Een gezond dieet | Hoe volg je die?

Met gezonde voeding zijn veel mensen tegenwoordig bezig en wat extra handvaten zijn dus wel handig, vandaar deze blog over een gezond dieet. Eerder heb ik al eens geschreven over wat gezonde voeding is, een blog waarin beschreven staat dat je gezonde brandstof (voeding) kan onderverdelen in drie categorieën. Hier kun je er meer over lezen. Er zijn tal van diëtisten en iedereen beveelt wat anders aan, maar hoe volg je nou een gezond dieet? In deze blog lees je er alles over. Belangrijk om te onthouden is dat het een dieet moet zijn boordevol voedingsstoffen, in de juiste hoeveelheden, uit alle belangrijke voedselgroepen. We hebben dan te maken met het zogeheten regenboogdieet, waarbij je alle kleuren groenten en fruit eet. Je moet de term dieet niet verwarren met een manier om af te vallen, maar meer een manier van leven. Het gaat erom welke soorten voeding en welke hoeveelheid je tot je neemt. Steeds meer mensen maken ook gebruik van supplementen naast de voeding ze innemen. Dit is voor sommige vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen een goed idee. Wil jij deze goedkoop bestellen, bezoek dan deze website.


Een uitgebalanceerd dieet

Afwisseling en met mate zijn de sleutelwoorden die je vast wel vaker hoort. Wanneer jij de juiste keuzes maakt dan verklein je daarmee je kan op (chronische) ziektes, zoals diabetes, hart- en vaatziekten en kanker. Wanneer je jouw dieet drastisch aanpast dan kan dit grote lichamelijke gevolgen hebben, maar dit is maar tijdelijk. Je moet hierbij denken aan ontgiftingsverschijnselen van het aangeleerde eetgedrag. Dit is enkel een adaptatie van je lichaam die je doorbreekt. Bij gezond eten gaat het om een uitgebalanceerd dieet waarbij je kiest voor volkorenproducten, fruit, groenten, producten met eiwitten, zuivelproducten en producten met gezonde vetten. De balans tussen natrium en kalium is belangrijk want dit is goed voor de bloeddruk dus goed voor het hart. Minder natrium en meer kalium zorgen voor een verminderde kans op chronische gezondheidsproblemen. Naast een uitgebalanceerd dieet zorg je uiteraard voor een actieve levensstijl. Hieronder worden alle aspecten van gezonde voeding besproken.


De onderdelen van een gezond dieet

Volkorenproducten

Bij volkorenproducten hebben we het over volle granen wat betekent dat ze de kiem en zemelen nog bevatten. Tegenwoordig zie je steeds meer geraffineerde granen omdat deze goedkoop zijn, maar volle granen zijn uiteraard gezonder. Volle granen bieden veel voordelen voor de gezondheid. Vijfenveertig verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat de kans op verschillende ziektes verkleint kan worden door de consumptie van volkorenproducten. Je praat hierbij over hartaandoeningen, hart- en vaatziekten en kanker. Dit komt doordat het vezels, B-vitamines en sporenelementen bevat. Bij sporenelementen moet je denken aan magnesium, zink en ijzer. Nogmaals, door raffinage verliezen volkorenproducten veel voedingsstoffen. Jij kunt van volkorenproducten genieten in de vorm van volkorenbrood, volkoren pasta, volkoren granen (zoals havermout) en maïs. Wanneer je er bijvoorbeeld voor kiest om gezond brood te eten, let dan op het voedingsetiket, daar moet namelijk als eerste ingrediënt ''volkoren'' op staan.


Fruit en groenten

Iedereen weet dat je voldoende groenten en fruit moet eten. Je vind in deze voedingsmiddelen namelijk veel vitamines, mineralen en vezels. Wanneer jij alle vitamines en mineralen binnen wil krijgen kies je voor een kleurrijk dieet. Het advies is om bij elke maaltijd de helft van wat je eet te vullen met de helft aan groenten en/of fruit. Je kunt kiezen voor verse groenten en fruit, maar bevroren of ingeblikt is ook een goede optie. Op gewicht blijven doe je door veel groenten en fruit te eten. Veel groenten en fruit eten heeft als voordeel dat de kans op de volgende ziektes kleiner wordt: hartziektes, beroertes, diabetes, een te hoge bloeddruk en sommige kankersoorten. Op deze website worden veel verschillende soorten groenten en fruit beschreven waaruit je kunt leren dat ze ieder hun eigen voordelen voor de gezondheid bieden.


Eiwitten

Eiwitten vallen in de categorie macronutriënten en zijn belangrijk voor alle cellen van het lichaam. Eiwitten zorgen voor de opbouw en reparatie van cellen en lichaamsweefsels, inclusief de huid, haar, spieren en de botten. Daarnaast zijn eiwitten belangrijk voor de bloedstolling, reacties van het immuunsysteem, hormonen en enzymen. Je vind in veel eiwitrijke voedingsmiddelen veel mineralen, zoals magnesium, zink en ijzer. Eiwitten binnenkrijgen is niet zo moeilijk omdat je ze kan halen uit dierlijke producten en plantaardig voedsel. Voorbeelden van eiwitrijke voedingsmiddelen zijn: vlees, vis, eieren, soja, noten en bonen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid eiwitten is gesteld op 50 gram per dag voor mannen en voor vrouwen.

Zuivel

Voor het binnenkrijgen van voldoende calcium spelen zuivelproducten goed in. Het is namelijk belangrijk genoeg calcium te consumeren. Zuivelproducten zijn goed voor de tanden en de botten. Voedingsmiddelen waar je aan moet denken bij gezonde zuivel zijn: vloeibare melkproducten, yoghurt, kaas, sojamelk en sojadrank (met calcium verrijkt). Per dag zou je zo'n twee tot drie kopjes zuivelproducten moeten eten. Toch vragen bepaalde mensen zich af of zuivel wel goed voor je is. De gezondheid van het hart floreert echter op gezonde zuivelproducten.


Vetten

Bij een gezond voedingspatroon horen gezonde vetten. Bepaalde processen van ons lichaam hebben vet nodig. Gezond vet is belangrijk voor het zenuwstelsel, energielevel, opname van bepaalde vitamines en de gezondheid van huid, haar en de gewrichten. Je vind vet in zowel plantaardige en dierlijke bronnen. Het hart heeft baat bij enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetten. Je vindt deze vetten in vis, noten, avocado's, zaden en olijven. Transvetten verhogen de kans op hartaandoeningen. Over verzadigd vet zijn de meningen verdeeld, maar mijn visie is dat verzadigd vet geen probleem is als het maar komt van een gezond voedingsmiddel zoals kokosolie. Twijfel jij of kokosolie gezond is, lees dan dit artikel.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square