De veelbelovende voordelen van de walnoot

Velen van ons weten dat noten eten heel gezond is. Dit heb ik ook ervaren tijdens mijn challenge waarbij ik zeven dag lang enkel en alleen noten, fruit en groenten heb gegeten. Dit was werkelijk een fantastische ervaring, waarover je hier meer leest. De amandel is heel gezond, maar wat denk je van de walnoot? In deze blog lees je de veelbelovende gezondheidsvoordelen van deze delicatesse. Denk er altijd aan om voor ongezouten, ongebrande noten te kiezen, ook al zijn ze wellicht wat minder lekker. Dit komt omdat onze smaakpapillen gedeprogrammeerd zijn door de hoge inname van vet en zout. Onze kijk op rauwe en ongebrande noten is in de loop van de tijd dus nogal wat veranderd. Wist je dat er van walnoten ook olie wordt gemaakt? Dit blijkt een gezonde olie te zijn met verschillende voordelen voor de gezondheid. De gezonde stoffen in de walnoot zijn onverzadigde vetzuren en polyfenolen (plantaardige stoffen). Zo strijdt de walnoot tegen hartziekten, een verhoogde bloedsuikerspiegel en tegen kanker. Hier kun je walnoten en verwante producten bestellen. Hieronder lees je de gezondheidsvoordelen van de walnoot.


Walnoten zijn goed voor de huid

Voor een goede gezondheid van de huid zijn de voedingsstoffen uit de walnoot verantwoordelijk. Zo bevat het gezonde vetten waarbij je moet denken aan het welbekende omega-3-vetzuur, wat in vis ook te vinden is. Omega-3 vetzuren kunnen de huidgroei stimuleren, ontstekingen bestrijden en wonden helpen genezen. Omega 3 en andere vitamines kun je trouwens hier bestellen. De buitenste laag van je huid wordt gevormd door omega-6-vetzuur: linolzuur. Dit wordt in de walnoot ook in grote mate aangetroffen. Door het eten van de walnoot verzeker je jezelf voor een voldoende inname van essentiële vetzuren die essentieel zijn voor de gezondheid van de huid.


Walnoten kunnen ontstekingen verminderen

Zoals hierboven beschreven hebben walnoten de kracht om ontstekingen van de huid te verminderen. Zo zou je ook chronische ontstekingen kunnen reduceren door de inname van deze prachtige noot. Daarmee ga je hartaandoeningen, sommige vormen van kanker en andere ongemakken tegen. Mensen met een hoog cholesterolgehalte hebben baat bij de consumptie van de walnoot. Het zou de inflammatoire eiwitten in het lichaam kunnen verminderen, dit door de vetzuren uit de noot. De polyfenolen uit walnoten zetten je darmbacteriën om in andere heilzame stoffen. Deze verbindingen kunnen ontstekingsremmende eigenschappen hebben en werken als antioxidanten die celbeschadiging bestrijden die wordt veroorzaakt door vrije radicalen. Dit zorgt ervoor dat ontstekingen worden geremd en de antioxidantactiviteit van cellen wordt verhoogd.


Walnoten helpen de bloeddruk verlagen

Hartaandoeningen zijn gelinkt aan een te hoge bloeddruk en gelukkig kan de walnoot daar een steentje aan bijdragen. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat walnoten de bloeddruk kunnen verlagen. Mensen met obesitas en overgewicht met te hoge cholesterolwaarden zouden bij de consumptie van walnoten voordelige effecten hebben zoals een verbetering van de bloedvatfunctie, wat als gevolg heeft dat de bloeddruk eventueel wordt verlaagd.

Walnoten verbeteren de bloedsuikerspiegel

De bloedsuikerspiegel kan, zoals eerder in deze blog staat vermeld, worden verbeterd door de inname van walnoten. Zo strijdt het ook tegen diabetes-type 2. Na verloop van tijd kunnen onbeheerde bloedsuikerspiegels leiden tot oog- en nierbeschadiging, hartaandoeningen en beroertes. Het eten van voedsel dat de bloedsuikerspiegel verlaagt, waaronder walnoten, kan deze complicaties helpen voorkomen. Bij een onderzoek van drie maanden onder mensen met diabetes werd elke dag walnoten toegediend. Het bleek dat de bloedsuikerspiegelwaarden beter waren dan die maanden daarvoor. Hoe kan dit dan? Dit is toe te schrijven aan de hoge concentratie antioxidanten in de noot. Hierdoor ga je oxidatie en de stress in het lichaam die daaruit voortvloeit tegen. Dit gaat gepaard met te hoge bloedsuikerspiegels.


Walnoten verbeteren het cholesterolgehalte

Het regelmatig eten van walnoten kan helpen om hoge bloedspiegels van triglyceriden en totaal en LDL (slecht) cholesterol te verlagen, wat anders het risico op hartaandoeningen kan verhogen. De walnoot beschikt namelijk over omega-3-vetzuren en antioxidanten, die daarvoor verantwoordelijk zijn. Het draait allemaal om de triglyceridenwaarden in het bloed. Bij een onderzoek onder mensen die deze waardes op een te hoog niveau hadden, hebben ze elke dag een capsule met walnootolie gegeven. Naderhand bleek dat deze waardes naar beneden waren gegaan. Walnotenolie kan zo dus het risico op hartaandoeningen helpen verminderen. Er moet wel bij worden gezegd dat het onderzoek hiernaar nog wat summier is, dus er is meer onderzoek onder mensen nodig.


Walnoten hebben kankerwerende effecten

Bepaalde verbindingen in de walnoot zou de progressie van sommige vormen van kanker helpen voorkomen. Het lichaam zou bepaalde stoffen uit de walnoot omzetten in ellaginezuur en urolithines. Urolithines kunnen helpen bij het reguleren van de niveaus van prostaatspecifiek antigeen, wat een risicofactor is voor prostaatkanker. Dit zorgt ervoor dat kankercellen afsterven. Het eten van walnoten zou ook een lager risico op borst- en darmkanker opleveren. Dit bleek uit dierstudies. Helaas zijn er nog maar weinig mensenstudies op het gebied van de walnoot en kanker. De walnoot zou ook hersenkanker tegen kunnen gaan, je lichaam bestaat tenslotte voor een groot deel uit vet. Zie hiervoor hieronder de door de Brandstof van je Lichaam gemaakte video, enjoy!


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square