De wonderbaarlijke kracht van de perzik!

Hij wordt ook wel ''Prunus persica'' genoemd, we hebben het over de welbekende perzik. Een perzik is een vrucht met een donzige schil met zoet vruchtvlees. Zowat iedereen in Nederland kent hem wel, tot kleine kinderen aan toe. Vroeger kreeg ik hem vaak in de yoghurt en dat was smullen geblazen. Men is in de veronderstelling dat de perzik voor het eerst werd gegeten in China, zo'n 8000 jaar geleden. Sommige zeggen dat de perzik familie is van de pruim, abrikoos, kers en de amandel. De perzik is eigenlijk een steenvrucht omdat het vlees wat in de perzik zit een schaal omhult waarin een eetbaar zaadje zit. Je vindt ze steeds vaker in gerechten, maar perziken kunnen uiteraard gewoon uit het vuistje gegeten worden. Waarom zou jij de perzik moeten eten? Dit soort fruit is namelijk erg voedzaam en beschikt over veel gezondheidsvoordelen. Zo zorgt de perzik voor een verbetering van de spijsvertering, een mooiere huid en een vermindering van allergische klachten. Hieronder staan alle gezondheidsvoordelen van de perzik opgesomd.

De gezondheidsvoordelen van de perzik

1. De perzik zit boordevol voedingsstoffen en antioxidanten

De perzik is een rijke bron aan mineralen, vitamines en heilzame plantaardige stofjes. Een perzik bevat 58 calorieën en is in het bezit van een beetje eiwit en een beetje vet. Daarnaast beschikt een perzik over 14 gram koolhydraten en 2 gram vezels. Qua vitamines en mineralen heeft de perzik vitamine C, vitamine A, vitamine E, Vitamine K, kalium, niacine, koper, mangaan, fosfor, magnesium, ijzer en sommige B-vitamines in zich. Daarnaast zit de perzik boordevol met antioxidanten die oxidatie (roest) tegengaan in het lichaam. Tevens zorgen de antioxidanten voor bescherming tegen ziekte en veroudering. Eet de perzik zo rauw mogelijk want dan krijg je de meeste antioxidanten binnen.


2. De perzik kan bijdragen aan een gezonde spijsvertering

Door de vezels in de perzik draagt deze bij aan een gezonde spijsvertering. De onoplosbare vezels van het stuk fruit voegen volume toe aan de ontlasting. Het voedsel kan zich daardoor beter verplaatsen in de darmen. Hierdoor wordt de kans op constipatie kleiner. Daarnaast leveren de vezels uit de vrucht voedsel voor de goede bacteriën in de darmen. Perziken zijn ook in staat ontstekingen te verminderen en het tegengaan van symptomen van spijsverteringsstoornissen zoals de ziekte van Crohn, het prikkelbare darm syndroom en colitis ulcerosa. In de traditionele geneeskunde behandelen ze spijsverteringsstoornissen met perzikbloemen. Perzikbloemextract is ook een goed onderdeel van de vrucht. Hier wordt in Korea thee van gemaakt, wat zij vaak drinken.


3. De perzik draagt bij aan de gezondheid van het hart

Eet jij regelmatig fruit? Of vraag je je af waarom dat verstandig is? Lees dan deze blog. De perzik heeft in ieder geval de kracht om de gezondheid van het hart te verbeteren, maar dit is niet het enige fruit wat dat doet. Een hoge bloeddruk of te hoge cholesterolwaarden kunnen worden gebalanceerd door de perzik. Hartaandoeningen kunnen worden vermeden door het eten van deze donzige vrucht.


4. De perzik helpt de huid gezond te houden

De perzik heeft beschermende effecten voor de huid. De huidtextuur wordt verbeterd door het vermogen van de vrucht om vocht vast te houden. Wist je dat de perzik zelfs UV-schade kan verhelpen? In dierstudies is aangetoond dat extracten van perzikbloemen de schade aan de huid door de zon kan worden verminderd. Huidtumoren kunnen zelfs worden behandeld met extracten van perzikbloemen, dit vertraagt bij muizen de groei van kankercellen. Bij mensen is dit helaas nog te weinig getest. Als we het toch over kanker hebben dan hebben de antioxidanten polyfenolen de kracht om borstkankercellen te vernietigen.


5. De perzik vecht tegen allergieën

Perziken hebben het vermogen om de klachten en symptomen van allergieën te verminderen. Bij een allergie geeft het lichaam histamine af, deze worden door het immuunsysteem gemaakt. Zo wil het lichaam van die vervelende allergieën afkomen. Uit onderzoek blijkt dat de perzik allergische symptomen kan helpen verminderen doordat deze de afgifte van histamine in het bloed helpt voorkomen. Vaak wordt er een ontsteking geconstateerd bij een allergische reactie. Deze ontsteking kan door de perzik worden verholpen.


6. Overige gezondheidsvoordelen van de perzik

Zoals je hierboven leest, is perzik de koning op het gebied van verschillende gezondheidsvoordelen. Dit is in veel onderzoeken aangetoond. Het kan daarnaast onder andere de immuniteit versterken. Dit komt omdat het immuunbevorderende antioxidanten en voedingsstoffen bevat. Zo kan de perzik het immuunsysteem helpen door slechte bacteriën te bestrijden. Tevens werkt de perzik als detox: het beschermt tegen gifstoffen in het lichaam. Perzikextracten kunnen zelfs bij rokers een positief effect hebben, daarbij is er meer verwijdering van nicotine uit het lichaam via urine. Tot slot verlaagt de perzik de bloedsuikerspiegel als dat nodig is. Dit komt door de verbindingen die in perziken aanwezig zijn. Zij bestrijden hoge bloedsuikerspiegels en gaan voor een gezond insulineniveau. Dit blijkt allemaal uit rattenstudies. Eet jij de perzik vaak?

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square