De overweldigende voordelen van hennepzaad

Steeds meer mensen gebruiken tegenwoordig de term ''superfoods'' en volgens velen hoort hennepzaad hier ook bij. Superfoods zijn eigenlijk voedingsmiddelen met een enorm hoog voedingsprofiel met vele voordelen voor de gezondheid. Bij hennepzaad kun je ook denken aan hennepolie, maar het is wel heel verschillend. Ben jij geïnteresseerd in hennepolie in bijvoorbeeld de vorm van CBD, dan kun je dat hier voordelig bestellen. Wil je meer lezen over hennepolie (CBD) dan verwijs ik je graag naar dit artikel. En dan nu terug naar hennepzaad. Dit zaad blijkt een hoog voedingsprofiel te hebben met veel gezondheidsvoordelen. De hennepplant is tevens een zeer krachtige plant dat veel toepassingen kent. Hennepzaad komt van de Cannabis sativa-plant, maar geestverruimende effecten heeft dit zaad niet. Je kunt hennepzaad typeren als klein en bruin met veel vezels, eiwitten en gezonde vetten zoals omega-3 en omega-6. Hennepzaden werken als een antioxidant in het lichaam waardoor ze de hartgezondheid, de huid en de gewrichten verbeteren. Wanneer je praat over vetten dan bevat hennepzaad enkelvoudig onverzadigde vetzuren, meervoudig onverzadigd vet en verzadigde vetzuren. Qua voedingsstoffen bevat het zaad vitamine E, calcium, ijzer, magnesium, kalium en zink. Wil jij goedkoop hennepzaad bestellen, bestel het dan op deze website. Hieronder lees je een uitgebreide beschrijving per paragraaf van het voedingsprofiel en de gezondheidsvoordelen van hennepzaad.


Het voedingsprofiel van hennepzaad

Hennepzaad bevat veel proteïne

Hennepzaad bevat voor ongeveer een derde uit proteïne, bijna net zoveel als in sojabonen. Er zijn negen essentiële aminozuren en hennepzaad bevat ze allemaal, wat het een complete eiwitbron maakt! Dit is goed nieuws want het lichaam kan aminozuren niet zelf aanmaken, dat moet dus via de brandstof van je lichaam. De bouwstenen voor alle eiwitten, dat zijn de aminozuren. Er bestaan maar weinig plantaardige producten met zoveel eiwitten als in hennepzaad waardoor het voor vegetariërs of veganisten de perfecte aanvulling op hun dieet is. Het hart floreert op het aminozuur arginine uit hennepzaad, waardoor dit zaad de gezondheid van het hart bevordert.


Hennepzaad is rijk aan onverzadigde vetten

Hennepzaad bevat meervoudig onverzadigde vetten, welke goed zijn voor ons lichaam. Zoals bekend zijn vooral omega-3-vetzuren goed voor je. De verhouding tussen omega-3 vetzuren en omega-6 vetzuren is ook belangrijk. Over het algemeen eten we te veel omega-6-vetzuren en te weinig omega-3-vetzuren, maar het toevoegen van hennepzaad aan het dieet kan helpen om het evenwicht te bevorderen. Je vind in hennepzaad uiteraard geen transvetten, maar ook maar weinig verzadigde vetten.


Hennepzaad bevat veel vezels

Een vezelrijk dieet is heel belangrijk voor de darmen. Je vind de meeste vezels in de schil van het zaad dus zorg ervoor dat je altijd hennepzaad met schil koopt. Wanneer je elke dag voldoende vezels eet dan is dit goed voor de vermindering van de eetlust, het gewicht, de bloedsuikerspiegel en de gezondheid van de darmen.

Hennepzaad bevat vitamines en mineralen

Nogmaals, hennepzaad heeft een indrukkend voedingsprofiel. Dit omdat het veel vitamine E, magnesium, fosfor en kalium bevat. En daarnaast is het een goede bron van ijzer-, zink- en B-vitamines. Bij de B-vitamines moet je denken aan niacine, riboflavine, thiamine, vitamine B-6 en foliumzuur.

De gezondheidsvoordelen van hennepzaad

Hennepzaad heeft een beschermend effect op het brein

Neurologische aandoeningen kunnen worden verzacht en bestreden door de stof CBD in hennepzaden. Dit komt omdat men erachter is gekomen dat hennepzaadextract antioxiderende effecten heeft. Het cannabidiol (CBD)-gehalte is hier verantwoordelijk voor. Ook hennepolie bevat CBD dus hiervoor geldt hetzelfde, dit is goed voor het brein. Daarnaast heeft hennepzaad ook neuroprotectieve en ontstekingsremmende voordelen, welke het immuunsysteem reguleren. CBD uit hennepzaad kan helpen bij de volgende ziektes van het brein: de ziekte van Parkinson, de ziekte van Alzheimer, multiple sclerose, neuropatische pijn en epileptische aandoeningen bij kinderen.


Hennepzaad is goed voor de hartgezondheid

Meerderen voedingsmiddelen zijn goed voor het hart, waarover je hier meer kunt lezen, maar hennepzaad hoort hier zeker ook bij. Bepaalde stoffen zijn goed voor het hart zoals omega-3-vetzuren. Omega-3 strijdt voor een verbetering van de hartgezondheid en kan het risico op problemen zoals hartritmestoornissen en hartaandoeningen verminderen. In hennepzaad vind je een hoge concentratie van deze vetzuren dus dat is heel erg gunstig. Hennepzaad bevat ook arginine. Dit is een van de negen aminozuren, welke verandert in stikstofmonoxide. Stikstofmonoxide is essentieel voor de verwijding van slagaders en aderen, en het helpt de bloedvatwanden glad en elastisch te houden. Hartfalen kun je zoveel mogelijk voorkomen door de bloeddruk laag te houden, een gezond dieet na te leven en genoeg te bewegen.


Hennepzaad vermindert ontstekingen

Ontstekingen kun je verminderen door de consumptie van hennepzaad. Dit komt wederom door de hoge concentratie van omega-3-vetzuren dat de zaden bevatten. Daarnaast is de omega-3 tot omega-6-verhouding van belang voor het verminderen van ontstekingen. Hennepzaad bevat een specifieke meervoudige onverzadigde vetzuur die gamma-linoleenzuur (GLA) wordt genoemd, welke ontstekingsremmende eigenschappen heeft. Symptomen van chronische ziekten beheersen en ontstekingen verminderen doe je mede door het eten van hennepzaad. Je moet bij de chronische ziektes dan denken aan: het metaboolsyndroom, diabetes, artritis, hartziekte en niet-alcoholgerelateerde leververvetting.


Hennepzaad strijdt tegen huidaandoeningen

Chronische ontstekingen kunnen acne en atopische dermatitis veroorzaken. De ontstekingsremmende eigenschappen van hennepzaad helpen een handje tegen deze huidaandoeningen. Acne kan namelijk als oorzaak hebben dat men te weinig omega-3 vetzuren heeft binnengekregen middels de voeding. Het hoge gehalte aan omega-3 in hennepzaden kan helpen bij het beheersen en verminderen van acneverschijnselen. Daarnaast zouden plantaardige vezels de symptomen van atopische dermatitis verlichten. Deze vezels vind je in hennepzaad.


Hennepzaad verlicht reumatoïde artritis

Er zijn verschillende auto-immuunziektes waarvan reumatoïde artritis er een is. Hierbij worden de eigen weefsels aangevallen door het immuunsysteem. Hierdoor ontstaan ontstekingen in gewrichten. Uit een onderzoek van 2014 bleek dat hennepzaadolie anti-reumatische effecten zou hebben. De cannabinoïden uit hennepzaad zou effectief reumatische aandoeningen kunnen behandelen.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square