De heilzame pistachenoot!

Over noten heb ik al het een en ander geschreven op deze website. Zo werkt seleen in de paranoot geneeskrachtig en is de walnoot goed voor de huid. Maar hoe zit het met de pistachenoot? Diegene die hem eten weten wel dat deze lekker is, maar beseffen nog te weinig wat voor kracht deze noot heeft. Velen van ons vinden het leuk om de schilletjes van de noot af te pulken en deze daarna heerlijk op te smikkelen. Pistachenoten van de Pistacia vera boom zijn eigenlijk eetbare zaden en bevatten veel gezonde vetten en zijn een uitstekende bron van vezels, eiwitten en antioxidanten. Veel mensen weten dan ook dat antioxidanten tegen ziektes in het lichaam werken. Naast de hiervoor genoemde voedingsstoffen bevatten pistachenoten ook andere essentiële voedingsstoffen. Online zijn pistachenoten te koop, zie hiervoor deze website. Deze noot eet je om af te vallen en het hart (net zoals bij een matige consumptie van bier) en de darmen gezond te houden. Sinds 7000 voor Christus wordt de pistachenoot al gegeten en tegenwoordig bekleden wij ons nagerecht ermee. Zoals gezegd zijn pistachenoten zeer voedzaam met een aandeel van 90% aan onverzadigde vetten, kalium, fosfor, vitamine B6 (groot aandeel), thiamine, koper en mangaan. Voornamelijk het hoge aandeel van vitamine B6 is een mooie voedingsstof uit de pistachenoot. Vitamine B6 is belangrijk voor verschillende lichaamsfuncties, waaronder de regulering van de bloedsuikerspiegel en de vorming van hemoglobine, een molecuul dat zuurstof in rode bloedcellen transporteert. Bestel vitamine B6 hier om zeker te zijn dat je er genoeg van binnenkrijgt. Kalium is ook rijkelijk aanwezig in deze noot. In deze blog lees je de heilzame gezondheidsvoordelen van de pistachenoot.


De gezondheidsvoordelen van pistachenoten

Pistachenoten zijn rijk aan antioxidanten

Voor een goede gezondheid zijn antioxidanten essentieel. Ze gaan celschade tegen en verminderen het risico op ziektes, zoals de verschrikkelijk ziekte die mijn moeder ook trof, kanker. Pistachenoten bevatten meer antioxidanten dan de meeste andere noten en zaden. In feite bevatten alleen walnoten en pecannoten meer van deze stoffen. Voor de kenners onder ons bevatten pistachenoten de antioxidanten: luteïne en zeaxanthine, die beide zeer belangrijk zijn voor de gezondheid van de ogen. Ze strijden tegen een vermindering van het centrale zicht wat anders verloren zou kunnen gaan. Twee andere antioxidanten uit de heilzame noot zijn: polyfenolen en tocoferolen, deze helpen beschermen tegen kanker en hartaandoeningen. Interessant is dat de antioxidanten in pistachenoten zeer toegankelijk zijn in de maag. Daarom is de kans groter dat ze worden opgenomen tijdens de spijsvertering.


Pistachenoten bevatten weinig calorieën en veel eiwitten

Het is bekent dat veel noten nogal veel calorieën bevatten, maar gelukkig is er de pistachenoot! Deze bevat relatief weinig van deze dikmakertjes. Het bevat daarnaast best veel eiwitten, want de noot bestaat voor 20% uit eiwit. Tevens beschikt de noot over een hoge verhouding aan essentiële aminozuren, dat betekent meer proteïne dan welke noot dan ook. Je praat hier over aminozuren die je enkel en alleen uit voeding kan halen, het lichaam maakt deze niet zelf aan. Het lichaam zet deze om in stikstofmonoxide, een stof die ervoor zorgt dat de bloedvaten verwijden, wat de bloedstroom bevordert.


Pistachenoten zorgen ervoor dat jij afvalt

Van pistachenoten blijk je nogal een berg energie te krijgen, desalniettemin zorgen deze noten voor gewichtsverlies. Bestaand onderzoek bevestigd dit. Door de vele vezels en eiwitten geven pistachenoten je een vol gevoel en zorgen ervoor dat je daardoor minder gaat eten. Een onderzoek onder mensen met overgewicht gaven ze hen 20% van hun consumptie pistachenoten. Zij verloren meer van hun middel dan degenen die geen pistachenoten aten. Een reden hiervoor kan zijn dat het vetgehalte niet volledig in het lichaam wordt opgenomen. dit wordt dan in de darmen niet helemaal verteerd. Een andere reden is dat je eerst de schil er af moet halen en zo overconsumptie voorkomt.

Pistachenoten bevorderen gezonde darmbacteriën

De vezels uit deze noten zijn verantwoordelijk voor gezonde darmen. Vezels bewegen zich grotendeels onverteerd door je spijsverteringsstelsel en sommige soorten vezels worden verteerd door de goede bacteriën in je darmen en werken als prebiotica. Darmbacteriën fermenteren vervolgens de vezels en zetten deze om in vetzuren met een korte keten, wat verschillende gezondheidsvoordelen kan hebben, waaronder een verminderd risico op het ontwikkelen van spijsverteringsstoornissen, kanker en hartaandoeningen.


Pistachenoten hebben de kracht om het cholesterol en de bloeddruk te verlagen

Hartaandoeningen zou je buiten de deur kunnen houden door pistachenoten te eten. Behalve dat ze rijk zijn aan antioxidanten, kunnen pistachenoten het cholesterolgehalte in het bloed verlagen en de bloeddruk verbeteren, waardoor het risico op hartaandoeningen afneemt. Ze hebben de kracht om het totale en LDL (slechte) cholesterol te verlagen en het HDL (goede) cholesterol te verhogen. Ook zouden de noten een verlaging van triglyceriden veroorzaken. Noten hebben in het algemeen het vermogen om de bloeddruk te verlagen, maar de pistachenoot is de koning in dit geval.


Pistachenoten kunnen de gezondheid van bloedvaten bevorderen

Pistachenoten zorgen er met de stikstofmonoxide voor dat de bloedvaten verwijden door de gladde cellen in het endotheel te signaleren om te ontspannen. Pistachenoten zijn een geweldige bron van het aminozuur L-arginine, dat in het lichaam wordt omgezet in stikstofmonoxide. Daarom kunnen deze kleine noten een belangrijke rol spelen bij het bevorderen van de gezondheid van bloedvaten. Zelfs voor mensen met een erectiestoornis lijkt de pistachenoot geschikt, aldus een onderzoek onder mannen.


Pistachenoten kunnen de bloedsuikerspiegel verlagen

Ondanks dat ze een hoger koolhydraatgehalte hebben dan de meeste noten, hebben pistachenoten een lage glycemische index, wat betekent dat ze geen grote bloedsuikerspiegel veroorzaken. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat pistachenoten een gezonde bloedsuikerspiegel bevorderen. Een onderzoek toonde aan dat wanneer 56 gram pistachenoten werden toegevoegd aan een koolhydraatrijk dieet, de bloedsuikerspiegel van gezonde mensen na een maaltijd met 20-30% werd verminderd. Ook mensen met diabetes type 2 kunnen baat hebben bij consumptie van de noot, aldus een onderzoek onder mensen met deze ziekte. Behalve dat ze rijk zijn aan vezels en gezonde vetten, zijn pistachenoten rijk aan antioxidanten, carotenoïden en fenolische verbindingen, die allemaal gunstig zijn voor de bloedsuikerspiegel. Je kunt door het eten van pistachenoten de bloedsuikerspiegel op lang termijn onder controle houden.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square