De risico's van het eten van rood vlees

Je hoort vaak in het nieuws dat rood vlees eten niet zo verstandig is op basis van regelmatige consumptie. Ook in de krant wordt dit in ons brein geprent. Het is eigenlijk ook logisch want in rood vlees zitten vaak veel (schadelijke) bacteriën in. We koken niet voor niks massaal elke dag. Wil je vlees eten waar jouw lichaam echt wat aan hebt, verkies dan voor de slager. Vroeger zag men rood vlees als een ideaal voedingsmiddel. Ook zijn sommige mensen tegenwoordig van mening dat een stukje rood vlees op zijn tijd niet kwaad kan. Sterker nog; het bevat eiwitten en essentiële voedingsstoffen, waaronder ijzer, zink en vitamine B12. Bepaalde geleerden zeggen echter dat wanneer je rood vlees eet, je dan te maken krijgt met een grotere kans op hart- en vaatziekten en darmkanker. Hierdoor is de perceptie op rood vlees veranderd. Tegenwoordig heb je nog meer problemen met vlees omdat de dieren worden verwaarloosd en ingespoten. Dit gaan wij merken voor onze gezondheid. We hebben te maken met tegenstrijdige onderzoeken. Dat komt omdat schoon rood vlees van gezonde dieren die geen stress hebben gehad heel gezond is. Maar het gros van de onderzoekers is kortzichtig, tja kunnen zij niks aan doen. Wat ik fijn vind om te weten is dat de World Cancer Research Fund (WCRF) heeft aangegeven dat rood vlees geen overtuigende rol speelt heeft bij darmkanker. Ook fijn om te weten voor mijn oom met darmkanker. Vlees acteert als een positieve moderator van lipidenprofielen (het is goed voor het brein). Het advies is bekend. Zoek schoon biologisch rood vlees (lastig te vinden in de supermarkt) en eet dit één keer per week. Een groot voordeel van rood vlees is dat het de opname van voedingsstoffen en vetzuurprofielen verbetert, en daardoor een positieve invloed heeft op de gezondheid op de lange termijn.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square