De redenen waarom jij regelmatig vis zou moeten eten

We kunnen wel zeggen dat vis een van de meest gezonde voedingsmiddelen op deze wereld is. Het heeft dan ook een rijke bron aan voedingsstoffen, zoals vitamine D, omega-3-vetzuren en eiwitten. Omega-3-vetzuren zorgen ervoor dat jij gezond ouder wordt. Wil jij ook gezond ouder worden, overweeg dan een supplement van omega-3. Deze kun je hier voordelig bestellen. Daarnaast dragen omega-3-vetzuren een steentje bij aan de gezondheid van de hersenen, het hart en het lichaam. Hoogwaardige proteïnen vind je in vis. Vis is zoal goed voor het gezichtsvermogen en de geestelijke gezondheid (zeker op oude leeftijd). Vis is niet moeilijk te bereiden dus het past gemakkelijk in een gezond en voedzaam dieet. Hieronder lees je tien redenen waarom jij regelmatig vis zou moeten eten.


Vis bevat belangrijke voedingsstoffen

In vis vind je net wat andere voedingsstoffen dan in vlees, groenten of fruit. Je praat dan over jodium, hoogwaardige eiwitten en verschillende vitamines en mineralen. Vaak hoor je dat vette vis de gezondste soort is. Deze bevatten meer voedingsstoffen, gebaseerd op vet. Vette vissoorten zijn: forel, zalm, sardines, makreel en tonijn. Een voorbeeld van een in vetoplosbare vitamine is vitamine D, welke veel mensen te weinig binnenkrijgen. Ook vind je in vette vis omega-3-vetzuren. Deze zijn verantwoordelijk voor een verbeterde lichaams- en hersenfunctie en zorgen voor een verminderde kans op verschillende ziektes. Het advies is dan ook om één á twee keer in de week vette vis te eten. Veganisten kunnen hun heil vinden in supplementen van omega-3.


Met het eten van vis verklein je de kans op hartaanvallen en beroertes

Vroegtijdig overlijden wil niemand en de twee hoofdoorzaken hiervan zijn beroertes en hartaanvallen. Het consumeren van vis is volgens geleerden het beste wat je kan doen om je gezondheid te verbeteren. Regelmatig vis eten staat in verband met een verminderde kans op beroertes, hartaanvallen en overlijden aan hartaandoeningen. Er is een onderzoek gedaan in de V.S. onder 40.000 mannen wat deze bewering bevestigden. Nogmaals: vette vis bleek effectiever te zijn vanwege het hoge gehalte aan omega-3-vetzuren.


Vis is goed voor groei en ontwikkeling

Voor groei en ontwikkeling spelen omega-3-vetzuren een essentiële rol. Voor de ontwikkeling van de ogen en de hersenen draagt docosahexaeenzuur (een omega-3-vetsoort) een steentje bij. Voornamelijk vrouwen die borstvoeding geven en zwangere vrouwen zouden voldoende omega-3-vetzuren moeten binnenkrijgen. Bepaalde stoffen zouden de ontwikkeling van het brein juist tegenhouden, zoals kwik uit bepaalde vissoorten. Zwangere vrouwen wordt daarom aangeraden alleen kwikarme vissoorten te eten en dat zijn: sardines, zalm en forel. Bepaalde vissen bevatten micro-organismen die schadelijk kunnen zijn voor de foetus en dan moet je denken aan ongekookte en rauwe vis.


Vis is goed voor het brein

Wanneer we ouder worden is de kans groot dat de hersenfunctie wat afneemt. Een kleine achteruitgang van de mentale gezondheid is heel normaal, maar we kunnen ook te maken krijgen met ernstige neurodegeneratieve ziektes, zoals de ziekte van Alzheimer. Uit bepaalde studies is naar voren gekomen dat een hogere visconsumptie gekoppeld is aan een minder snelle mentale achteruitgang. Wanneer je elke dag vis eet dan zou dat positieve effecten hebben op bepaald weefsel in het brein dat verband houdt met emotie en geheugen.


Vis is goed tegen depressies

Depressies komen jammer genoeg veel voor. Kenmerken van deze ''mentale aandoeningen'' zijn een slecht humeur, somberheid, verminderde levensenergie en weinig zin hebben om wat te gaan ondernemen. Obesitas of aandoeningen aan het hart komen vaak aan bod, maar een depressie blijkt een van de grootste problemen te zijn in deze wereld. Er is tijdens bepaalde onderzoeken een positief verband gevonden tussen een regelmatige visconsumptie en het krijgen van een depressie. Hiervoor zijn wederom de omega-3-vetzuren verantwoordelijk voor. Niet alleen voor depressies zijn omega-3-vetzuren effectief, het strijdt ook tegen andere mentale aandoeningen, zoals bipolaire stoornissen.

Vis is een rijke bron van vitamine D

Vitamine D is een essentiële vitamine die we binnen moeten krijgen door zonlicht, voeding of supplementen. Zelf eet ik nooit vis dus ik bestel altijd supplementen in de herfst en de winter. Eet jij ook niet voldoende vis dan kun je hier voordelig jouw supplement bestellen. Het blijkt namelijk zo te zijn dat veel mensen in Nederland een tekort van vitamine D in hun lichaam hebben. Vis staat erom bekend een van de beste bronnen van vitamine D te zijn. Dit is vooral het geval in zalm en haring. Ook visoliën zijn een uitstekende bron van vitamine D en dan levertraan in het bijzonder. Één eetlepel levertraan is goed voor 200% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D.


Vis strijdt tegen auto-immuunziekten

Je praat over auto-immuunziektes als het immuunsysteem lichaamsweefsels vernietigt en aanvalt. Hier is dan eigenlijk ook geen reden voor. Een voorbeeld van een auto-immuunziekte is diabetes type 1. Uit onderzoek is een positief verband gevonden tussen de inname van omega-3 of visolie en een verkleinde kans op deze auto-immuunziekten.


Vis strijdt tegen astma bij kinderen

Zoals bij veel ziektes is het bij astma een feit dat het te maken heeft met een ontsteking. Bij astma gaat het om een ontsteking van de luchtwegen. Regelmatige visconsumptie bij kinderen zou een verlaagde kans van een kwart op het krijgen van astma opleveren.


Vis is goed voor het zicht op latere leeftijd

Bij oudere volwassenen die slechtziend of blind worden is de oorzaak vaak leeftijdsgebonden maculageneratie. Je zou jezelf kunnen beschermen tegen deze ziekte door regelmatig omega-3-vetzuren of vis te nuttigen. Zo zou uit een onderzoek onder vrouwen dat regelmatig vis aten blijken dat zij na enige tijd 42% minder kans hadden op leeftijdsgebonden maculageneratie.


Vis kan de kwaliteit van slaap verbeteren

Jammer genoeg zijn er nogal wat mensen die met een slaapstoornis te maken hebben. Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals blauw licht, maar ook een tekort aan vitamine D. Uit een zes maanden durend onderzoek onder vijfennegentig mannen bleek dat de consumptie van zalm drie keer per week een verbetering opleverde in het dagelijks functioneren en de slaapkwaliteit. De onderzoekers denken dat dit komt door de verhoogde inname van vitamine D.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square