De kracht van de vergeten vrucht | De papaja

Als we aan fruit denken dan denken we niet direct aan de papaja. We denken eerder aan een citroen of een aardbei. Waarom zouden wij de papaja moeten eten, deze vraag wordt deels beantwoord in een van mijn voorgaande blogs, maar we willen er meer over te weten komen. De gezondheidsvoordelen van fruit zijn belangrijk voor de mens en de papaja heeft weer andere gezondheidsvoordelen dan bijvoorbeeld de banaan. De reden waarom de papaja vrucht wat minder wordt gegeten in Nederland is omdat ze in tropische gebieden groeien. Echter kun je de papaja meestal gemend in een fruitsnack kopen in de supermarkt in Nederland. Papaja's hebben een zoet karakter en een mooie felle kleur. De populariteit van de vrucht heeft dit te danken aan de hoge voedingswaarde en de smaak. Vroeger was de papaja een exotische en zeldzame vrucht, nu weet men wel anders. De papaja kent een verscheidenheid aan voordelen voor de gezondheid. Zo strijdt het voor een verminderd risico op hartaandoeningen, diabetes, kanker en spijsverteringsproblemen. Daarnaast vecht de papaja voor een verbetering van de bloedglucoseregulatie bij mensen met diabetes en is het goed voor de bloeddruk en uiterst geschikt voor wondgenezing. De papaja is op veel manieren te gebruiken in de keuken, maar op het vuistje is deze ook zeer geschikt. Wist je dat de papaja oorspronkelijk uit Mexico komt? Het groeit echter ook van nature in het Caribisch gebied en Florida. India produceert echter de meeste papaja's van de hele wereld. In papaja's vind je veel voedingsstoffen, namelijk foliumzuur, vitamine A, magnesium, koper, pantotheenzuur, vezels, bepaalde B-vitamines, alfa- en bètacaroteen, luteïne en zeaxanthine, vitamine E, calcium, kalium, vitamine K en lycopeen, Wil jij de papaja vaker eten, gebruik hem dan in salades, smoothies en andere gerechten. Hieronder lees je de gezondheidsvoordelen van papaja's.

De gezondheidsvoordelen van papaja's

Papaja's strijden tegen leeftijdsgebonden maculadegeneratie

Tegen astma en kanker zijn papaja's effectief, maar voor de ogen ook. Een belangrijke antioxidant uit deze vruchten is zeaxanthine, welke blauwe schadelijke lichtstralen filtert. Zo kan het de oog beschermen en maculadegeneratie tegengaan. Niet enkel en alleen de papaja heeft deze kracht. Het is zelfs aangetoond dat een hogere inname van elk soort fruit de progressie van leeftijdsgebonden maculadegeneratie tegengaat.


Papaja's gaan astma tegen

Wanneer je meer (verschillende) voedingsstoffen tot je neemt, heb je een kleinere kans op het ontwikkelen van astma. Een van deze voedingsstoffen is bètacaroteen, dat voorkomt in voedingsmiddelen zoals papaja, abrikozen, broccoli, meloen, pompoen en wortelen.


Papaja's gaan het gevecht aan met kanker

Het eten van antioxidanten is altijd een goed idee. Een voorbeeld van een uitstekend antioxidant tegen kanker is bètacaroteen, welke te vinden is in papaja's. Verbazingwekkend genoeg bestaat er in Nederland geen voedingsbehandeling tegen kanker, anders zouden zeker papaja's op het programma staan. Voor jongemannen zou de papaja uiterst geschikt zijn tegen prostaatkanker. Dit is een gegeven gepubliceerd in het tijdschrift Cancer Epidemiology and Prevention Biomarkers.


Papaja's zijn goed voor de botgezondheid

Botbreuken zouden eerder ontstaan wanneer er een te lage inname van vitamine K is. Weet jij niet wat vitamine K inhoudt, lees dan deze blog. Wanneer je voldoende vitamine K binnenkrijgt dan is dit belangrijk voor een goede gezondheid, omdat het de calciumopname verbetert en de uitscheiding van calcium via de urine kan verminderen, wat betekent dat er meer calcium in het lichaam is om botten te versterken en weer op te bouwen.


Papaja's zijn goed tegen diabetes

Een vezelrijk dieet is belangrijk, zo ook voor mensen met diabetes type 1. Mensen met deze ziekte zouden bij inname van zo'n dieet lagere bloedsuikerspiegels hebben, aldus verschillende studies. Dit geldt niet alleen voor die groep, maar ook voor mensen met diabetes type 2. Zij zouden een verbeterde bloedsuikerspiegel, lipiden en insulinespiegels hebben. Papaja's bevatten relatief veel vezels dus de conclusie is dat deze vruchten goed zijn tegen diabetes.


Papaja's zijn goed voor de spijsvertering

Papaja's kennen veel nuttige voedingsstoffen. Zo bevatten ze ook een enzym genaamd papaïne dat de spijsvertering bevordert. De papaja bevat ook veel vezels en water, die beide helpen constipatie te voorkomen en regelmaat en een gezond spijsverteringskanaal bevorderen.


Papaja's strijden tegen hartziektes

Papaja's bevatten vezels, kalium en vitamines en deze stoffen kunnen hartziektes de deur wijzen. Als je mijn blogs gevolgd hebt dan weet je dat een verhoging van de kaliuminname samen met een verlaging van de natriuminname de belangrijkste verandering in het voedingspatroon die een persoon kan aanbrengen om het risico op hart- en vaatziekten te verminderen. Doe er je voordeel mee en ga voor puur en minder bewerkt voedsel en vul je brandstoftank met de voedingsstoffen die het verdiend.


Papaja's gaan ontstekingen tegen

Een ontsteking is niet fijn en dat wil niemand. Dit lijdt tevens bij lange duur tot chronische ziektes en ongemakken. Alsof papaja's niet al genoeg voedingsstoffen in zich hebben, vind je er ook de stof choline. Deze stof helpt bij het slapen, spierbewegingen, leervermogen en het geheugen. Choline helpt ook om de structuur van celmembranen te behouden, helpt bij de overdracht van zenuwimpulsen, helpt bij de opname van vet en vermindert chronische ontstekingen.


Papaja's zorgen voor een gezonde huid en genezing

Papaja's kunnen breed ingezet worden. Ze kunnen worden gebruikt voor wondgenezing en het voorkomen van infectie van verbrande gebieden. Geleerden zouden dit kunnen toeschrijven aan de proteolytische enzymen chymopapaïne en papaïne in papaja. Zalven met het papaïne-enzym zijn ook gebruikt om decubituszweren (doorligwonden) te behandelen.


Papaja's zijn goed voor het haar

Papaja's bevatten vitamine A, welke goed is voor het haar. Deze zorgt voor de talgproductie, waardoor het haar gehydrateerd blijft. Ook voor de groei van lichaamsweefsels is vitamine A verantwoordelijk, inclusief huid en haar. Voldoende inname van vitamine C, die papaja kan leveren, is nodig voor de opbouw en instandhouding van collageen, dat de huid structuur geeft.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square