De gezondheidseffecten van selderij

Wat is selderij?

Selderij is een mooie bos groene, knapperige stengels die men groente noemt. Selderij past uitstekend binnen een gezond dieet en biedt dan ook veel voordelen voor onze gezondheid. Deze groente hoort thuis in de apiaceae-familie, waar wortelen, pastinaak, peterselie en knolselderij ook lid van zijn. Selderij is redelijk populair en bevat maar weinig calorieën. Zoals je in veel groenten ziet en ook in selderij is dat ze veel vezels bevatten. Voedingsvezels zijn goed voor de spijsvertering en de cardiovasculaire gezondheid. Door veel groenten en fruit te eten verklein je jouw kans op ziektes en dat komt met name door antioxidanten, die uiteraard ook in selderij te vinden zijn. Het overgrote deel van selderij bestaat, net zoals bij de komkommer, uit water.


De voedingswaarde van selderij

Belangrijke goede voedingsstoffen uit selderij zijn apigenine en luteoline, maar bevat daarnaast nog meer plantaardige stoffen die antioxiderend werken in het lichaam. Voor de kenners onder ons praat je dan over selinene, limoneen, kaempferol en p-coumarinezuur. Verschillende soorten antioxidanten vechten tegen vrije radicalen. Dit zijn onstabiele moleculen die schade aan de cellen aanrichten in het lichaam. Tijdens natuurlijke processen met betrekking tot het metabolisme maakt het lichaam deze stoffen als bijproducten. Bij een overmaat van deze vrije radicalen en een ophoping hiervan kunnen ze leiden tot ziektes en ongemakken. Consumeer jij veel antioxidanten dan beperkt je de schade tot het minimum. Natuurlijk vind je in selderij vitamine en mineralen, zoals vitamine K, foliumzuur, vitamine A, kalium en vitamine C. Wil jij zeker weten dat je van deze stoffen genoeg binnenkrijgt, bestel dan hier jouw supplement. Hieronder lees je welke effecten selderij heeft op onze gezondheid.


De gezondheidsvoordelen van selderij

Selderij bevat veel antioxidanten

Zoals hierboven vermeld, bevat selderij veel antioxidanten. Deze stoffen bieden bescherming voor cellen, bloedvaten en organen tegen oxidatieve schade. Oxidatieve schade zou je kunnen omschrijven als een soort van roest in het lichaam. Meer over oxidatie kun je hier lezen. In één stengel vind je meer dan twaalf soorten antioxidanten, waaronder vitamine C, bètacaroteen en flavonoïden. De fytonutriënten, zoals men de gezonde stoffen uit de plant noemt, strijden tegen ontstekingen in het spijsverteringskanaal, cellen, bloedvaten en organen.


Selderij strijdt tegen ontstekingen

Veel (chronische) ziektes hebben een voorgeschiedenis in een lang aanhoudende ontsteking. Je praat dan bijvoorbeeld over de ziektes: artritis en osteoporose. Om ontstekingen tegen te gaan eet je onder andere selderij want deze groente heeft maar liefst vijfentwintig ontstekingsremmende stoffen in zich. Deze bieden bescherming tegen ontstekingen in het lichaam.


Selderij is goed voor de spijsvertering

De antioxiderende en ontstekingsremmende voedingsstoffen uit selderij zijn verantwoordelijk voor een bescherming van het spijsverteringskanaal. Daarnaast heeft selderij veel voordelen voor de maaggezondheid. Bepaalde stoffen uit selderij zouden maagzweren helpen voorkomen of verminderen. Ook verbetert deze groente het slijmvlies van de maag. Het hoge watergehalte en de oplosbare en onoplosbare vezels zorgen er samen voor dat het spijsverteringskanaal gezond blijft.

Selderij bevat veel vitamines en mineralen en heeft een lage glycemische index

Selderij is een kei in het verbeteren van onze gezondheid omdat het de beschikking heeft over vitamine A, K en C, kalium en foliumzuur. Tevens is er maar weinig natrium te vinden in deze groente. Het heeft een lage glycemische index, wat erop neerkomt dat selderij een langzaam, constant effect heeft op uw bloedsuikerspiegel.


Selderij werkt alkaliserend in het lichaam

Selderij werkt ontzurend en heeft een basis effect op het lichaam. Wat betekent dat deze groente goed is voor de zuur-baas balans. Dit is toe te wijten aan de mineralen magnesium, ijzer en natrium. Hierdoor heeft selderij een neutraliserend effect op zure voedingsmiddelen. Daarnaast zijn deze mineralen benodigd voor essentiële lichaamsfuncties.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square