De pompoen | Het gevaarlijk lekkere gewas

Boe! Zie daar een pompoen. Zo staat de pompoen bekend, als een angstaanjagend gewas. Dit omdat je deze veel ziet bij Halloween. De Amerikanen zien dit ook als een Thanksgiving-taartvulling. Maar de pompoen is door de natuur gemaakt voor de menselijke consumptie. Wat je kunt eten is het vruchtvlees, wat verantwoordelijk is voor verschillende gezondheidsvoordelen. De pompoen heeft een dikke vorm en is zeer voedzaam. Je kunt hem schalen onder de ''sinaasappelgroente''. Eigenlijk kun je wel stellen dat zowat alle groenten weinig calorieën bevatten en dat geldt dan ook voor de pompoen. Je vind ik de pompoen wel veel vitamines en mineralen, welke te vinden zijn in de zaden, bladeren en sappen. In de pompoen vind je geen cholesterol, maar wel wat koolhydraten. Hij heeft bijzonder veel voedingsstoffen in zich zoals vitamine A, vitamine C, vitamine E, riboflavine, kalium, koper, mangaan, thiamine, vitamine B-6, foliumzuur, pantotheenzuur, niacine, ijzer, magnesium en fosfor. Veel mensen hebben een tekort aan bepaalde vitamines die ik net noemde, deze kun natuurlijk altijd aanvullen met supplementen, ga hiervoor naar deze website. Naast dit al bevat de pompoen ook veel vezels, dat onder andere goed is voor de darmen, spijsvertering en de stoelgang. Zo vermindert de inname van de pompoen de kans op het krijgen van darmkanker. Ben jij na het lezen hiervan benieuwd of je ook te veel vitamines binnen kan krijgen, lees dan deze blog. De pompoen kan op meerdere manieren worden geconsumeerd. Je kunt hem eten in desserts, soepen, salades en zelfs als vervanging voor boter. Aan dat laatste hebben de meeste mensen denk ik niet gedacht. De vele voordelen van de pompoen zijn grootschalig onderzocht en worden in deze blog nader toegelicht.


De gezondheidsvoordelen van de pompoen

Zoals bekend hebben alle groenten gezondheidsvoordelen en dit geldt dan natuurlijk ook voor de pompoen. Het bekendste voordeel wat de pompoen kan bieden is het hoge aandeel aan bètacaroteen. Bètacaroteen is een krachtige antioxidant die oranje groenten en fruit hun levendige kleur geeft. Het lichaam zet al het ingenomen bètacaroteen om in vitamine A. Dit heeft grote gevolgen voor een goede gezondheid. Ten eerste vecht dit tegen bepaalde kankersoorten. Ten tweede vechten deze stoffen tegen astma. Ten derde is het goed voor het hart en worden hartaandoeningen tegengegaan. Ten vierde is het goed tegen leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (ziekte van het oog). Ten vijfde zou dit ook het risico op zwaarlijvigheid en algehele mortaliteit verminderen. Ten zesde zou het strijden tegen diabetes. Ten zevende zorgt dit voor een gezonde huidskleur en bevorderd het haargroei. Ten achtste verhoogt het het energielevel in het lichaam. En als laatste zou het ervoor kunnen zorgen dat je een gezonde body mass index behoud.


De pompoen zorgt voor een regulering van de bloeddruk

Zoals ik hierboven al beschreven heb, is de pompoen goed voor het hart. Het gehalte aan vezels, kalium en vitamine C in de pompoen ondersteunt allemaal de gezondheid van het hart. Wil jij weten welke voedingsmiddelen nog meer goed zijn voor het hart, check dan deze blog. Het is zaak om de kaliuminname te verhogen en tegelijkertijd de consumptie van natrium naar beneden te schroeven. Zo zorg jij ervoor dat je een gezonde bloeddruk krijgt. Hart- en vaatziekten komen voort uit een te hoge bloeddruk.

De pompoen vecht tegen kanker

Het wordt steeds meer duidelijk dat het eten van veel groenten en fruit de ziekte kanker afweert. Uit onderzoek blijkt dat bètacaroteen, uit bijvoorbeeld de pompoen, zorgt voor tumorsuppressie bij prostaatkanker. Uit een ander onderzoek onder Japanners bleek dat bètacaroteen de ontwikkeling van darmkanker vertraagde.


De pompoen strijdt tegen diabetes en beheerst het

De bloedsuikerspiegel is bij mensen met diabetes het probleem. Zij kunnen dit onder controle houden door regelmatig de pompoen te eten. Uit een onderzoek van 2019 hebben ze twee plantenextracten, waaronder pompoenpolysacchariden, onderzocht en ontdekte dat dit de bloedsuikerspiegel bij muizen verlaagde. De onderzoekers zien dit als zeer hoopgevend, ondanks dat er geen mensen zijn onderzocht. Zo zou je diabetes type 2 kunnen beperken.


De pompoen beschermt tegen leeftijdsgebonden oogproblemen

Als je ouder wordt dan neemt vaak het zicht af. Het wordt echter steeds meer duidelijk dat voeding hierbij ook nog een rol speelt. Een bekend voorbeeld is de wortel want het gezegde luidt: ''heb je weleens een konijn gezien met een bril op?''. Maar de pompoen is ook in staat leeftijdsgebonden oogproblemen tegen te gaan. Dit is toe te schrijven aan de grote hoeveelheid antioxidanten. Zorg er dus voor dat je voldoende goede voedingsstoffen tot je neemt, hierbij moet je denken aan Vitamine C, vitamine E en bètacaroteen (te vinden in de pompoen) want deze ondersteunen de gezondheid van het oog en voorkomen degeneratieve schade bij oudere volwassenen. Het National Eye Institute heeft in 2019 onderzoek gedaan over het verband tussen deze voedingsstoffen en oogproblemen. Het bleek dat wanneer je een hoge doses van vitamine C, vitamine E en bètacaroteen tot je neemt je dan significant minder kans hebt op leeftijdsgebonden maculaire degeneratie.


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square