Gezond oud worden met voeding

Gezond oud worden willen we allemaal, maar wat is de connectie met voeding? Voeding speelt een belangrijke rol in ons presteren en onze geest. Eten voor het brein wordt dan ook heel erg onderschat. Voor de hersens zijn bepaalde voedingsmiddelen zoals vetrijke voeding erg belangrijk. Hierbij moet je denken aan gezonde vetten zoals noten, olijfolie, kokosolie en avocado's. Daarnaast werkt het meeste fruit ook goed voor het brein zoals aardbeien en bosvruchten. Gezond ouder worden doe je door zo min mogelijk stress te hebben en we kunnen stress dan ook opdelen in drie categorieën: lichamelijke stress, emotionele stress en chemische stress. Dat laatste slaat op voeding. Wanneer je chemisch niet in orde bent dan verouder je sneller. Je zit dit onder andere aan haaruitval en vroegtijdige rimpels.

Essentiële voedingstoffen

Alles draait om essentiële voedingsstoffen die het lichaam niet zelf kan aanmaken. We moeten ervan groeien, het lichaam moet ervan functioneren en we moeten gezond blijven door deze stoffen. We moeten deze nutriënten dus binnenkrijgen door de brandstof van ons lichaam (het dieet). Er zij zes verschillende soorten essentiële voedingsstoffen: water, mineralen, vitamines, eiwitten, vetten en koolhydraten. Denk jij niet voldoende van deze stoffen binnen te krijgen? Bestel dan hier voordelig jouw supplementenvoorraad. Koolhydraten zijn de grootste bron van calorieën van de meeste mensen. Van gezonde vetten krijgen we veel energie en deze zijn dan ook onder andere goed voor de breinfunctie. Dit omdat de hersens voor een groot deel bestaan uit vet.


Essentiële voedingstoffen vervolg

Onze cellen bestaan voor groot deel uit de eiwitten in ons lichaam. Eiwitten zijn verantwoordelijk voor het opbouwen en onderhouden van lichaamsweefsels. Daarnaast behouden zij spiermassa en zorgen ze ervoor dat onze spieren goed werken. Daarnaast zijn er dertien essentiële vitamines die er onder andere voor zorgen dat onze stofwisseling op een gezond niveau blijft. Mineralen heb je maar in kleine hoeveelheden nodig. Deze zijn onder andere goed voor de botten, bloeddruk regulatie en spiercontractie. Wist je dat water zelfs een essentiële voedingsstof is? In water zitten ook vitamines en werkt als een antioxidant in ons lichaam. Lees er hier meer over. Drink jij genoeg water? Water werkt daarnaast als ontgiftingsmachine om alle afval uit ons lichaam te krijgen.

Bioactieve componenten

Bioactieve componenten zijn stoffen die van nature in voedingsmiddelen zitten. Het is een zeer dure term voor iets wat heel simpel is. Een voorbeeld hiervan zijn caretenoïden, welke te vinden zijn in onder andere meloen, paprika en wortel. Deze voedingsmiddelen kennen veel antioxidanten en helpen strijden tegen kanker, hartproblemen en oog problemen. Daarnaast zijn ze goed voor het immuunsysteem. Krijg jij voldoende antioxidanten in de vorm van vitamines binnen? Zo niet, bestel ze hier. Resveratrol is een andere bioactief component welke te vinden is in onder andere de schil van rode druiven en blauwe bessen. Dit vermindert het risico op hartziektes. Flavanoïden zijn ook belangrijke componenten in onze voeding, te vinden in rode wijn, appels en blauwe bessen. Wist je dat veel gezonde kaassoorten en peulvruchten goed zijn tegen borstkanker? Doe je voordeel met deze informatie en verbeter jouw gezondheid!


Dit artikel is gebaseerd op deze bron.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square