De ongelofelijke kracht van onze vette vriend | De avocado

Iedereen kent hem wel, onze vette vriend: de avocado. Het is eigenlijk een vreemd soort fruit omdat het enerzijds veel vet bevat en anderzijds weinig suiker in zich heeft. De avocado mogen we als heel gezond beschouwen die voedingsstoffen in zich heeft die weinig andere voedingsmiddelen bevatten. Tegenwoordig kun je ze vers en bevroren kopen. Vers is natuurlijk het gemakkelijkst, maar bevroren is handig voor in een smoothie. Het is uit onderzoek gebleken dat avocado's erg veel gezondheidsvoordelen kennen. Maar eerst willen we wat achtergrond informatie achter de avocado weten. De avocado komt van een boom, namelijk de avocadoboom. De vrucht staat beter bekend als Persea americana. Het kan gemakkelijk aan veel salades en gerechten worden toegevoegd wat het een veelzijdig stukje fruit maakt. Wie guacamole kent, weet dat avocado het hoofdingrediënt is. Mensen die veel met gezonde voeding bezig zijn nuttigen dan ook vaak de avocado waardoor je het ook wel een superfood zou kunnen noemen. Dit natuurlijk omdat het goede gezondheidseigenschappen bevat.


Er zijn veel soorten avocado's die in vorm en kleur variëren. Je vindt ze in de vorm van een peer, maar ook rond. De kleuren variëren van groen tot zwart. De meest populaire variant is de Hass-avocado (ook wel alligatorpeer genoemd). Deze heeft namelijk de neiging om peervormig te zijn en een groene, hobbelige huid te hebben, zoals een alligator. Avocado's bevatten tot wel twintig verschillende vitamines en mineralen! Het bevat: vitamine K, foliumzuur, vitamine C, kalium, vitamine B5, vitamine B6, vitamine E en kleine hoeveelheden van magnesium, mangaan, koper, ijzer, zink, fosfor en vitamine A, B1 (thiamine), B2 (riboflavine) en B3 (niacine). Deze vitamines kun je ook eenvoudig online bestellen, ga daarvoor naar deze website. Er zitten maar weinig koolhydraten in de avocado wat het een koolhydraatarm voedsel maakt. In het ketogeen dieet vind je dit stuk fruit dan ook terug. Avocado's bevatten geen cholesterol of natrium en bevatten weinig verzadigd vet. Twijfel jij of verzadigd vet gevaarlijk of ongezond is, check dan deze blog. Hieronder lees je de op onderzoek gebaseerde gezondheidsvoordelen van de avocado.


De avocado bevat veel kalium

Een leuk feitje is dat avocado's meer kalium bevatten dan bananen en een banaan bevat in verhouding veel kalium. Dit is voor vele van ons goed om te weten want de meeste mensen krijgen dagelijks te weinig kalium binnen via hun voeding. Deze voedingsstof geeft belangrijke signalen in lichaamscellen af en heeft verschillende belangrijke functies. Je kunt wel stellen dat avocado's een grote hoeveelheid kalium bevat. Dit komt neer op 14% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per avocado en bij de banaan is dit 10%. De avocado strijdt tegen beroertes, nierfalen en hartaanvallen door de kalium die het bevat. Daarnaast strijdt het voor een verlaagde bloeddruk.


De avocado bevat veel gezonde enkelvoudig onverzadigde vetzuren voor het hart

Zoals bekend bevat de avocado veel vet en kan worden gekenmerkt als vetrijk voedsel. Maakt vet jou vet? Daar twijfelen nog wel eens mensen over. Gezond vet maakt niet vet! 77% van de calorieën (van de 130) uit de avocado bestaan uit vet. Het is hierdoor een van de vetste voedingsmiddelen die je maar kunt eten. Het overgrote deel van de vrucht is oliezuur: een enkelvoudig onverzadigd vetzuur. Dit vind je ook veel in olijfolie en is verantwoordelijk voor enkele van de gezondheidsvoordelen die het bevat. Oliezuur remt ontstekingen en remmen schadelijke aspecten op de genen die een verband hebben met kanker. Avocado-olie kan goed tegen hitte waardoor het een uitstekende olie is om in te koken.


De avocado bevat veel vezels

Vezels zijn altijd gezond wanneer ze uit gezonde voedingsmiddelen komen. Je vind er dan ook relatief veel van in de avocado. Het is onverteerbaar plantaardig materiaal dat kan bijdragen aan gewichtsverlies, pieken in de bloedsuikerspiegel kan verminderen en sterk verband houdt met een lager risico op veel ziekten.


De avocado kan het cholesterol- en triglyceridengehalte verlagen

Ziektes aan het hart komen het vaakst voor voordat iemand overlijdt. Dit moet dus zeker zeer serieus genomen worden. Een verhoogd risico op zo'n (vervroegde) dood zijn problemen met het cholesterol, triglyceriden, ontstekingsmarkers, bloeddruk of andere gerelateerde aandoeningen. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de avocado het totale cholesterolgehalte aanzienlijk verlaagd. En een daling in het triglyceriden niveau in het bloed tot wel 20%.

De avocado kan met zijn vetgehalte jou helpen voedingsstoffen uit plantaardig voedsel te absorberen

Het blijkt zo te zijn dat het bij voedingsstoffen niet enkel en alleen gaat om de inname, maar dat het te maken heeft met meer factoren. Je moet deze voedingsstoffen ook kunnen opnemen. Daarbij moeten ze worden verplaatst van je spijsverteringskanaal naar je lichaam, waar ze kunnen worden gebruikt. Sommige voedingsstoffen zijn in vet oplosbaar, wat betekent dat ze met vet moeten worden gecombineerd om te worden gebruikt. Vitaminen A, D, E en K zijn in vet oplosbaar, samen met antioxidanten zoals carotenoïden. Er is hier een mooi onderzoek naar gedaan waaruit bleek dat wanneer je avocado toevoegt aan een salade, salsa of een gerecht dit de absorptie van antioxidanten 2,6 tot 15 keer kan verhogen. De avocado is dus niet alleen zeer voedzaam, het kan ook de voedingswaarde van ander plantaardig voedsel dat je eet dramatisch verhogen. Daar hebben veel mensen niet aan gedacht, dat weet ik zeker! Wanneer je groente eet is het dus altijd aan te raden vetvoedsel daaraan toe te voegen zoals bijvoorbeeld noten, olijfolie of avocado.


De avocado kan de ogen beschermen

Door de aanwezigheid van veel belangrijke antioxidanten kan de avocado de ogen beschermen tegen schade. De avocado verhoogt zelfs de opname van antioxidanten uit andere voedingsmiddelen. Dit omvat de carotenoïden luteïne en zeaxanthine, die ongelooflijk belangrijk zijn voor de gezondheid van het oog. Oudere volwassenen kunnen hier zeer veel baat bij hebben want de carotenoïden zorgen voor een verminderd risico op maculaire degeneratie. Op lange termijn kan de avocado daarom strijden voor goede ooggezondheid.


De avocado strijdt tegen kanker

Mijn moeder heeft geworsteld met maagkanker en dat was niet fijn, maar ik heb haar nog nooit kunnen betrappen op het eten van een avocado. Had ik maar geweten wat ik nu weet want de avocado strijdt tegen kanker. Zo kan het helpen bij de behandeling en ter preventie van deze verschrikkelijke ziekte. Uit reageerbuisstudies blijkt dat het de bijwerkingen van chemotherapie bij menselijke lymfocyten kan helpen verminderen. Van avocado-extract is ook aangetoond dat het de groei van prostaatkankercellen in een laboratorium remt. Helaas is er geen menselijk onderzoek beschikbaar, maar dit voorspelt wel veel goeds voor in de toekomst.


De avocado helpt de symptomen van artritis verlagen

Artritis is een veel voorkomend probleem in westerse landen. Er zijn veel soorten van deze aandoening, vaak chronische problemen die mensen de rest van hun leven hebben. Meerdere onderzoeken suggereren dat avocado- en sojaolie-extracten artrose kunnen verminderen.


De avocado zorgt ervoor dat je gewicht verliest

Het blijkt dat de avocado geschikt is om af te vallen, ook al bevat het veel vet. Dit is niet vreemd want het beschikt ook over veel vezels. Uit onderzoek bleek dat mensen minder calorieën aten na het eten van de avocado en eerder vol zaten. Ook zouden deze mensen gezonde leefgewoonten naleven na het onderzoek. Avocado's bevatten zoals gezegd veel vezels en weinig koolhydraten, twee eigenschappen die ook zouden moeten helpen bij het bevorderen van gewichtsverlies, tenminste in de context van een gezond, op echt voedsel gebaseerd dieet.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square