De opmerkelijke kracht van sojanoten

Sojanoten, wie kent ze niet? Zelf moet ik je bekennen dat ik nog nooit van deze noten had gehoord voordat ik deze blog schreef. Sojanoten zijn een knapperige traktatie die afkomstig zijn van gedroogde sojabonen welke in water worden worden geweekt en geroosterd of gebakken. Je kunt ze vergelijken met andere sojaproducten, maar je kunt ze typeren als een meer nootachtige variant. Ook wordt er nog weleens notenboter van gemaakt. Je kunt sojanoten schalen onder gezonde voedingsmiddelen want ze bevatten plantaardige eiwitten, vezels, isoflavonen en andere heilzame voedingsstoffen die een boost geven aan de gezondheid. Veel mensen kiezen er ook voor om hun voeding aan te vullen met supplementen omdat ze niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen die bijvoorbeeld in sojanoten zitten, deze supplementen kun je op deze website bestellen. Sojanoten zijn veelzijdig en kunnen worden toegevoegd aan een dieet waarbij gewichtsverlies een rol speelt en het kan een wapen zijn voor een gezond hart en botten. Sojanoten zijn heerlijk bij een maaltijd, salade, yoghurt of als snack. Ben je allergisch voor boomnoten of pinda's dan zijn sojanoten een goede optie. Hieronder lees je waar sojanoten allemaal goed voor zijn.


Alle voordelen van sojanoten voor onze gezondheid

Sojanoten zijn goed voor het hart

Verschillende voedingsmiddelen zijn goed voor het hart. In deze blog lees je de voedingsmiddelen die het beste zijn voor de hartgezondheid, maar sojanoten kunnen ook wat voor onze kloppende spier betekenen. Voor een verlaging van het cholesterol bieden sojanoten uitkomst, net zoals dat ze de kans op hartaandoeningen verkleinen. Wetenschappers weten niet exact waarom sojanoten vechten tegen hartaandoeningen, maar ze denken dat het te maken heeft met de aanwezigheid van vezels, eiwitten en het alfa-linoleenzuur. Sojabonen hebben ook stoffen in zich die antioxiderend werken in het lichaam, dit zijn de zogeheten isoflavonen. Mensen met een te hoog cholesterolniveau in het lichaam kunnen baat hebben bij het eten van sojabonen. Zo wezen vijfendertig verschillende onderzoeken uit dat sojanoten het slechte cholesterol verminderen en het goede cholesterol verhogen. Een dieet met soja zoals uit sojanoten kan tevens de bloeddruk verlagen.


Sojanoten helpen je afvallen

Eiwitten spelen een rol wanneer je wilt afvallen en deze zijn rijkelijk aanwezig in sojanoten. Dit heeft te maken met het metabolisme dat gestimuleerd wordt door de inname van eiwitten. Ook zal je eerder vol zitten bij de inname van deze noten. Uit een onderzoek bleek dat plantaardige eiwitten een grotere afname van lichaamsvet als resultaat heeft dan dierlijke eiwitten.


Sojanoten zijn goed voor de botten

Als je goed opgelet hebt staat hierboven al vermeld dat sojanoten goed zijn voor de botten. Zo zouden ze de botsterkte kunnen verhogen en vechten tegen osteoporose. Sojanoten bevatten belangrijke stoffen die de botmineraaldichtheid ten goede komen, je praat dan over genisteïne en andere isoflavonen. Isoflavonsupplementen zouden ook goed werken voor de gezondheid van de botten. Deze kun je hier voordelig bestellen.

Sojanoten kunnen verlichten bieden voor de symptomen van de menopauze

Doordat oestrogeenspiegels afnemen ontstaan er opvliegers, stemmingswisselingen en andere ongemakken. Isoflavonen uit sojanoten kunnen oestrogeen nabootsen, waardoor ze de symptomen van de menopauze helpen verlichten. Uit een bepaald onderzoek bleek dan ook dat de ene groep die dagelijks 86 gram sojabonen aten 40% minder te maken hadden met opvliegers dan de groep die geen noten at. De verwerking van isoflavonen is bij elke vrouw anders dus de manier waarop sojabonen werken voor de menupauze is verschillend.


Sojanoten kunnen antikanker werken

Voeding en kanker gaan hand in hand. Hierbij wil ik niet zeggen dat alles met voeding op te lossen is, maar voeding kan preventief werken en sojanoten kunnen hieraan bijdragen. Zo zouden deze noten de kans op borst- en prostaatkanker verkleinen. Als je praat over prostaatkanker dan zouden deze noten de kans op deze kankersoort met maar liefst 30% kunnen verkleinen. Bij kanker en voeding moet je vaak denken aan antioxidanten, welke in dit geval de soflavonen uit sojanoten zijn. Ook lunaisine is zo'n antioxidant. Deze antioxidanten bevorderen de kankerceldood, aldus reageerbuis- en dierstudies. Uiteraard zijn er meer mensenstudies nodig om dit te onderstrepen.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square