Drink jij genoeg water? | De voordelen van veel water drinken

Genoeg water drinken is uiteraard belangrijk, toch komen veel mensen niet aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van deze doorzichtige substantie. Twijfel jij over hoeveel water je per dag moet drinken, lees dan deze blog. Wist je trouwens dat water ook als een antioxidant in het lichaam kan werken? Hierover heb ik ook geschreven op deze website, zie voor meer details dit artikel. Nu willen we weten waarom water drinken belangrijk is voor een goede gezondheid en wat de voordelen hiervan zijn, lees verder om hierachter te komen. Het is algemeen bekend dat het menselijk lichaam voor het overgrote deel uit water bestaat (zo'n 60-70%) en men spreek nog weleens van de 8x8 regel, wat zoiets betekent als 8 glazen van 250 ml (8 ounce) water per dag. Wetenschappelijk onderzoek voor deze regel ontbreekt helaas, maar we weten allemaal dat gehydrateerd blijven belangrijk is. Hieronder lees je de zeven op de wetenschap onderbouwde gezondheidsvoordelen van veel water drinken.


De gezondheidsvoordelen van veel water drinken

Veel water drinken verbetert de fysieke prestaties

Het nadeel van niet genoeg gehydrateerd te blijven is dat de fysieke prestaties daaronder gaan lijden. Voornamelijk belangrijk is dit bij hoge intensiteit training (fitness) of wanneer je blootgesteld wordt aan hoge temperaturen. Bij een verlies van slechts 2% van het vocht in het lichaam merk je al effecten, je spreekt dan al over uitdroging. En dan te bedenken dat atleten nog weleens 6-10% van hun watergewicht verliezen door te zweten. Dit heeft als effect dat de lichaamstemperatuur verandert, er een verhoogde vermoeidheid merkbaar is en een daling in de motivatie optreedt. Zowel fysiek als mentaal zorgt dit ervoor dat lichaamsbeweging moeilijker wordt. Het is aangetoond dat optimale hydratatie dit voorkomt, en het kan zelfs de oxidatieve stress verminderen die optreedt tijdens intensieve training. Dit is niet verwonderlijk als je bedenkt dat spieren voor ongeveer 80% uit water bestaan. Voor de beste prestaties zorg je ervoor je dat je voldoende gehydrateerd blijft.


Veel water drinken heeft effect op het energieniveau en de hersenfunctie

Het brein kan niet zonder water en acteert op het hydratatieniveau. De hersenfunctie kan al aangetast worden door het verlies van 1-3% van het lichaamsgewicht aan water. Ze zeggen ook weleens dat je bij hoofdpijn meer water moet drinken, in veel gevallen is dit dus ook waar. Uit onderzoek bleek dat bij een verlies van 1,4% van het lichaamsgewicht aan water na inspanning dit zowel de stemming als de concentratie nadelig zou beïnvloeden. Ook hoofdpijn kwam uit dit onderzoek naar voren. Uit dat zelfde onderzoek kwam werd ook duidelijk dat het werkgeheugen en verhoogde gevoelens van angst en vermoeidheid werden vastgesteld. Blijkbaar liggen deze ongemakken al snel op de loer door alleen al de dagelijkse activiteiten. Daar komt nog eens bij dat de kans hoger is als er inspanning wordt verricht en men wordt blootgesteld aan hoge temperaturen. Wil jij dat de hersenprestaties niet negatief beïnvloed worden? Drink dan meer water op een dag.


Veel water drinken kan hoofdpijn helpen verzachten

Zoals ik hierboven al beschreven heb is er een link tussen hoofdpijn en (veel) water drinken. Migraine en hoofdpijn wordt bij sommige mensen veroorzaakt door uitdroging. Onderzoek heeft aangetoond dat hoofdpijn een van de meest voorkomende symptomen van uitdroging is. Uit een onderzoek onder 393 mensen bleek bijvoorbeeld dat 40% van de deelnemers hoofdpijn had als gevolg van uitdroging. Mensen die vaak last hebben van hoofdpijn kunnen water zien als een verlichting en kunnen zo de frequentie van dit ongemak verlagen.


Veel water drinken kan een wapen zijn tegen constipatie

Constipatie is een veelvoorkomend probleem dat wordt gekenmerkt door een onregelmatige stoelgang en moeite met de ontlasting. Mijn moeder met maagkanker had hier ook last van en dit kan voor zo iemand erg lastig zijn. Er is gelukkig onderzoek waarbij blijkt dat meer water drinken de problematiek van constipatie verlicht. Een laag waterverbruik lijkt een risicofactor te zijn voor constipatie bij zowel jongere als oudere personen. Kies daarbij altijd voor mineraalwater want dit werkt het beste voor zowel jonge als oudere mensen. Dit komt door de magnesium en het natrium dat het bevat. De frequentie en de consistentie van de stoelgang kan hierdoor worden verbeterd bij mensen met obstipatie.


Veel water drinken kan helpen bij het behandelen van nierstenen

Urinestenen zijn pijnlijke klonten van mineraal kristal die zich in het urinestelsel vormen. De meest voorkomende vorm is de niersteen, die zich in de nieren vormt. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat bij mensen die hun waterinname verhoogde, zij een minder grote kans hebben om nogmaals te maken te krijgen met nierstenen. Door een hogere vochtinname neemt de hoeveelheid urine die door de nieren stroomt toe. Dit verdunt de concentratie van mineralen, zodat ze minder snel kristalliseren en klonten vormen.


Veel water drinken helpt katers voorkomen

We weten allemaal wel dat wanneer we een nachtje heftig hebben gedronken dat we dan vermoedelijk uitgedroogd zijn. Men zegt dan ook altijd dat we meer water hebben moeten drinken tijdens de nacht, maar ook de dag erna. Veel water drinken zou dan ook de symptomen van een kater kunnen bestrijden. Alcohol droogt uit omdat er minder water binnenkomt dan we verliezen. Dit leidt tot uitdroging, maar dit is echter niet de belangrijkste oorzaak van de kater. Uitdroging veroorzaakt vaak wel dorst, vermoeidheid, hoofdpijn en een droge mond. Remedies zijn bekend: tussen de drankjes door water drinken en voor het slapen gaan een groot glas water drinken.


Veel water drinken helpt jou afvallen

Je hoeft geen diëtist te zijn om aan te tonen dat veel water je helpt om af te vallen. Je raakt door een overvloed aan water alle reststoffen, vetdeeltjes en gifstoffen kwijt via de urine. Daarnaast zorgt veel water drinken voor verzadiging en helpt het de stofwisseling op een positieve manier in zijn functioneren. Het metabolisme wordt simpelweg verhoogt waardoor je eerder gewicht verliest. Het aantal calorieën die je binnenkrijgt wordt zo eerder verbrand. Een slimme truck is om een half uur voor de maaltijd een groot glas water te drinken, zo krijg je een vol gevoel en consumeer je daarna minder calorieën.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square