De peer en zijn gezondheidseffecten

Peren zijn onder andere in Nederland heel populair. Drieduizend verschillende perensoorten zijn er op deze aardkloot te vinden. Ze variëren in grootte, vorm, zoetheid en knapperigheid. Ze zijn het gehele jaar beschikbaar in verse vorm of in diepvries. Alhoewel je ze in diepvries niet zo vaak aantreft. Wat je vaker in diepvriesvariant kan kopen zijn aardbeien of ananasstukjes. Peren zijn vaak zoet, mild en vezelig. Daarnaast smaken ze na een tijdje zoet en zeer sappig. Iedereen die weleens verse peren heeft gegeten weet dat wanneer je ze lang laat liggen dat ze dan uit je hand floepen bij het schillen. Zoals bekend is de peer een fruitsoort, net zoals de appel. Deze vrucht is rijk aan vitamines, mineralen, essentiële antioxidanten, plantaardige stoffen en voedingsvezels. Deze vind je tegenwoordig ook in supplementvorm, dit is een goede website om ze te bestellen. In de peer treffen wij geen vet en cholesterol aan en hij biedt zo'n 100 calorieën per stuk. Peren passen dus uitstekend in een gevarieerd, voedzaam dieet, welke zelfs helpen bij het afvallen. Daarnaast strijden peren tegen kanker, diabetes en hartaandoeningen. Peren bevatten ook nog een kleine hoeveelheid eiwitten. Wanneer je praat over de voedingsstoffen dan bevatten peren de volgende: vitamine C, vitamine K, kalium, calcium, ijzer, magnesium, riboflavine, vitamine B6 en foliumzuur. Dan bevatten peren ook nog plantaardige stoffen die als antioxidanten in het lichaam werken, namelijk deze: carotenoïden, flavonoïden en anthocyanen. Deze zorgen voor verschillende positieve effecten op onze gezondheid. Over gezondheidsvoordelen gesproken, deze lees je hieronder.


De gezondheidsvoordelen van peren

Het eten van veel fruit en groenten is altijd een goed idee en dit zorgt ervoor dat je een hoop ziektes en ongemakken buiten de deur houdt. Peren zijn hierop uiteraard geen uitzondering. Dit komt omdat peren essentiële voedingsstoffen en een relatief hoog aandeel aan vezels te bieden hebben. Er is genoeg onderzoek naar peren geweest waaruit blijkt dat ze het risico op hartaandoeningen, diabetes en bepaalde darmaandoeningen kunnen helpen verminderen.


Peren bevatten veel vezels

In groenten en fruit vind je veel voedingsvezels en peren leveren zo'n 24% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels per dag. Hierbij praat je over één middelgrote peer. Voor een verbetering van de darmgezondheid en de darmbacteriën heeft de natuur de stof pectine uitgevonden. Dit is een oplosbare vezel uit de peer. Voedingsvezels eten we voor een gezonde darmfunctie en een vol gevoel na een maaltijd. Dit resulteert dan weer in gewichtsverlies als dat nodig is. Het kan ook het risico op hartaandoeningen en het totale cholesterolgehalte verlagen. Vezels zijn eigenlijk heel belangrijk en hebben ons zoveel te bieden. Zowat alle chronische ziektes beginnen met een ontsteking en vezels kunnen nou net het risico op ontstekingsgerelateerde aandoeningen verkleinen. Je praat dan over de ziektes: hart- en vaatziekten, diabetes, kanker en obesitas. Wil jij ook gewicht verliezen of op gewicht blijven? Dan adviseer ik je op onderstaande banner te klikken om naar de website van een goed initiatief te gaan.

Peren strijden tegen diverticulose

Diverticulitis treedt op wanneer uitpuilende zakjes in het slijmvlies van de dikke darm, diverticulosis genaamd, een infectie en ontsteking ontwikkelen. Het risico op diverticulose kan worden verminderd door een hoge inname van vezels en de peer is daar uiterst geschikt voor. Het is echter nog niet duidelijk via welk mechanisme vezels het risico op diverticulose verminderen.


Peren verminderen het risico op hart- en vaatziekten

In een studie uit 2019 waarbij mensen met het metabool syndroom twaalf weken lang twee peren per dag aten bleek dat ze een daling van de systolische bloeddruk en polsdruk hadden. Een te hoge bloeddruk is een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Wil jij weten welke voedingsmiddelen nog meer goed voor het hart zijn, lees dan deze blog.


Peren werken als een detox

Mijn mening is dat ieder mens tegenwoordig weleens of misschien welke elke dag een bepaalde detox moet doen. We hebben te maken met zoveel gifstoffen en rommel in ons lichaam waardoor een ontgiftingskuur onderhand essentieel lijkt. Peren hebben een hoog watergehalte. Dit helpt de ontlasting zacht te houden en spoelt gifstoffen uit het spijsverteringssysteem. Het hoge vezel- en fructosegehalte zou volgens geleerden een laxerend effect hebben en dan praten we over een positieve vorm van een laxerend effect. Dit laxerend effect kun je in verband brengen met een detox in het lijf.


Peren vechten tegen vrije radicalen in het lichaam

Over vrije radicalen heb ik al vaak geschreven op deze website. Het zijn moleculen die schade aanrichten aan menselijke cellen. De antioxidanten uit peren vechten tegen deze vijanden. De strijders zijn vitamine C, vitamine K en koper. Deze chemicaliën gaan de effecten van vrije radicalen tegen en beschermen cellen tegen de schade die ze kunnen veroorzaken. Vrije radicalen ontstaan ​​wanneer het lichaam voedsel omzet in energie. De groei van kanker kan worden ondersteunt door de aanwezigheid van vrije radicalen.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square