Het geheim achter ananas

Zelf blog ik veel over fruit, maar waarom moet je eigenlijk fruit eten? Dit lees je in deze blog. Het klinkt heel logisch, maar fruit heeft de mens veel te bieden, zo ook de ananas. Je kunt ananas schalen onder tropisch fruit met een sublieme zachte smaak. Het is een echte voedingsster. Vraag jij je af of veel fruit, zoals ananas, eten verstandig is, lees dan deze blog. De overheerlijke tropische vrucht biedt aanzienlijke gezondheidsvoordelen. Het blijkt al sinds de oudheid in de volksgeneeskundige te worden gebruikt. Het is in Amerika inheems en wordt ook gekweekt in tropische klimaten over de hele wereld. Ananas is een grote bron van voedingsstoffen zoals vitamine C, B-vitamines, vezels en mineralen zoals mangaan. Ananas is het gehele jaar te koop want je kunt het vinden in de diepvries, in blik en vers. Ingeblikte ananas is niet altijd een goed idee want daar is vaak suikersiroop aan toegevoegd. Van deze sappige vrucht kun je op meerdere manieren genieten, namelijk door het te grillen en te ze serveren met vlees of als lekkere bijgerecht, of je kunt een heerlijke smoothie maken met bevroren stukjes ananas daarin. Van dat laatste ben ik groot fan, zelf maak ik vaak een smoothie met spinazie, banaan en ananas. Dit is echt een sensatie voor de smaakpapillen. Hieronder vind je acht redenen waarom jij ananas zou moeten toevoegen in jouw dieet.


De gezondheidsvoordelen van ananas

Ananas is rijk aan vitamine C

Vitamine C staat bekend om zijn vermogen om het immuunsysteem te ondersteunen en het lichaam antioxiderende voordelen te bieden. Een kopje ananas is hoger dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C voor vrouwen en bijna gelijk aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C voor mannen. Vitamine C stimuleert groei en genezing in het lichaam en speelt een rol bij van alles wat er in het lichaam gebeurt zoals wondherstel en ijzeropname.


Ananas versterkt gewichtsverlies

Uit een dierenstudie bleek dat ananassap de vetvorming kan helpen verminderen en de vetafbraak kan versnellen. Zelfs als het geen significant effect heeft op je metabolisme, is het een goede snackkeuze omdat het (en ander fruit) weinig calorieën bevat, veel belangrijke vitamines en mineralen bevat en geen verzadigde vetten of transvetten heeft. Bij het eten van ananas zal je eerder vol zitten terwijl je helemaal niet zoveel calorieën binnenkrijgt. Het is zelfs zo dat wanneer je meer fruit gaat eten, dat je hierdoor waarschijnlijk minder calorieën binnen gaat krijgen dan daarvoor. Je kunt beter wat meer van ananas genieten dan een ijsje te eten. Door het vervangen van ananas voor andere lekkernijen ga je gewicht verliezen. Ook de bloedsuikerspiegel kan onder controle worden gehouden door het eten van ananas. Dit komt door de vezels dat het bevat. Vanwege het feit je eerder vol zit, eet je minder.


Ananas bevordert je spijsvertering

Doordat ananas bromelaïne, een mix van enzymen, bevat, vecht deze tegen ontstekingen en zwellingen van de neus. Daarnaast zorgt bromelaïne voor het helpen genezen van (brand)wonden. In Midden- en Zuid-Amerikaanse landen behandelen ze er spijsverteringsstoornissen mee. Bij het eten van de ananas zorg je er dus voor dat de spijsvertering wordt bevorderd. Bovendien kan bromelaïne een goed middel zijn tegen diarree en dit ongemak verlichten.


Ananas bevordert gezonde botten

Hoe kan ananas gezonde botten bevorderen? Dit komt door de aanwezigheid van mangaan in deze vrucht. Het sporenmineraal mangaan en ook calcium strijden voor het behoud van gezonde botten. Ananas blijkt een van de belangrijkste voedselbronnen van mangaan te zijn. Je zou bij een kopje ananas al 76% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnenkrijgen. Mangaan kan osteoporose helpen voorkomen en helpt de algehele bot- en mineraaldichtheid te verbeteren. Er moet echter wel worden opgelet dat er niet te veel mangaan wordt geconsumeerd. Wanneer je meer dan 11 mg per dag binnenkrijgt dan loopt het risico op cognitieve stoornissen op. Dit gebeurt wanneer je zes kopjes ananas nuttigt, want een half kopje bestaat voor minder dan 1 mg uit mangaan.


Ananas zit boordevol ziektebestrijdende antioxidanten

Er zitten veel antioxidanten in ananas en dan praat je met name over fenolen, vitamine C en flavonoïden. Antioxidanten zijn verbindingen in voedsel die kunnen helpen bij het bestrijden van ontstekingen en vrije radicalen in het lichaam. Ziektes zijn meestal een gevolg van een ontsteking dus je zou kunnen zeggen dat ananas ziektes bestrijdt. Weet jij niet wat vrije radicalen zijn? Dit zijn moleculen die cellulaire schade kunnen veroorzaken en kunnen leiden tot gezondheidsproblemen. Deze gezondheidsproblemen zijn hartaandoeningen, de ziekte van Alzheimer, diabetes type 2 en oogproblemen. De risico's op deze ziektes verkleinen, doe je door een hogere inname van brandstof dat rijk is aan antioxidanten, zoals ananas.


Ananas heeft kankerbestrijdende eigenschappen

Hier praat je weer over de antioxidanten die ananas bevat. Kanker wordt veroorzaakt wanneer abnormale cellen in het lichaam zich vermenigvuldigen en het gezonde weefsel overnemen. Er blijkt geen gegarandeerde manier te zijn om kanker tegen te gaan, maar een gezond dieet doet wel veel goeds. Dan praat je van een dieet met daarin veel antoxidanten, dus veel groenten en fruit. Zelf heb ik weleens een dieet gevolgd waarbij ik enkel en alleen groenten, fruit en noten at. Lees er hier meer over, dit was echt een fantastische ervaring. Door het eten van ananas verminder je eigenlijk je kans op kanker. Uit een onderzoek van 2018, gepubliceerd in The American Journal of Clinical Nutrition, bleek dat diëten en bloedconcentraties met veel antioxidanten geassocieerd waren met een lager risico op kanker.


Ananas werkt ontstekingsremmend

Zoals eerder gezegd veroorzaken ontstekingen vaak bepaalde ziektes. Dan moet je denken aan hartziekte, diabetes, kanker en de ziekte van Alzheimer. Gelukkig kan een dieet dat rijk is aan ontstekingsremmende voedingsmiddelen, zoals ananas, de hoeveelheid ontstekingen in het lichaam helpen verminderen. De ontstekingsremmende eigenschappen zijn afkomstig van het bromelaïnegehalte.


Ananas versterkt de immuniteit

Ananas heeft veel te bieden, zelfs tegen verkoudheid. In een onderzoek van 9 weken onder kinderen bleek dat zij die ingeblikte ananas consumeerden, minder virale en bacteriële infecties hadden in vergelijking met kinderen die het niet consumeerden. De onderzoekers concludeerden dat het dagelijks eten van een tot twee blikjes ananas de kans op een infectie kan verkleinen of in ieder geval de duur ervan kan verkorten.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square