De overweldigende kracht van de aardbei

Aardbeien vinden de meeste mensen een traktatie voor de smaakpapillen. Vroeger at ik vaak een beschuit met hagelslag en yoki, maar ook vaak een beschuit met aardbeien. Weet jij al wat de aardbei zo intens gezond maakt? Lees hiervoor deze fantastische blog. Tegenwoordig kun je aardbeien vers of in de diepvries vinden, maar vers is toch wel het meest populair. Aardbeien zijn zeer voedzaam en verfrissend. De zoete, lichtzure vruchten bevatten een krachtig gehalte aan antioxidanten en verhogen de bloedsuikerspiegel niet snel, waardoor ze een ideale keuze zijn voor mensen met diabetes en een veilige, heerlijke aanvulling op elk dieet. Net zoals in alle soorten groenten en fruit vind je in aardbeien ook geneeskrachtige eigenschappen. Door voldoende groenten en fruit te eten verminder jij je kans op hartaandoeningen, diabetes en kanker. Aardbeien kunnen de afweer van het lichaam tegen verschillende ziekten ondersteunen. Er zijn meer dan 600 soorten aardbeien. Aardbeien bevatten vitamine C, kalium, vezels, calcium, ijzer, magnesium, fosfor, foliumzuur en vitamine A. Hieronder lees je de gezondheidsvoordelen van aardbeien.


De gezondheidsvoordelen van aardbeien

Aardbeien gaan hartaandoeningen tegen

Om hartaandoeningen tegen te gaan eet je aardbeien. Door het eten van deze rode vruchten zou je problemen met het hart kunnen voorkomen. Aardbeien hebben mogelijk een preventieve werking tegen hartziekten vanwege hun hoge polyfenolgehalte. Polyfenolen zijn plantaardige stoffen die goed zijn voor het lichaam. Een stof genaamd anthocyanine zou het risico op een type hartaanval, myocardinfarct, kunnen verlagen. De flavonoïde quercetine, dat ook in aardbeien voorkomt, is een natuurlijke ontstekingsremmer die het risico op atherosclerose lijkt te verminderen. De aardbei bevat ook vezels en kalium, wat de gezondheid van het hart ondersteunt.


Aardbeien hebben de kracht beroertes tegen te gaan

Er is een onderzoek geweest naar de antioxidanten quercetine, kaempferol en anthocyanine (te vinden in aardbeien). Daarbij werd gekeken naar het verband tussen de antioxidanten uit aardbeien en het risico op een beroerte. Het bleek dat de antioxidanten het risico op een beroerte matig verminderden nadat de auteurs van het onderzoek rekening hielden met cardiovasculaire risicofactoren.


Aardbeien strijden tegen kanker

Vrije radicalen in het lichaam zijn niet wenselijk, maar kunnen worden tegengegaan door antioxidanten. Zowat elke (chronische) ziekte begint bij een ontsteking. De antioxidanten uit aardbeien zouden de kracht hebben om tumorgroei te remmen en de ontsteking in het lichaam te verminderen. Tegenwoordig is er geen behandeling van fruit tegen kanker, maar het kan zeker bijdragen aan de preventie van deze verschrikkelijke ziekte. Je verminderd bij een hoge inname aan fruit het risico om de ziekte te ontwikkelen.


Aardbeien zijn goed voor de bloeddruk

Kalium is altijd goed voor de bloeddruk. Omdat aardbeien een hoog kaliumgehalte hebben kunnen ze voordelen bieden voor mensen met een verhoogd risico op een te hoge bloeddruk doordat ze de effecten van natrium in het lichaam helpen compenseren. Een lage inname van kalium is een even belangrijke risicofactor voor een te hoge bloeddruk als een te hoge inname van natrium. Helaas is het spijtig om te weten dat slechts een paar procent van de Nederlanders genoeg kalium binnenkrijgen. Door meer aardbeien te eten zorg jij ervoor dat je voldoende kalium binnenkrijgt.


Aardbeien gaan constipatie tegen

Het eten van voedsel zoals aardbeien, druiven, watermeloen en meloen met een hoog watergehalte en vezels kan helpen het lichaam te hydrateren en een regelmatige stoelgang te behouden. Een vezelrijk dieet zorgt ervoor dat constipatie geminimaliseerd wordt. Daarnaast zorgen vezels voor volume aan de ontlasting.


Aardbeien zijn prima voor mensen met diabetes

Aardbeien zijn een gezonde fruitkeuze voor mensen met diabetes. Het aanzienlijke vezelgehalte van de rode vruchten helpt ook om de bloedsuikerspiegel te reguleren en stabiel te houden door extreme pieken en dalen te vermijden. Vezels uit de aardbei kunnen de verzadiging verbeteren, waardoor mensen zich langer vol voelen na het eten. Dit kan de drang naar tussendoortjes tussen de maaltijden verminderen, wat het glucoseregulatie ondersteunt en het risico op bloedsuikerspiegel vermindert.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square