De op wetenschap gebaseerde voordelen van spinaziesap

Zelf ben ik groot voorstander van spinaziesap want ik maak het vaak in een smoothie in combinatie met banaan (soms ananas) en water. De smoothie spinazie banaan is een echte aanrader, maar ook erg lekker. Spinazie is erg gezond en kent veel gezondheidsvoordelen, maar hoe zit het met spinaziesap? Spinazie is rijk aan verschillende voedingsstoffen zoals antioxidanten, vitamines en mineralen, deze pers je dan ook uit als sap. Het persen van verse (of diepvries) spinazie is een populaire manier geworden om van deze groene groente te genieten. Spinaziesap kent een reeks weerzinwekkende gezondheidsvoordelen die ik voordat ik deze blog schreef nog niet wist. Na het weten van deze op wetenschap gebaseerde voordelen geniet ik nog meer van mijn spinazie smoothie. In onderstaande video zie je een vlog die ik heb gemaakt over de smoothie banaan spinazie. Hieronder staan vijf van de belangrijkste wetenschappelijke voordelen van spinaziesap.


Spinaziesap scoort hoog in het aandeel aan antioxidanten

Wil je de inname van antioxidanten stimuleren, drink dan spinaziesap. Antioxidanten neutraliseren onstabiele moleculen die vrije radicalen worden genoemd, en beschermen je zo tegen oxidatieve stress en chronische ziekten. Met name spinazie is een goede bron van de antioxidanten: luteïne, bètacaroteen, coumarinezuur, violaxanthine en ferulazuur. Uit een klein onderzoek bleek dat spinaziesap de kracht heeft om oxidatieve schade aan het DNA te voorkomen. Uit bepaalde dierstudies bleek daarbij ook dat spinaziesap oxidatieve stresspreventie biedt.


Spinaziesap verbetert de ooggezondheid

Bij de ooggezondheid moet ik altijd direct aan wortels denken want wanneer je deze doormidden snijdt dan zie je een oog. Spinazie heeft ook het vermogen om de ooggezondheid te verbeteren. Spinaziesap zit boordevol luteïne en zeaxanthine, twee antioxidanten die nodig zijn om een ​​gezond zicht te behouden. Sommige onderzoeken suggereren dat deze verbindingen helpen beschermen tegen leeftijdsgebonden maculaire degeneratie, een veel voorkomende aandoening die progressief verlies van het gezichtsvermogen kan veroorzaken. Een overzicht van zes studies koppelde een verhoogde inname van zeaxanthine en luteïne aan een lager risico op cataract, een oogaandoening die de lens van het oog vertroebelt en vervaagt. Bovendien bevat spinaziesap veel vitamine A, wat belangrijk is voor de gezondheid van de ogen. Een tekort aan deze vitamine kan droge ogen en nachtblindheid veroorzaken.


Spinaziesap werkt anti-kanker

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de kans groot is dat bepaalde verbindingen in spinazie de groei van kankercellen kunnen helpen bestrijden. Zo zou het darmkankertumoren met 56% kunnen laten slinken bij muizen. Ook zou spinazie alvleesklierkankercellen kunnen bestrijden. Bovendien tonen studies bij mensen aan dat het eten van meer bladgroenten het risico op long-, prostaat-, borst- en colorectale kanker verlaagt. Dit verbaast mij niks want je hoort en leest hier tegenwoordig veel over.


Spinaziesap kan de bloeddruk verlagen

Spinaziesap beschikt over veel natuurlijk voorkomende nitraten, een soort verbinding die kan helpen de bloedvaten te verwijden. Dit kan op zijn beurt de bloeddruk verlagen en de bloedstroom stimuleren. Uit een onderzoek onder mensen bleek dat wanneer zij spinaziesoep aten dit ten goede komt van de bloeddruk en de arteriële stijfheid vergeleken met een controlegroep die geen soep at. 240 ml spinaziesap bevat ook meer dan 14% van de ADH voor kalium, een mineraal dat betrokken is bij het reguleren van de bloeddruk door de hoeveelheid natrium die via de urine wordt uitgescheiden te regelen.


Spinaziesap bevordert gezond haar en een stralende huid

Spinaziesap bevat zeer veel vitamine A, met bijna 63% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per 240 ml sap. Deze vitamine helpt bij het reguleren van de productie van huidcellen en het produceren van slijm om te beschermen tegen infecties. 240 ml spinaziesap bevat ook ongeveer 38% van de ADH voor vitamine C, een essentiële in water oplosbare vitamine die ook dienst doet als antioxidant. Uit onderzoek blijkt dat vitamine C je huid beschermt tegen oxidatieve stress, ontstekingen en huidbeschadiging, die allemaal tekenen van veroudering kunnen versnellen. Bovendien helpt het bij de synthese van collageen, een bindweefselproteïne dat wondgenezing en huidelasticiteit bevordert. Bovendien kan vitamine C de ijzeropname verhogen en zelfs haarverlies als gevolg van ijzertekort helpen voorkomen.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square