De overweldigende kracht van frambozen

Frambozen zijn zeer populair in veel delen van de wereld. Ze hebben een mooie felle kleur en ze smaken vaak wat zuur, zacht, sappig en/of zoet. Zelf heb ik ze als bijbaantje geplukt bij een boer, zo vers van het land zijn ze natuurlijk het lekkerst. Vaak koop ik ze tegenwoordig bevroren uit de supermarkt en voeg ik ze toe in mijn dagelijkse smoothie ritueel. Net zoals veel ander fruit bevatten frambozen veel vitamines, mineralen en antioxidanten. Je vind frambozen in veel verschillende kleuren zoals: rood, zwart, geel, goudkleurig of paars. Elke kleur heeft weer een andere samenstelling aan voedingsstoffen. Wil jij geweldige frambozenproducten kopen? bestel ze dan eenvoudig online op deze website. In deze blog leer je meer over de gezondheidsvoordelen van de rode framboos. Daarnaast lees je ook meer over de voedingswaarde van deze prachtige vrucht.


De gezondheidsvoordelen van frambozen

Hieronder lees je de gezondheidsvoordelen van frambozen. Allereerst mag er gezegd worden dat de framboos bomvol gezonde voedingsstoffen zit. Zo helpt vitamine C voor de aanmaak van collageen, dat het lichaam nodig heeft om de huid en gewrichten gezond te houden. Daarnaast bevat het foliumzuur, wat belangrijk is voor een goede celdeling. Tot slot bevat het vitamine K, wat het lichaam nodig heeft voor een goede bloedstolling. Wil jij weten wat vitamine K precies is, lees dan deze blog.


Frambozen bevatten veel gezonde voedingsstoffen

Antioxidanten uit voeding halen is essentieel voor een goede gezondheid. Dit vind je dan ook in veel plantaardig voedsel, zoals in frambozen. Gezondheidsproblemen houd je zo buiten de deur. Frambozen bevatten zeer veel antioxidanten, zoals vitaminen C en E, selenium, bètacaroteen, luteïne, lycopeen en zeaxanthine. Voor de kenners onder ons bevatten frambozen ook flavonoïden, dit zijn plantaardige stoffen die antioxiderend werken in het lichaam bij inname van de betreffende voeding. Vrije radicalen kunnen zo worden tegengegaan. Tijdens het stofwisselingsproces, ongezonde voeding en vervuiling ontstaan deze vrije radicalen in ons lichaam. Vermijd dus zoveel mogelijk bewerkte voeding en voeding met veel ongezond vet en suiker. Bij een overmaat aan vrije radicalen in het lichaam liggen celbeschadigingen op de loer, wat ervoor kan zorgen dat er een ziekte of ongemak ontstaat. Voedingsvezels zijn altijd goed voor het lichaam en frambozen bevatten deze dan ook. Een kopje frambozen bevat 8 gram vezels. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels per dag ligt tussen de 22 en 33 gram per dag dus bij de consumptie van frambozen kan daar een goede aanvulling op zijn.


Frambozen zijn goed voor de hersenen

De gezondheid van de hersenen en het neurologische systeem hebben baat bij de inname van een dieet dat rijk is aan antioxidanten. De brandstof van je lichaam heeft dus een direct effect op het brein, wel jammer dat je daar vaak op kort termijn niks van merkt. Dit merk je natuurlijk wel bij de consumptie van alcohol of koffie. Het vermogen om na te denken en informatie te onthouden wordt minder naarmate je ouder wordt. Vitamine C en E zouden volgens geleerden de kracht hebben om dit te vertragen of zelfs tegen te houden. Deze antioxiderende vitamines zijn te vinden in de framboos. Voor een gezond brein consumeer jij voedingsmiddelen die hoog scoren in antioxidanten.

Frambozen zijn goed voor het hart

Er zijn meerdere voedingsmiddelen goed voor het hart en ik heb hier al eens een blog over geschreven, klik hiervoor op deze link. Hart- en vaatziekten worden meestal veroorzaakt door ontstekingen en de flavonoïden: anthocyanen uit frambozen zouden deze ontstekingen kunnen onderdrukken. De vorming van bloedplaatjes en een te hoge bloeddruk, geassocieerd met hart- en vaatziekten, kunnen worden tegengegaan door verschillende antioxidanten. Dit werkt middels ontstekingsremmende mechanismen. Het is aan te raden meer kalium en minder natrium tot je te nemen. Zo voorkom je een te hoge bloeddruk, wat een risicofactor is voor hart- en vaatziekten. Een te hoge bloeddruk, slechte cholesterolwaarden, zwaarlijvigheid, hartziektes en beroertes kunnen worden tegengegaan door het eten van veel vezels en dan met nam die uit frambozen.

Frambozen werken ter preventie van kanker

Kanker is een verschrikkelijke ziekte die mijn moeder ook trof, zij at nooit frambozen, hebben we daar wat laten liggen? Mijn moeder had maagkanker en volgens het National Cancer Institute zouden antioxdanten uit voeding een beschermend effect hebben tegen long-, slokdarm-, maag- en andere soorten kanker. Een fantastisch onderzoek bracht het verband tussen het extract van rode frambozen en maag-, darm- en borstkankercellen. Bij de behandeling van deze combinatie doodde het extract meer dan 90% van de cellen. De helft van de vernietiging van de borstkankercellen zou komen van de antioxidanten uit het extract.


Frambozen vechten tegen diabetes

Zoals al eerder in deze blog staat beschreven gaan antioxidanten, uit bijvoorbeeld frambozen, ontstekingen in het lichaam tegen. Omdat zowat alle chronische ziektes een gevolg van een ontsteking zijn, geldt dit ook voor diabetes. Daarbij komt ook nog dat de voedingsvezels uit frambozen het risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 kunnen verlagen en de symptomen kunnen verbeteren bij mensen die deze aandoening al hebben. Sommige frambozen zijn zoeter dan andere en mensen met diabetes of overgewicht kunnen deze vruchten gewoon eten.


Frambozen zijn goed voor de spijsvertering

Voor een gezond spijsverteringskanaal strijdt het vezel- en watergehalte in frambozen. Ook zouden frambozen constipatie kunnen helpen voorkomen of behandelen. Voldoende vezels bevorderen de regelmaat van de stoelgang, wat cruciaal is voor de dagelijkse uitscheiding van gifstoffen.


Frambozen zijn goed voor de ogen

De schadelijke blauwe lichtstralen kunnen worden gefilterd door een antioxidant die in de framboos voorkomt. Deze antioxidant wordt zeaxanthine genoemd. Dit beschermt de ogen tegen problemen zoals leeftijdsgebonden maculadegeneratie, een aandoening die zichtproblemen veroorzaakt bij oudere mensen.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square