De kracht van zeezout

Zout heeft een slechte reputatie en velen van ons vermijden dit zo veel mogelijk, wat zeer onterecht is. Je hebt namelijk twee verschillende soorten zout, meer hierover lees je in deze blog. Door zoutwater te verdampen ontstaat zeezout en het wordt al sinds de prehistorie gebruikt. Je ziet tegenwoordig steeds meer mensen die zeezout verkiezen boven keukenzout. De meeste gebruiken het om eten op smaak te brengen, maar je kunt het ook gebruiken voor bodyscrubs, baden, dranken en verschillende andere producten. Zeezout zou gezonder zijn dan ander zout, helaas kan geen enkel onderzoek dit bevestigen. Zelf gebruik ik het ook en ik voel me er goed bij. Zelf bestel ik het hier online, doe er je voordeel mee. Wanneer je je afvraagt waar zeezout uit bestaat dan is het antwoord: natriumchloride. Dit is een stof die helpt bij het reguleren van de vochtbalans en bloeddruk in het lichaam. Zeezout wordt in tegenstelling tot keukenzout minimaal bewerkt wat te goede komt van de voedingstoffen uit dit soort zout. Zo bevat het de mineralen: kalium, calcium en ijzer. Ondanks dat geen enkel onderzoek kan bevestigen dan keukenzout minder gezond is, zou je toch zeker stellen van wel want in keukenzout zijn alle mineralen eruit verwerkt. Jammer is wel dat zeezout maar relatief weinig van deze mineralen bevat. Kalium, ijzer, calcium uit andere voedingsmiddelen zijn vele malen hoger in de aanwezigheid hiervan. Uiteraard moet je met zout altijd oppassen, dit geldt zowel voor tafelzout als zeezout. Zowat iedereen weet dat zout bij overmatig gebruik een verhoogde bloeddruk stimuleert en het risico op hartaandoeningen vergroot.


De voordelen van zeezout

Natriumchloride uit onder andere zout is belangrijk om de functies in het lichaam werkend te houden. Het is noodzakelijk om dit uit voedsel te halen om een ​​optimale gezondheid te behouden. Alle voordelen van zeezout die je hier leest betreffen voordelen bij gematigd gebruik. Zeezout is ten eerste goed om de bloeddruk op een gezond pijl te houden en zorgt dat jij voldoende gehydrateerd blijft. We weten allemaal dat wanneer we zweten, we dan meer zout nodig hebben om dat weer aan te vullen. Hierbij gaat het om natrium, wat een ​​vitale rol speelt bij de vochtbalans. Uitdrogen ligt bij heftig sporten dan op de loer. Het is dus verstandig om de natriumbehoeften onder controle te houden, dit kan door het eten van zeezout, maar zeker ook uit andere voedingsmiddelen die natrium bevatten. Ten tweede is zeezout goed voor de spijsvertering. Dat zou bijvoorbeeld het geval zijn wanneer je dit met lauw water mengt en dit opdrinkt. Chloride is nodig om maagzuur te produceren en natriumchloride (zout) vergemakkelijkt de opname en het transport van voedingsstoffen in de darmen nadat ze tijdens de spijsvertering zijn afgebroken. Voldoende zout zorgt er zo voor dat de spijsvertering gezond blijft. Een logisch gevolg hiervan is de verbetering van de darmgezondheid. Ten derde is zeezout ook goed voor de huid, iedereen kent wel de zoutscrub, dit is dus logisch te beredeneren. Wat je zou kunnen doen is een kopje zeezout in bad doen om zo irritatie door eczeem, een aandoening die wordt gekenmerkt door een rode, jeukende huid, te verlichten. Zeezout heeft ook de kracht om ontstekingsreacties tegen te gaan. Zoals je ziet kent zeezout nogal wat voordelen, maar bij een overmaat ervan krijg je te maken met een hoge bloeddruk, osteoporose, nierstenen en andere gezondheidsproblemen. Zeezout mag echter niet als gezondheidsmiddel worden beschouwd.


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square