De top 11 fruitsoorten met het minste suiker

Over fruit heb ik al veel geschreven op deze website. Is het verstandig om veel fruit te eten? Op deze vraag krijg je in deze blog antwoord. Hoeveel stuks fruit eet jij per dag? Fruit eten is zeer belangrijk voor een goede gezondheid, echter zijn er ook diëten waarin de meeste soorten fruit worden afgeraden zoals in het ketogeen dieet. De reden waarom jij fruit moet eten lees je hier. De inname van suiker moet natuurlijk beperkt blijven, maar dit kan voor sommige onder ons een grote uitdaging zijn. Men vraagt zich altijd af hoeveel suiker er in fruit zit en of het wel verstandig is om veel fruit te eten met een hoog fructosegehalte. Wanneer je diabetes hebt, let je uiteraard goed op je suikerinname, dan is het handig om te weten welke fruitsoorten het minste invloed hebben op de bloedsuikerspiegel. Hoewel fruit ook veel andere gezonde stoffen bevat, bevatten sommige fruitsoorten meer suiker dan andere. Ontdek in deze blog welke vruchten het laagste suikergehalte hebben, zodat jij weet van welke voedingsmiddelen je het meest kan genieten als je wilt minderen op suiker.


De top 11 fruitsoorten met het minste suiker

1. Citroenen en limoenen

Citroenen en limoenen staan met kop en schouders bovenaan. Zij zijn een bom van vitamine C en wat zuur van smaak. Ze bevatten zeer weinig suiker, namelijk 1 tot 2 gram per citroen of limoen. Wil jij je eetlust wat temperen, drink dan een glas water met geperste limoen of citroen.


2. Avocado's

De avocado is wel een vreemde eend in de bijt, dit omdat je bij fruit niet direct denkt aan deze vrucht. De avocado is van nature suikerarm, dat proef je eigenlijk ook al. Een hele avocado bevat slechts ongeveer 1 gram suiker. Wat deze vrucht wel bevat en ander niet zijn gezonde vetten. Hierdoor zal je bij het eten ervan eerder verzadigd raken.


3. Frambozen

De framboos is wat zoeter dan de citroen of de limoen met een inhoud van 5 gram suiker per kopje. De vezels uit de vrucht geven een vol gevoel en bieden jou een smaaksensatie. Van de framboos kunnen we geen genoeg krijgen!


4. Kiwi's

De kiwi ziet er merkwaardig uit met het groene vruchtvlees. Eigenlijk wordt deze vrucht als bes beschouwd. Kiwi's zijn rijk aan vitamine C en bevatten relatief weinig suiker. De kiwi bevat slechts 6 gram suiker per stuk. Het mooie van de kiwi is dat deze het hele jaar te koop is bij de supermarkt.


5. Aardbeien

Absoluut mijn favoriete vrucht om te eten. Weet jij wat de aardbei zo gezond maakt? Dit lees je in deze blog. Gelukkig bevat de aardbei verassend weinig suiker, terwijl hij soms zo zoet smaakt! Zeven gram suiker per kopje aardbeien. Dit levert 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C op.


6. Bramen

Zelf eet ik vaak bevroren bramen in een smoothie samen met spinazie en banaan, een absolute aanrader. Net zoals de aardbei bevat de braam 7 gram suiker per kopje. De braam kun je in principe onbeperkt eten, zelfs bij het ketogeen dieet mag je de braam eten. Tevens bevat de braam ook veel antioxidanten en vezels.


7. Grapefruit

Grapefruit valt onder de categorie citrusfruit. Citrusfruit staat bekend om het hoge aandeel aan suiker, maar bij de grapefruit is dit anders. De grapefruit smaakt ook niet zo zoet als bijvoorbeeld een sinaasappel. De grapefruit bevat slechts 9 gram suiker per stuk.


8. Watermeloenen

Eigenlijk is de watermeloen een soort fruit die je associeert met de zomer, het is een echte zomerfruit. De watermeloen is echt een knaller voor de smaakpapillen, maar echter met weinig suiker. Je kunt dus beter een stukje watermeloen eten dan een snoepje. Een hele kop in blokjes gesneden watermeloen bevat minder dan 10 gram suiker. Daarnaast bevat de watermeloen een grote hoeveelheid ijzer.


9. Sinaasappels

De sinaasappel is een echte snack die velen eten. Deze vrucht heeft relatief weinig calorieën en bevat weinig suiker. Zoals veel mensen weten, zit er veel vitamine C in sinaasappels. Deze mooie oranje vrucht bevat 12 gram suiker en geeft zo'n 70 calorieën.


10. Meloenen (Kantaloepen)

De meloen heeft een oranje kleur, dit komt door het hoge aandeel aan vitamine A. Wanneer je een kopje van de overheerlijke meloen eet dan krijg je 13 gram suiker binnen. Dit ligt wat hoger dan de fruitsoorten die hierboven beschreven zijn, maar in frisdrank zie je vaak een aandeel van 40 gram suiker per drankje. Daarnaast vind je in fruit veel voedingswaarde en in frisdrank niet.


11. Perziken

De wonderbaarlijke kracht van de perzik heb ik hier op deze website beschreven. Ze kunnen ongelofelijk zoet zijn, maar zijn dat in wezen niet. De perzik kan nog steeds als suikerarm worden beschouwd want het bevat slechts 13 gram suiker per stuk, net zoals de meloen.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square