De voedingswaarde van kip

Een lekker mals stukje kip kent zowat iedereen wel, of je nou vegetariër bent of niet, je weet waar we het over hebben. Er zit veel verschil in kip, maar vraag jij je weleens af welke voedingswaarde kip heeft? Dit lees je in deze blog. Kippenpoten worden nog weleens weggegooid, terwijl de ander er lekker op kluift. De kippenpoot wordt veel gegeten in Zuid-Afrika, Jamaica, Mexico, Azië en Trinidad, daar wordt het geserveerd als feestelijk gerecht of als straatvoedsel. Wanneer je praat over de gezondheidsvoordelen van kippenpoten dan zijn deze aardig hoog. Je hebt het dan vooral over het hoge collageengehalte van dit lekkernij. Desalniettemin worden kippenpoten ook regelmatig gefrituurd en geserveerd met sauzen. Dan kun je je wel de vraag stellen of ze wel zo gezond zijn. Er is natuurlijk nog wel een verschil tussen het frituren en het bakken in de pan van kip. De nadelen van het eten van kip zijn onder andere de bereidingsmethoden die gebruikt worden. Daarnaast is het altijd maar de vraag hoe het staat met de algehele reinheid. Tevens is het verstandig altijd op te passen met verstikkingsgevaar aangezien er vaak kleine botjes in de kip zitten. Hieronder lees je de voedingswaarde en de gezondheidsvoordelen van kippenpoten.


De voedingswaarde van kippenpoten

Wanneer je een kippenpoot uit elkaar haalt dan kun je hem onderverdelen in huid, bindweefsel, kraakbeen, botten en pezen. Wat maar weinig mensen weten is dat kip behoorlijk voedzaam is. Kip heeft veel vitamines en mineralen in zich. Twee kippenpoten leveren 150 calorieën, 14 gram eiwit (70% is collageen), 10 gram vet en zeer weinig koolhydraten (0,14 gram). Daarnaast bevat het calcium (5% ADH), fosfor (5% ADH), vitamine A (2% ADH) en foliumzuur oftewel vitamine B9 (15% ADH). Vitamine B9 uit kip ondersteunt DNA-synthese en helpt geboorteafwijkingen voorkomen. De huid bevat juist het vet in de kip, dat merk je ook bij het bakken van de kip. Het is dan ook vaak verstandig om de huid eerst te verwijderen voordat de kip gekookt gaat worden.


De gezondheidsvoordelen van kippenpoten

Net zoals aan groenten en fruit kleven er aan kip ook veel gezondheidsvoordelen. Het hoge collageengehalte zorgt daar met name voor. We denken altijd meteen aan de vele eiwitten dat kip bevat, maar er is meer. Hieronder lees je de gezondheidsvoordelen van kippenpoten.


Kippenpoten verbeteren het uiterlijk van de huid

Het collageen in kip kan de ruwheid, hydratatie, elasticiteit en dichtheid van de huid verbeteren. Een onderzoek onder vrouwen wees uit dat regelmatige inname van kip cellulitis en golvende huid significant verminderde. Daaruit bleek ook dat wond sneller genazen en de houd minder snel verouderde. Uit dierstudies bleek dat de inname van kip de hydratatie van de huid verhoogt kan worden. Daarnaast kan zelfs rimpelvorming worden vertraagd. Hierbij praat je over rimpelvorming die wordt veroorzaakt door ultraviolette B-bestraling, een soort ultraviolette straling die zonnebrand veroorzaakt. Er wordt aangenomen dat collageen huidveroudering helpt voorkomen doordat dit het hyaluronzuurgehalte verhoogt. Dit is een molecuul dat water vasthoudt.


Kippenpoten kunnen helpen bij gewrichtspijn

Wederom komt hier collageen in beeld. Dit verlicht gewrichtspijn. Het collageen uit kop kan weefselregeneratie stimuleren en zo de klachten van artrose verminderen. Uit onderzoek blijkt dat wanneer men dagelijks een bepaalde dosis collageen binnenkrijgt, afkomstig van kippenkraakbeen, bepaalde ongemakken kunnen worden verlicht zoals stijfheid, pijn, en fysieke disfunctie. Het klinkt onwerkelijk, maar ook mensen met kniepijn kunnen baat hebben bij het collageen uit kip.


Kippenpoten versterken de botten

Kip heeft de kracht om botverlies tegen te gaan. Vrouwen in de overgang hebben baat bij collageen uit kip, wat zorgt voor botvorming en botdichtheid. Door het slikken van collageensupplementen is de kans groot dat minder verlies van botmineraaldichtheid optreedt, aldus verschillende onderzoeken. Na deze onderzoeken was de conclusie van de onderzoekers dat collageen deze effecten met zich meebrengt. Dit omdat collageen een belangrijk bestanddeel is van botmassa.


Overige voordelen van kippenpoten

De bloedsuikerspiegel heeft baat bij de inname van collageen uit kip. De eiwitten uit kippenpootjes kunnen de bloedsuikerspiegel helpen verbeteren. Daarnaast vecht de kip ook voor een goede hartgezondheid. Slagaders en aders bestaan naast elastine uit collageen en laat de kip dit nou net veel in zich hebben. Uit onderzoek blijkt dat een goede verhouding tussen elastine en collageen cruciaal is om hartaandoeningen te voorkomen. Waar de kip wel niet allemaal toe in staat is!

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square