De top 7 meest gezonde broodsoorten

Brood eet het gros van de mensen in Nederland. Ook is er een groep die vanwege een koolhydraatarm dieet brood mijden. Desalniettemin bestaat er veel variatie in dit heerlijk voedingsmiddel met gezondere varianten dan andere. Ben jij benieuwd of de hedendaagse tarwemeel wel gezond is ter consumptie? Lees dan deze blog. In de supermarkt staat het vol met tientallen verschillende broodsoorten, maar wat moeten wij nou kiezen als het om onze gezondheid gaat? Velen van ons weten dat witbrood niet de beste optie is en dat volkoren altijd beter is. Bepaalde soorten brood bevatten veel vezels, vitamines en mineralen, terwijl andere zijn gemaakt van geraffineerde granen en weinig in zich hebben. Hierbij praat je over vullen in plaats van voeden en dit willen we liever niet. Online kun je tegenwoordig ook broodproducten kopen, kijk hiervoor op deze website. De kans is groot dat je bij het lezen van deze blog jezelf afvraagt wat nu de meest gezonde broodsoorten zijn, deze lees je hieronder.


1. Volkoren ontkiemd brood

Ontkiemd brood heeft een proces doorgaan bij de volle granen blootgesteld werden aan vocht en hitte. Zij zijn daarbij gaan ontkiemen. Het is een fijn gegeven dat kiemen de hoeveelheid en beschikbaarheid van bepaalde voedingsstoffen verhoogt. Uit onderzoek bleek dat brood dat werd gemaakt voor de helft aan gekiemd tarwebloem meer dan drie keer zoveel foliumzuur bevatte dan brood die geen gekiemd tarwebloem bevatte. Foliumzuur is verantwoordelijk voor het omzetten van voedsel in energie en wordt gekenmerkt als een vitamine. Door het kiemen verhoog je ook de antioxidanten in granen en zorg je ervoor dat antinutriënten worden verminderd. Deze verbindingen binden zich aan mineralen zoals ijzer en blokkeren hun opname. Gekiemde granen zijn goed tegen een verhoogde bloedsuikerspiegel omdat het koolhydraatgehalte lager is. Het is hierdoor een betere keus voor mensen met diabetes of mensen met een verminderde bloedsuikerspiegel. Tevens vind je in ontkiemd brood veel vezels en eiwitten waardoor ze jou een voller gevoel geven.


2. Zuurdesem brood

Het productie proces wordt gekenmerkt door een fermentatieproces dat afhankelijk is van natuurlijk voorkomende gist en bacteriën om het brood te laten rijzen. Fermentatie is een heel goed natuurlijk proces want het zorgt ervoor dat aanwezige fytinezuur wordt verminderd, waardoor dit niet kan binden aan bepaalde mineralen en de opname van hen belemmert. Qua verteerbaarheid scoort zuurdesem hoger dan de meeste andere broden, dit komt door de probiotica die tijdens het fermentatieproces wordt aangemaakt. Dit zijn gezonde bacteriën die zowel in het lichaam als in gezonde voedingsmiddelen wordt aangetroffen. Deze voeden de bacteriën in de maag. Dit is dan weer goed voor de darmflora en de spijsvertering. Ook dit brood scoort hoog voor een gezonde bloedsuikerspiegel, dit komt omdat het een lage glycemische index heeft. Het meest gezond is wanneer zuurdesem brood wordt gemaakt van volkoren meel in plaats van wit meel. Volkoren zuurdesem bevat meer vezels, ijzer en andere voedingsstoffen.


3. 100% volkoren brood

Wanneer de hele graan in takt wordt gehouden praat je over 100% volkoren. Dit is inclusief de kiem, het endosperm en de zemelen. De buitenste laag van graan bevat de meeste vezels. De zemelen en de kiemen zijn verantwoordelijk voor de inhoud van eiwitten, vetten, vitamines, mineralen en nuttige plantaardige stoffen. Volkoren granen zijn dan ook velen malen beter dan geraffineerde granen die we tegenwoordig helaas veel in de supermarkt aantreffen. Volle granen (volledig volkoren brood) kennen veel gezondheidsvoordelen, waaronder een verminderd risico op diabetes type 2, hartaandoeningen en bepaalde vormen van kanker. Helaas maken veel broodsoorten reclame met het label ''volkoren'', maar helaas is dit in veel gevallen niet zo. Dit kun je op het label checken, mocht je twijfelen. Zoek naar brood met 100% volkorenmeel of volkorenmeel als eerste ingrediënt en laat geen onnodige ingrediënten, zoals toegevoegde suikers of plantaardige oliën, achterwege.


4. Haver brood

De ingrediënten van haver brood zijn: haver, volkoren meel, gist, water en zout. Van haver kun je best stellen dat het zeer voedzaam is en veel gezondheidsvoordelen kent. Haver kent veel nuttige voedingsstoffen en veel vezels. Daarbij bevat het magnesium, vitamine B1 (thiamine), ijzer en zink. Een bekende vezel uit haver brood is bèta-glucaan. Dit is goed voor het cholesterolgehalte, de bloedsuikerspiegel en de bloeddruk. Ook zou haver brood het slechte cholesterol verlagen. Pas wel op met haverbrood want ze bevatten niet altijd allemaal evenveel haver. Zij bevatten dan maar een klein gedeelte aan haver en zijn gemaakt van geraffineerd meel met toegevoegde oliën en suiker. Kies bij haver brood voor brood waarbij het eerste ingrediënt haver is en het tweede ingrediënt volkorenmeel.

5. Vlas brood

Vlas brood wordt ook wel lijnbrood genoemd. Dit komt omdat het gemaakt worden met lijnzaad en volkoren meel. Dit is een van de meest gezonde broden die je kunt eten, vandaar dat hij op nummer 5 staat van deze lijst. Lijnzaad staat bekend als een flink gezonde voedingssoort. Het biedt daarbij verschillende gezondheidsvoordelen. Dit komt met name door de aanwezigheid van alfa-linoleenzuur. Dit is een omega-3-vetzuur dat voorkomt in plantaardig voedsel. Dit zorgt ervoor dat bij de consumptie hiervan je gezonder ouder wordt. Dit alleen al zou er voor kunnen zorgen dat je hartaandoeningen buiten de deur houdt. Tegen bepaalde vormen van kanker kunnen deze verbindingen (lignanen genoemd) als antioxidanten werken en zo deze ziekte tegengaan. Uit een onderzoek onder vrouwen bleek dan ook dat bij diegene die regelmatig lijnzaad aten minder kans hadden op borstkanker dan diegene die het niet consumeerden. Vlasbrood is hier een uitstekend boord voor omdat het veel lijnzaad bevat. Voor de spijsvertering werkt vlas brood goed, waarbij moet worden gezegd dat dit gemaakt moet worden van volkoren en/of gekiemd volkoren meel, gist, water, zout en lijnzaad.


6. 100% gekiemd roggebrood

Tarwe eten veel mensen, maar eigenlijk verschilt tarwe niet zoveel van rogge, rogge is echter meestal dichter en donkerder. Traditioneel roggebrood wordt alleen gemaakt van roggemeel en bevat geen tarwebloem, terwijl de meeste moderne roggebroodjes worden gemaakt van een combinatie van beide. Roggebrood bevat meestal ook karwijzaad. In vergelijking met tarwe wordt rogge vaak als voedzamer beschouwd. Studies tonen zelfs aan dat roggebrood kan leiden tot een grotere volheid en minder invloed heeft op de bloedsuikerspiegel dan tarwebrood. Voor de bloedsuikerspiegel is roggebrood een betere keus dan tarwe omdat het minder hoge insulinepieken veroorzaakt. Te veel insuline in het bloed is gevaarlijk en kan leiden tot obesitas en diabetes type 2. Net zoals veel bovengenoemde broden bevat 100% roggebrood ook veel (oplosbare) vezels. Door het eten van veel oplosbare vezels zorg je ervoor dat de vertering van koolhydraten vertraagt wordt, waardoor de afgifte van insuline afneemt en pieken in de bloedsuikerspiegel worden verminderd. Wil jij de meest gezonde roggebrood kopen? Let er dan op dat er op het etiket 100% volkoren gekiemd roggemeel staat vernoemd.


7. Glutenvrij brood

Veel mensen verkiezen glutenvrij brood boven gewoon brood omdat zij allergieën hebben. Dit brood wordt dan ook niet gemaakt van tarwe, rogge of gerst. Hoewel de exacte ingrediënten in glutenvrije broden afhankelijk zijn van het type, worden ze meestal gemaakt van een mix van glutenvrij meel, zoals bruine rijst, amandel-, kokos-, tapioca-, aardappel- of maïsmeel. Veel mensen gaan er ten onrechte van uit dat glutenvrij brood gezonder is dan brood dat gluten bevat. De meeste glutenvrije varianten zijn echter gemaakt van geraffineerde meelsoorten en bevatten veel toegevoegde suikers, evenals andere onnodige toevoegingen. Die gemaakt van amandel- of kokosmeel, zoals Barely Bread, bevatten meestal minder koolhydraten en calorieën, maar meer vezels en eiwitten dan broden gemaakt van tarwe of andere granen.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square