaging van de bloeddruk, wat ten goede komt van het hart.


Noten

Noten zijn heel gezond zolang ze maar niet gebrand en gezout zijn. Amandelen, hazelnoten, pinda's, pecannoten, pistachenoten en walnoten zijn allemaal zeges voor de hartgezondheid. Je vind in deze noten veel eiwitten, vezels, mineralen, vitamines en antioxidanten. Net als vis en lijnzaad, zijn walnoten ook rijk aan omega-3-vetzuren, waardoor ze een hart-gezond tussendoortje zijn voor onderweg.


Lever

Lever zal niet iedereen iedere week eten, maar het blijkt wel zeer gezond te zijn. Van alle orgaanvlees is de lever het meest voedzaam. Lever bevat veel foliumzuur, ijzer, chroom, koper en zink, die het hemoglobinegehalte in het bloed verhogen en ons hart helpen gezond te houden.


Havermout

Havermout is de ideale ontbijtsnack waar velen van ons van genieten. Het is rijk aan oplosbare vezels wat betekent dat deze kunnen helpen om het risico op hartaandoeningen te verminderen. Daar komt ook nog eens bij dat havermout het LDL en het totale cholesterol aanzienlijk kan verlagen, zonder enige nadelige effecten.


Rode wijn

Het eerste waar ik aan moet denken bij rode wijn is de stof resveratrol, welke zeer gezond is voor de mens. Rode wijn bevat veel antioxidanten en bij matige consumptie moet je daar ook zeker van profiteren. Wijn zou een koning zijn bij nauwe of verstopte aderen. Deze zouden worden verwijd om atherosclerose te voorkomen.


Spinazie

De groene krachtpatser heeft veel in zijn mars, maar dus ook voor het hart. Magnesium zorgt voor een gezond hartritme. Spinazie is een van de beste bronnen van magnesium dat gepaard gaat met een groot aantal gezondheidsvoordelen.


Tomaten

Tomaten kennen veel gezondheidsvoordelen, net zoals tomatensoep, welke dit zijn lees je hier. Tomaten bevatten veel voedingsstoffen die ons hart gezond kunnen houden. De kleine rode vruchten zitten boordevol vezels, kalium, vitamine C, foliumzuur en choline, die allemaal goed zijn voor het hart. Kalium helpt niet alleen om hartaandoeningen op afstand te houden, maar ook voor spieren en botten, en helpt het de vorming van nierstenen te voorkomen.


Groenten

Het zal je niks verassen dat groente in het algemeen goed is voor het hart. Groenten bevatten weinig vet en calorieën, maar zijn rijk aan vezels, mineralen en vitamines. Een gezonde hoeveelheid groenten in de voeding kan helpen om het gewicht en de bloeddruk te matigen.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square