De indrukwekkende gezondheidsvoordelen van de wortel

De wortel is goed voor de ogen want heb je weleens een konijn met een bril op gezien? Dit is uiteraard een gek gezegde die velen van ons wel kennen. Wanneer je naar de gezondheidsvoordelen van de wortel kijkt dan bevat deze mooie, oranje groente vitamine A, wat de gezondheid van de ogen in stand houdt. Maar er is meer, het levert namelijk ook vitamine C en kalium. Het immuunsysteem krijgt door de wortel een boost en het zou de huid kunnen verbeteren. Alle indrukwekkende gezondheidsvoordelen van de wortel lees je hieronder.


De wortel is zeer voedzaam

De wortel is caloriearm, bevat een beetje vet, koolhydraten, suikers, eiwitten en veel voedingsstoffen. Daarbij moet je denken aan vezels, vitamine A, vitamine C, vitamine K en kalium. Daarnaast biedt de wortel de antioxidanten: luteïne en zeaxanthine. Deze bestrijden onstabiele moleculen, ofwel vrije radicalen. Oxidatie in het lichaam wordt zo tegengegaan. De oranje kleur van de wortel is afkomstig van de carotenoïde: bètacaroteen. Deze antioxidant wordt door het lichaam omgezet in vitamine A.


De wortel is goed voor de gezondheid van de ogen

Zoals bovenaan in deze blog wordt beschreven, is de wortel goed voor de ogen. De wortel is een grote bron van voedingsstoffen die goed zijn voor de ooggezondheid. 250 gram wortel bevat meer dan 250% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine A. Het is bekend dat deze vitamine essentieel is voor goede ogen. Blindheid en leeftijdsgerelateerde oogziekten worden in verband gebracht met de inname van fruit en groenten die provitamine A bevatten. Luteïne en zeaxanthine uit de wortel bieden een bescherming tegen schadelijk licht. Het risico op oogproblemen zoals maculaire degeneratie kan door een hoge inname van luteïne en zeaxanthine worden verlaagd.


De wortel heeft een positief effect op het immuunsysteem

Er zijn verschillende manieren om het immuunsysteem een impuls te geven, lees er hier meer over. Maar de wortel is hier ook goed in! Vitamine C en vitamine A gedragen zich als antioxidanten die immuuncellen tegen vrije radicalen beschermen. Een tekort aan vitamine B6 is gekoppeld aan een verzwakte immuniteit en de wortel beschikt juist over relatief veel vitamine B6. Een gezond immuunsysteem behoed jou voor ziektes en de wortel draagt daaraan bij.


De wortel vecht tegen kanker

Kanker is een verschrikkelijke ziekte die velen van ons treft, echter is er met voeding veel te bereiken op dit gebied. Bijvoorbeeld tegen leukemie zijn de stoffen uit de wortel, bètacaroteen en luteïne, werkzaam, zij vechten tegen kankercellen. Een onderzoek onder tweeëntwintig gezonde jongemannen wees uit dat het drinken van wortelsap invloed had op biomarkers in uitwerpselen die verband houden met darmkanker. Zelf heb ik in verschillende documentaires gezien dat mensen met maag- en darmkanker sapjes zijn gaan drinken, waaronder wortelsap, zij waren daarbij overtuigd dat dit bijdroeg aan de vermindering van kankercellen in hun lichaam.


De wortel verbetert de bloedsuikerspiegel

Het eten van de wortel kan als resultaat hebben dat de bloedsuikerspiegel wordt verlaagd. In een onderzoek onder ratten met diabetes type 2 kwam naar voren dat bij deze dieren de bloedsuikerspiegel werd verlaagd en andere gerelateerde markers werden verbeterd. De wortel bevat namelijk probiotica, wat bacteriën zijn die zijn werking in de darmen verrichten en geassocieerd zijn met het tegengaan van diabetes. Chronische ziektes zijn zowat allemaal een gevolg van een ontsteking en de wortel heeft juist een ontstekingsremmend effect. Vruchtensap wordt vaak gezien als een zoet drankje dat de bloedsuikerspiegel omhoog laat schieten, bij wortelsap is dit niet het geval, dit verlaagt juist de bloedsuikerspiegel.


De wortel zorgt voor een betere huid

Door de voedingsstoffen die de wortel bevat, zorgt deze voor de verbetering van de huidgezondheid. Hij bevat veel vitamine C, een voedingsstof die nodig is voor de productie van collageen. Hierdoor worden elasticiteit en kracht van de huid verwezenlijkt. Ook vitamine C werkt als een antioxidant die veroudering doet remmen. Een carotenoïdenrijk dieet werkt tegen UV-straling en verbetert het uiterlijk van de huid.


De wortel verbetert de gezondheid van het hart

De wortel heeft het vermogen om het risico op hartaandoeningen te verkleinen. Bij de bloeddrukregeling in het lichaam wordt kalium gebruikt, wortelen bevatten deze stof. Wanneer je veel kalium consumeert, werkt dit tegen een hoge bloeddruk en maak je de kans op een beroerte kleiner. Het hart vindt het ook fijn om antioxidanten te zien stromen, wortelen bevatten deze uiteraard ook.


De wortel beschermt je lever

De lever wordt vrolijk van carotenoïden uit wortelen. De wortel bevat ontstekingsremmende en antioxiderende effecten van carotenoïden. Deze beschermen tegen niet-alcoholische leververvetting.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square