Foliumzuur | Een essentiële B-vitamine

Waar zit foliumzuur in?

Het lichaam heeft veel vitamines en mineralen nodig waarvan foliumzuur er een is. Over vitamines en mineralen heb ik al eens eerder geschreven zoals over bètacaroteen, vitamine K, magnesium en kalium, maar over foliumzuur nog niet. Je vind deze vitamine in tal van voedingsmiddelen waaronder peulvruchten, groenten, eieren en fruit. De beste bronnen van foliumzuur zijn groene groenten. Daarnaast vind je deze essentiële vitamine (in volgorde van de meeste hoeveelheid) in asperges, runderlever, linzen, bonen, spinazie, sla, avocado ,eidooier, bananen, champignons en broccoli. Sommige mensen kennen foliumzuur als vitamine B9. Wist je dat er wel 150 verschillende soorten foliumzuur zijn? Ben jij een echte vleeseter, dan vind je in die voeding helaas weinig foliumzuur, behalve in runderlever. Wat je tegenwoordig veel ziet is dat voedingsmiddelen worden verrijkt met synthetisch foliumzuur. Foliumzuur heeft verschillende functies in het lichaam zoals het aanmaken van rode en witte bloedcellen in het beenmerg, het omzetten van koolhydraten zodat deze kunnen worden omgezet in energie. Daarnaast is foliumzuur ervoor om DNA te produceren.


Foliumzuur is een essentiële vitamine voor jong en oud

We kunnen wel stellen dat foliumzuur een essentiële vitamine is want deze zorgt voor snelle groei tijdens de kindertijd, in de adolescentie en tijdens de zwangerschap. Tijdens de zwangerschap en bij borstvoeding is het advies dan ook om meer foliumzuur te consumeren. Voor mensen die meer foliumzuur binnen willen krijgen naast de voeding is een supplement zeker een oplossing. Deze kun je hier goedkoop bestellen. Het is een feit dat foliumzuursupplementen een belangrijke rol spelen voor diegene die kwetsbaar zijn en mensen die te weinig foliumzuur binnenkrijgen. Wanneer je de inname van foliumzuurrijk voedsel verhoogt doe je er goed aan omdat deze voedingsmiddelen doorgaans ook tal van andere voedingsstoffen bevatten die allemaal samenwerken. Dit zorgt er dan weer voor dat een gezond lichaam wordt ondersteunt. Het advies voor zwangere vrouwen is om dagelijks 400 microgram foliumzuur uit een supplement te halen, naast de voeding die zij binnenkrijgen. Hieronder lees je waar foliumzuur nog meer goed voor is.


De gezondheidsvoordelen van foliumzuur

Foliumzuur verlaagt de kans op aangeboren misvormingen

Zoals gezegd is foliumzuur tijdens de zwangerschap heel belangrijk. Het is dan ook zeer verstandig meer foliumzuur te consumeren om de kans op een miskraam en neurale buisdefecten bij de foetus te verkleinen. Maar dat is nog niet alles want de vader is hierin ook belangrijk. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mannen vóór de conceptie ook voldoende foliumzuur moeten binnenkrijgen. Daarnaast is er een onderzoek geweest van de McGill University waarbij de muizen in twee groepen zijn ingedeeld. De groep mannetjes muizen die voldoende foliumzuur binnenkreeg bleek 30 procent minder verschillende aangeboren misvormingen te hebben.


Foliumzuur verkleint de kans op een depressie

Voeding heeft effect op het lichaam, maar zeker ook op het brein. Dit wordt door veel mensen zeer onderschat. De foliumzuurstatus heeft namelijk effect op de hersenen. Er bestaat een verband tussen de hoeveelheid foliumzuur die je binnenkrijgt en een verhoogde kans op depressies. Mensen met epilepsie en een depressie zouden dan ook weleens een foliumzuurdeficiëntie kunnen hebben. Een slecht humeur zou kunnen worden behandeld door supplementen van foliumzuur.

Foliumzuur is goed voor het hart

Zoals ik in meerdere blogs aangeef, zijn er meerdere voedingsmiddelen die goed zijn voor het hart. Hier kun je er meer over lezen. Suppletie is geen onaardig idee want dit kan het homocysteïnegehalte verlagen. Het is namelijk zo dat verhoogde homocysteïnespiegels worden geassocieerd met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Daarnaast wordt de kans op hart- en vaatziekten kleiner wanneer je voldoende foliumzuur en vitaminen B12 binnenkrijgt. Tevens kan de kans op een beroerte worden verminderd door supplementen van B-vitamines zoals foliumzuur.


Foliumzuur strijdt tegen kanker

Er is een verband tussen borstkanker en een verlaagde inname van foliumzuur. Veel vrouwen kunnen dit niet geloven want wat heeft voeding nou te maken met borstkanker? Blijkbaar speelt dit wel een rol in deze ziekte. Daarnaast zou foliumzuur ook een rol spelen bij darm-, long-, pancreas-, slokdarm-, maag-, baarmoederhals-, eierstok- en andere kankersoorten. Een goed voorbeeld van een goede werking van foliumzuur is die op slokdarmkanker.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square