De reden waarom wij meer erwten moeten eten

Erwten kennen we allemaal wel en deze vinden we vaak in een potje in de supermarkt. Deze groene diamanten schalen we onder groenten en groenten zijn gezond. In het Engels heten ze peas en er is op en wereld wijde web genoeg over te vinden. Veel mensen vinden erwten maar eenvoudige groenten en verkiezen liever andere verse groenten. Maar ze bieden echter geweldige gezondheidsvoordelen voor de mens en beschikken over een mooie hoeveelheid voedingsstoffen. Wanneer we praten over peulvruchten dan praten we over erwten, deze horen immers in die categorie thuis. Peulvruchten zijn planten die peulen produceren met zaden of bonen erin. Erwten zitten in dezelfde familie als linzen, sojabonen, kikkererwten en alle soorten bonen.


De oorsprong en de voedingswaarde van erwten

Je kunt erwten indelen in drie categorieën, namelijk: tuin of groene erwten, peultjes en snap erwten. Er is een plantenfamilie genaamd Fabaceae, waar erwten toe behoren. Kenners noemen dit ook wel de bonenfamilie of pulsfamilie. Erwten vinden hun oorsprong in Azië en het Midden-Oosten, maar worden tegenwoordig overal in deze aardkloot verbouwd. Erwten bevatten veel vitamines, mineralen en andere essentiële voedingsstoffen die de gezondheid een boost geven. Deze stoffen kun je tegenwoordig ook in supplementvorm verkrijgen. Bestel jouw supplement hier voordelig. Hieronder lees je waarom wij erwten vaker zouden moeten eten.


De gezondheidsvoordelen van erwten

Erwten zijn rijk aan belangrijke voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen, antioxidanten en fytonutriënten. Dit is de reden dat ze verantwoordelijk zijn voor veel gezondheidsvoordelen. Zo zouden ze strijden voor een verbeterde ooggezondheid en tegen bepaalde kankersoorten.


Erwten verbeteren de ooggezondheid

Je vindt zoals gezegd in erwten belangrijke voedingsstoffen en als het om de ogen gaat bevatten deze groene gezondheidsknallers de carotenoïden luteïne en zeaxanthine. Deze stoffen bieden bescherming tegen chronische ziektes. In dit geval gaat het om de preventie van cataract en leeftijdsgebonden maculageneratie. Luteïne en zeaxanthine werken als filters tegen schadelijk blauw licht, dat bijdraagt ​​aan staar en maculageneratie.

Erwten verbeteren de spijsvertering

Als mijn moeder met maagkanker geweten had dat erwten hier goed tegen zouden strijden dan zou ze deze zeker vaker hebben gegeten. Erwten bevatten namelijk coumestrol dat bescherming biedt tegen deze verschrikkelijke ziekte. Wanneer je dagelijks peulvruchten, waaronder erwten, zou eten dan zou je zelfs een verminderde kans van 50% op maagkanker hebben, aldus een onderzoek uit 2019 in Mexico-stad. De vele vezels in erwten zijn verantwoordelijk voor een verbeterde spijsvertering omdat dit het voedsel gemakkelijker door je darmen laat vloeien.


Erwten boosten het immuunsysteem en werken ontstekingsremmend

Ons immuunsysteem floreert op antioxidanten en laten erwten nou net rijk zijn aan deze stoffen. Zij zouden namelijk bijdragen bij het opbouwen aan het immuunsysteem. Erwten bevatten de volgende antioxiderende vitamines: vitamine C, vitamin E, zink, catechine en epicatechin. Deze vitamines werken ontstekingsremmend en strijden tegen ziektes die een verband hebben met ontstekingen. Je moet dan denken aan hartaandoeningen, artritus en diabetes. Daarnaast bevatten erwten nog meer ontstekingsremmende vitaminen: vitamine A, vitamine B, coumestrol, ferulic, cafeïnezuur, catechine, epicatechin, pisumsaponins I en II en pisomosiden A en B.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square