De top 12 meest vezelrijke voedingsmiddelen


Waarom zijn voedingsvezels belangrijk?

Voor een gezond lichaam zijn vezels uit voedingsmiddelen zeer belangrijk. Het zorgt voor een goede vertering in de maag, waarna het belandt in de dikke darm. Daar worden de goede bacteriën gevoed. Dit brengt verschillende gezondheidsbenefits met zich mee. Zo kunnen bepaalde soorten vezels een boost geven aan gewichtsverlies en een verlaging triggeren in de bloedsuikerspiegel. Constipatie heeft er ook baat bij, want vezels werken tegen constipatie. De overgrote meerderheid van de mensen in Nederland komt helaas niet aan het aanbevolen dagelijkse niveau van vezels. Zorg er voor dat jij genoeg vezels via voeding binnenkrijgt. Voedingsvezels hebben veel gezondheidsvoordelen zoals: het cholesterol verlagen, gezonde gewicht behouden, spijsverteringskanaal helpen verbeteren, bloedsuikerspiegel bevorderen en de kans op gastro-intestinale kanker (darmkanker) verkleinen. Dit laatste komt door de antioxiderende eigenschappen uit voedingsmiddelen die veel vezels bevatten (zoals groente en fruit). Men gaat ervan uit dat mannen per dag 38 gram aan vezels moet eten en vrouwen 24 gram per dag. Hieronder staat de top 12 meest vezelrijke producten opgesomd.


De top 12 meest vezelrijke voedingsmiddelen

  1. Chiazaad (34.4 gram vezels per 100 gram)

  2. Popcorn (14,4 gram vezels per 100 gram)

  3. Amandelen (13,3 gram vezels per 100 gram)

  4. Donkere chocolade (10,9 gram vezels per 100 gram)

  5. Haver (10,1 gram vezels per 100 gram)

  6. Spliterwten (8,3 gram vezels per 100 gram)

  7. Linzen (7,3 gram vezels per 100 gram)

  8. Kikkererwten (7 gram vezels per 100 gram)

  9. Kidney bonen (6,8 gram vezels per 100 gram)

  10. Avocado's (6,7 gram vezels per 100 gram)

  11. Frambozen (6,5 gram vezels per 100 gram)

  12. Artisjok (5,4 gram vezels per 100 gram)

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square