De gezondheidsvoordelen van peterselie

Over peterselie heb ik al twee keer geschreven op deze website, dit omdat het een geneeskrachtige werking op het lichaam heeft. Zie hier de 10 gezondste culinaire kruiden met daarin een rol voor peterselie. Daarnaast staat dit geweldige kruid op 5 in de top 10 meest gezonde groente en fruit. Eigenlijk kun je het niet schalen onder groente of fruit, maar het heeft zo'n fantastische werking dat ik deze in de top 10 heb gezet. Je zou kunnen zeggen dat peterselie ons veel meer te bieden heeft dan een culinair hulpmiddel dat het bord versiert of ons eten op smaak brengt. Dit krachtige kruid heeft het vermogen om ziektes buiten de deur te houden, waaronder kanker. Studies hebben aangetoond dat de effecten van peterselieblad en zijn stengelextracten het vermogen van kankercellen om te migreren en te uitzaaien aanzienlijk verminderen. Er zijn veel kruiden getest en peterselie hoort bij de vier beste kruiden als het gaat om remmende effecten op kankeropwekkende ontstekingsstoffen. Het remt ziektes dus af en dat vinden we fijn. Door de jaren heen (eeuwenoud) wordt peterselie gebruikt in de keuken en in de medische wereld. Wanneer er een begrafenis was werd het door de Romeinen zelfs gebruikt om de geuren uit de lijken te verdrijven. Tegenwoordig wordt het veel gebruikt in deodorant en in middeltjes om de adem wat om te frissen. Het gaat dus slechte bacteriën tegen. Ben jij nu al enthousiast over peterselie en wil je dit kopen in de supermarkt? Dat kan, het is zowat overal verkrijgbaar en goedkoop. Ook is het gemakkelijk zelf te kweken in de tuin. Hieronder vind je de gezondheidsvoordelen van dit prachtige kruid.


Gezondheidsvoordeel van peterselie 1: Antioxidant en leverondersteuning

In duizenden onderzoeken is naar voren gebracht dat peterselie sterk antioxiderend is. Het bevat de volgende flavonoïden en fenolische verbindingen met een scala aan nutraceutische effecten: het verhoogt antioxiderende enzymen in het bloed, het vermindert letsel aan weefsel, het herstelt schade van vrije radicalen en het remt de productie van urinezuur (door de quercetine die het bevat). Wat maakt peterselie nou zo krachtig? Dit komt omdat het de vitaminen A, C, riboflavine, niacine, foliumzuur en de mineralen zink, magnesium, kalium en calcium bevat. Deze zorgen ervoor dat de kans op hart- en vaatziekten wordt verkleind, de nier- en levertoxiciteit wordt verminderd en de oxidatieve schade wordt geremd.


Gezondheidsvoordeel van peterselie 2: Chlorofyl voor algehele ontgifting

Dat chlorofyl werkt tegen huidkanker wisten we al, tenminste als je mijn blogs hebt gevolgd. De algehele ontgifting (of detox) in ons lichaam is zeer belangrijk en peterselie is in het bezit van natuurlijke ontgiftingsroutes waardoor rommel uit het lichaam wordt verwijderd. Zelf ben ik een grote fan van chlorofyl en consumeer dan ook vaak spinazie. Peterselie zit vol met chlorofyl, wat zijn karakteristieke groene kleur geeft. Chlorofyl is een bekend chelaatvormer waarvan is vastgesteld dat het giftige metalen uit het lichaam verwijdert en biologische activiteit stimuleert die de opeenhoping van afval elimineert. Peterselie remt een overmaat van zware metalen in het lichaam. Wanneer je een lage dosis van chlorofyl consumeert dan profiteer je al van de vorming van nieuwe rode bloedcellen en een ontgifting van schadelijke stoffen uit het bloed.


Gezondheidsvoordeel van peterselie 3: Het verlicht winderigheid

In de traditionele medische praktijken gebruiken ze al eeuwenlang peterselie vanwege de gezondheidsvoordelen op het gebied van winderigheid. Het verbetert de spijsvertering op verschillende manieren door gas te verdrijven, een opgeblazen gevoel te voorkomen en de darmmotiliteit te stimuleren. Daarnaast heeft peterselie ontstekingsremmende eigenschappen. De krachtige antioxidanten werken in op het weefsel en worden gebruikt bij de behandeling van diabetes, bacteriële en schimmelinfecties en bij het reguleren van de bloeddruk. Door peterselie in appelciderazijn te dopen, worden de windafdrijvende eigenschappen nog verder versterkt. Het chlorofyl in combinatie met de natuurlijke enzymen en zuren in de azijn verbeteren de microflora van de darm, wat resulteert in minder spijsverteringsongemakken. Wil je meer weten over de ongelofelijke gezondheidsvoordelen van appelazijn, lees dan deze blog.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square