De indrukwekkende gezondheidsvoordelen van appels

Appels zijn in Nederland toch wel een van de meest gegeten soorten fruit. De appel wordt ook al wel de Hollandse variant van superfood genoemd. Er zijn veel soorten en maten, maar allen kennen zij hun gezondheidsvoordelen. De een eet het zonder schil en de ander met, ze zeggen dan ook dat het verstandiger is om altijd de schil ook op te eten. Uit onderzoek blijkt dan ook dat juist in de schil de goede voedingsstoffen zitten, zoals vitamines (rond de 40% vitamine A van de hele appel), polyfenolen, quercetine en de helft van de vezels. Uiteraard bevat de rest van de appel ook voedingswaarde, maar het is eigenlijk jammer om de schil weg te gooien. Appels kennen veel door onderzoek gesteunde voordelen voor de mens. Wis je trouwens dat appelazijn ook veel voordelen voor de gezondheid kent, lees er hier meer over. Hieronder zie je de indrukwekkende gezondheidsvoordelen van appels.


Appels zijn zeer voedzaam

Een appel bevat: 95 calorieën, 25 koolhydraten, 4 gram vezels, 14% van ADH van vitamine C, 6% van ADH van kalium, 5% van ADH van kalium, 2-4% van ADH van mangaan, koper en de vitamines A, E, B1, B2 en B6. Appels bevatten daarnaast ook polyfenolen. Vaak worden deze voedingsstoffen niet vermeld op het etiket, maar men gaat ervan uit dan de polyfenolen uit appels voor veel gezondheidsvoordelen zorgen.


Appels zorgen ervoor dat je afvalt

Door de vele vezels en water uit appels wordt aangenomen dat je er gewicht door verliest. Het zijn eigenlijk twee vullende eigenschappen. Wanneer je stukjes appel voor een maaltijd eet, dan eet je voor de rest minder, zo blijkt uit onderzoek. Dan praat je over gemiddeld 200 calorieën minder dan de mensen die dat uit dat onderzoek niet deden. Onderzoekers denken dat appels meer vullen omdat ze minder energierijk zijn, maar toch vezels en volume leveren. Er zijn natuurlijke verbindingen in appels die voor meer gewichtsverlies zorgen. Het cholesterol heeft er ook baat bij want door het eten van appels zou het "slechte" LDL-cholesterol naar beneden gaan en het totale cholesterol verbetert worden.


Appels zijn goed voor het hart

Het risico op hartaandoeningen kan door appels worden verkleind. Het cholesterolgehalte in het bloed kan worden verlaagd door de oplosbare vezels die appels bevatten. De bovengenoemde polyfenolen hebben antioxiderende eigenschappen. Zoals gezegd bevinden deze zich voornamelijk in de schil. De bloeddruk kan worden verlaagd door de flavonoïde ''Catechine''. Dit is een van de polyfenolen uit appels. Het risico op een beroerte kan met 20% worden verlaagd door een hoge inname van flavonoïden, zo wees onderzoek uit. Flavonoïden kunnen hartaandoeningen helpen voorkomen door de bloeddruk te verlagen, 'slechte' LDL-oxidatie te verminderen en als antioxidanten te werken.


Appels eten verlaagt het risico op diabetes

Je zou zeggen dat suiker uit fruit niet goed is voor diabetespatiënten, maar niks is minder waar. Bij het eten van appels praat je over een lager risico op diabetes type 2. Uit een groot onderzoek blijkt dat wanneer je één appel per dag eet, het risico op het krijgen van diabetes type 2 met 28% afneemt, dan wanneer je geen appels eet. Zelfs wanneer je een paar appels per week eet, zag men al resultaat. Zij gaan ervan uit dat weefselschade aan bètacellen van de alvleesklier wordt voorkomen door de polyfenolen uit appels. Bètacellen produceren insuline in het lichaam en zijn vaak beschadigd bij mensen met diabetes type 2.


Appels zijn goed voor de darmen

Voor een gezond immuunsysteem zijn de darmen zeer belangrijk, het overgrote deel hiervan wordt tenslotte in de darmen bepaald. Zo zouden appels prebiotische effecten hebben en goede darmbacteriën bevorderen. Pectine (soort vezel) uit appels voeden de goede bacteriën in de darmen. Appels hebben beschermende effecten tegen obesitas, diabetes type 2 en hartaandoeningen.


Appels kunnen een wapen zijn tegen kanker

Als je het mij vraagt gaan voeding en kanker hand in hand. Ieder stuk groente of fruit heeft wel anti-kankereigenschappen, dus ook de appel. Uit reageerbuisstudies is een verband gebleken tussen plantaardige stoffen in appels en een lager risico op kanker. Zelfs het sterftecijfer bij kankerpatiënten zou lager zijn dan bij mensen die geen appels aten. Je zou kunnen stellen dat de antioxidanten en ontstekingsremmende effecten bijdragen aan een wapen tegen deze verschrikkelijke ziekte.


Appels kunnen astma bestrijden

Oxidatieve schade die de longen aantast kan worden bestreden door de antioxidanten uit appels. Uit een groot onderzoek van 68.000 vrouwen bleek dat bij diegene die de meeste appels aten, zij het laagste riciso astma hadden. Het eten van een grote appel per dag was gekoppeld aan een 10% lager risico op deze aandoening. Astma en allergische reacties kunnen worden beïnvloed door de flavonoïde ''quercetine'' uit de appelschil. Dit is goed nieuws voor het immuunsysteem. Ook ontstekingen worden zo verminderd.


Appels zijn goed voor de botgezondheid

Wil jij gezondere botten? Eet dan meer fruit want zo krijg je een hogere botdichtheid. Een hogere botdichtheid is een teken van gezonde botten. Onderzoekers geloven dat de antioxidanten en ontstekingsremmende stoffen in fruit de botdichtheid en sterkte kunnen helpen bevorderen. Door het regelmatig eten van appels houd je jouw calciumniveau op pijl en dat is goed voor de botten.


Appels kunnen de hersenen gezond houden

Appels hebben de kracht om leeftijdsgerelateerde mentale achteruitgang te bestrijden. In een onderzoek onder dieren bleek dat de schadelijke reactieve zuurstofsoorten in hersenweefsel werden verminderd door appelsap en de mentale achteruitgang minimaliseerde. De sap uit appels zorgt ervoor dat acetylcholine, een neurotransmitter, wordt behouden. Deze neurotransmitter kan met de leeftijd afnemen. Een laag gehalte aan acetylcholine houdt verband met de ziekte van Alzheimer. Ook het geheugen kan een boost krijgen bij de regelmatige consumptie van appels, zo bleek uit een rattenstudie.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square