De onovertroffen genezende krachten van omega 3, 6 en 9

Dat omega-3 vetzuren uit vis je kunnen helpen gezonder ouder te worden is duidelijk, zie dit artikel voor nadere uitleg. Maar wat hebben omega 3, 6 en 9 (nog meer) te bieden? Omega-3, omega-6 en omega-9 vetzuren zijn allemaal erg belangrijk en bieden veel voordelen. Hoewel omega-3 vetzuren het meest bekend zijn, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je de juiste balans van elke omega binnenkrijgt voor een optimale gezondheid. Deze vetzuren kunnen chronische ziekten, ontstekingen, diabetes, dementie en zelfs kanker helpen voorkomen! Alle drie de vormen worden beschreven in dit artikel met de daarbij horende gezondheidsvoordelen.

Omega 3

Omega-3-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetten, wat betekent dat je lichaam ze niet van nature kan aanmaken. Aangezien we natuurlijk geen omega-3 vetzuren kunnen produceren, is het essentieel dat we ze via onze voeding binnenkrijgen. Daarom worden ze "essentiële vetten" genoemd. Omega 3 zit in vis, noten, groene bladgroenten, koolsoorten, vlees, eieren en margarines met toegevoegde omega 3. Hieronder staan de gezondheidsvoordelen opgesomd:

  • Het bestrijdt ontstekingen

  • Het verbetert de cardiovasculaire gezondheid

  • Het verbetert de geestelijke gezondheid

  • Het verhoogt de gezondheid van de hersenen

  • Het bestrijdt auto-immuunziektes

  • Het voorkomt kanker

Omega 6 Net als omega-3 vetzuren zijn omega-6-vetzuren meervoudig onverzadigde vetzuren. Bovendien, zoals omega-3's, kunnen omega-6's niet door het lichaam worden geproduceerd, dus je moet ze via je voeding binnenkrijgen. Omega-6-vetzuren zijn essentieel voor je gezondheid, vooral voor energie. In tegenstelling tot omega-3's zijn omega-6's overvloedig aanwezig in het standaard Nederlands dieet. Ze zijn nog steeds essentieel, maar het is waarschijnlijk dat je jouw inname moet verlagen in plaats van verhogen. De meest voorkomende bronnen van omega-6-vetzuren zijn gevogelte, eieren, granen, bladgroenten en helaas ongezonde oliën zoals plantaardige olie of koolzaadolie. De meeste van onze omega-6's zijn afkomstig van bewerkte voedingsmiddelen. Hoewel het belangrijk is om jouw inname van omega-6's te beperken, bieden ze wel een aantal gezondheidsvoordelen, hieronder staan ze opgesomd:

  • Het bevordert ontstekingen (dit klinkt gek maar een tijdelijke ontsteking is uiterst belangrijk voor het genezingsproces van het lichaam)

  • Het bestrijdt allergieën

  • Het bestrijdt kanker

  • Het verbetert de botgezondheid

Omega 9

Omega-9-vetzuren verschillen van hun neven en nichten doordat ze enkelvoudig onverzadigd zijn. In tegenstelling tot omega-3's en omega-6's zijn omega-9's niet essentieel, omdat ze door je lichaam kunnen worden geproduceerd. Deze vetten behoren tot de rijkste van je lichaam. Maar het feit dat ze technisch niet essentieel zijn, betekent niet dat ze niet nodig zijn in jouw dieet. Omega-9-vetzuren hebben veel gezondheidsvoordelen ten opzichte van andere soorten vet. De beste bronnen van omega-9's zijn zonnebloem, avocado, dierlijk vet en macadamia-noten. De gezondheidsvoordelen van omega 9 vind je hieronder:

  • Het verhoogt het energielevel in het lichaam

  • Het beschermt tegen hart- en vaatziekten

  • Het vermindert ontstekingen

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square