De noot-brein connectie

Dat noten gezond zijn dat weten we allemaal wel, maar noten kennen grote voordelen voor onze hersenen. Onze hersenen bestaan voor 70% uit vet dus dat is logisch te verklaren. Statistisch gezien eten maar weinig mensen noten. Uiteraard dienen we altijd te kiezen voor ongebrande, ongezouten noten. Is onze kijk op gezonde noten tegenwoordig veranderd? Lees dan deze blog. Het zou volgens een studie van Harvard zelfs zo zijn dat we langer leven wanneer we meer noten zouden gaan eten. Tegen dementie is het ook al een wapen omdat er dan nieuwe connecties tussen hersenen en nieuwe hersencellen worden aangemaakt. Daarnaast is het voor mensen met dementie aan te raden hun leefstijl aan te passen, dus meer beweging en meer dingen leren waar ze daarvoor nog niks over geleerd hadden. Voor het brein zijn vitamines ook belangrijk, wil je deze online bestellen, doe dat dan hier. Hieronder worden enkele noten beschreven. Succes met lezen.


Walnoten

Geleerden zeggen dat walnoten DE noten zijn voor de verbetering van de hersengezondheid. De walnoot zou zelfs strijden tegen hersenkanker, waarover je meer kunt leren in de video onder deze paragraaf. Weleens gehoord van DHA? Walnoten hebben deze in grote getalen in zich. Je kunt DHA vergelijken met een soort omega-3-vetzuur. DHA is zeer krachtig en kan het brein bij pasgeborenen een boost geven en cognitieve prestaties bij volwassenen verbeteren. Uit bepaalde studies is dan ook naar voren gekomen dat je slimmere kinderen krijgt wanneer de moeder een hoog aandeel van deze stof heeft binnengekregen. Een klein handje walnoten zou zelfs al 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van DHA vertegenwoordigen. Tevens zouden walnoten goed zijn voor de bloeddruk en deze naar beneden kunnen halen als dat nodig is.


Amandelen en hazelnoten

Je vind vitamine E in noten en amandelen en hazelnoten zijn echte knallers als het om deze vitamine gaat. Hierin zit de meest geconcentreerde vorm. Een tekort aan vitamine E wordt in verband gebracht met geheugenachteruitgang. Een handje amandelen of hazelnoten is al goed voor de helft van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine E

Pinda's

Pinda's worden zeer onderschat en velen van ons denken dan ook dat ze slecht voor je zijn. Uiteraard heb je aan de gebakken en gezouten variant niet zoveel, maar wanneer deze puur natuur is dan is het echt een koning. Ook deze kleine smaakmakers hebben voordelen voor het brein. Dit komt door de stof niacine welke in grote getale aanwezig is in pinda's. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat wanneer je te weinig niacine binnenkrijgt dat je dan meer kans hebt op de ziekte van Alzheimer. Of pinda's kunnen helpen bij Parkinson is nog niet duidelijk. Niet alleen bovensgenoemde noten kennen gezondheidsvoordelen voor de hersenen, dit geldt ook voor pecannoten, kastanjes en cashewnoten. Zoals bekend bevatten noten veel calorieën, maar volgens experts (waaronder ik) is dit zeker geen probleem. Het advies is zeker om vaker noten te gaan eten! Wil jij nog gezonder worden, check dan meer van mijn blogs en mijn video's.


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square