De magische kracht van zwarte bonen

Zwarte bonen kennen we allemaal uit een heerlijke burrito. Je kunt ze schalen onder peulvruchten. Ze worden ook wel schildpadnoten genoemd, dit omdat ze een schaalachtig uiterlijk hebben. Deze peulvruchten zijn de eetbare zaden van de plant. Net als andere peulvruchten, zoals pinda's, erwten en linzen, worden zwarte bonen gewaardeerd om hun hoge eiwit- en vezelgehalte. Ze bevatten ook verschillende andere belangrijke vitamines en mineralen waarvan bekend is dat ze de menselijke gezondheid ten goede komen. Zwarte bonen worden nog weleens vergeten in de keuken, wat erg jammer is want ze smaken goed en zijn heel gezond. Zwarte bonen bieden veel voordelen voor de gezondheid zoals het versterken van de botten. Ook vind je quercetine in deze bonen die het hart kunnen beschermen. Een half kopje levert 114 calorieën. In zwarte bonen vind je de volgende stoffen: magnesium, fosfor, kalium, natrium, zink, thiamine, niacine, foliumzuur en vitamine K. In deze blog lees je de gezondheidsvoordelen van zwarte bonen.


De gezondheidsvoordelen van zwarte bonen

Zwarte bonen zorgen voor behoud van gezonde botten

Zwarte bonen bevatten fosfor, ijzer, calcium, mangaan, magnesium, kop en zink. Deze stoffen zorgen voor opbouw en behoud van de botstructuur en de sterkte van de botten. We weten allen dat calcium goed voor de botten is, maar fosfor is dit ook. Beide zijn goed voor de botstructuur. Voor de sterkte en de elasticiteit van botten en gewrichten zijn ijzer en zink in het leven geroepen door de natuur. 99% van de calciumvoorraad in het lichaam vind je in het bot, 60% van het bot bestaat uit magnesium en 80% van de fosforreserves vind je in het bot. Het is dus uiterst belangrijk deze stoffen uit de voeding te halen.


Zwarte bonen zorgen voor een verlaging van de bloeddruk

We weten allemaal dat een verminderde inname van natrium goed is voor een gezonde (lage) bloeddruk. Het mooie van zwarte bonen is dat ze maar weinig natrium bevatten. Kalium is een tegenhanger en is juist goed voor de bloeddruk. Zwarte bonen bevatten dan ook kalium, maar ook calcium en magnesium. Uit onderzoek is gebleken dat deze stoffen allemaal de bloeddruk op natuurlijke wijze verlagen. Koop jij zwarte bonen uit blik, zorg er dan voor dat deze een laag natriumgehalte heeft (geen toegevoegde natrium). Laat deze goed uitlekken en spoel ze goed af om het natrium verder tot het minimum te beperken.


Zwarte bonen werken goed tegen diabetes

Lage bloedsuikerspiegels bereik je door het eten van een vezelrijk dieet. Daar komt bij dat mensen met diabetes type 2 een verbeterde bloedsuikerspiegel en insulinespiegels hebben door een vezelrijk dieet. 172 gram zwarte bonen biedt zo'n 15 vezels. Het is aan te raden om 25 gram vezels per dag te eten dus door zwarte bonen te eten kom je al aardig in de richting.


Zwarte bonen strijden tegen hartaandoeningen

Zwarte bonen bevatten vezels, kalium, foliumzuur, vitamine B6 en fytonutriënten en daarbij bevat het ook geen cholesterol. Dit komt allemaal ten goede aan het hart. De vezels helpen de totale hoeveelheid cholesterol in het bloed te verlagen en het risico op hartaandoeningen te verkleinen. Zwarte bonen bevatten ook vitamine B6 en foliumzuur welke homocysteïne tegengaan. Wanneer overmatige hoeveelheden homocysteïne zich in het lichaam ophopen, kan dit de bloedvaten beschadigen en tot hartproblemen leiden. Daarnaast heb je ook nog quercetine en sapninen die in zwarte bonen voorkomen. Deze beschermen het hart. Quercetine werkt tegen ontstekingen en vermindert het risico op atherosclerose.


Zwarte bonen werken tegen kanker

In veel soorten groenten en fruit komt seleen niet voor, maar juist in zwarte bonen wel. Je vind het trouwens ook in paranoten, het is een erg gezonde stof. Het speelt een rol bij de werking van leverenzymen en helpt bij het ontgiften van sommige kankerverwekkende stoffen in het lichaam. Bovendien kan selenium ontstekingen voorkomen en de groeisnelheid van tumoren verminderen. Kankercellen hebben het moeilijk zich te verspreiden en vermenigvuldigen door een stof in zwarte bonen genaamd: Saponinen. De inname van vezels uit fruit en groenten zoals in zwarte bonen wordt in verband gebracht met een verlaagd risico op colorectale kanker. Voor het herstel en de synthese van DNA is foliumzuur uit zwarte bonen verantwoordelijk. Hierdoor wordt de vorming van kankercellen door mutaties in het DNA voorkomen.


Zwarte bonen zorgen voor een gezonde spijsvertering

Constipatie en een gezond spijsverteringskanaal worden door zwarte bonen op een positieve manier beïnvloed. Dit komt door de vele vezels dat het bevat. Ze leveren ook brandstof voor de gezonde bacteriën in de dikke darm.


Zwarte bonen zorgen voor gewichtsverlies

Voedingsvezels worden algemeen erkend als een belangrijke factor bij gewichtsverlies en gewichtsbeheersing door te functioneren als een "vulstof" in het spijsverteringsstelsel. Vezelrijk voedsel verhoogt het gevoel van volheid na het eten en vermindert de eetlust, waardoor een persoon zich langer vol voelt en de algehele calorie-inname wordt verlaagd. Plantaardig voedsel zoals zwarte bonen hebben de kracht om het risico op obesitas, diabetes, hartaandoeningen en algehele mortaliteit te verlagen. Meer vezels zorgt voor meer energie en een lager gewicht.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square