Het geheim achter bananen

Je hoeft niemand te vertellen dat bananen zeer gezond zijn. Zelf consumeer ik ze dan ook vaak door ze met groenten (broccoli, boerenkool of spinazie) te mengen in een smoothie, een heerlijke delicatesse. Bananen zijn enorm populair en staan bekend als een van de meest gewaardeerde fruitsoorten ter wereld. Je vindt in bananen belangrijke voedingsstoffen die beschermend kunnen werken in het lijf. Bananen zijn een zege voor de gezondheid. Het eten van bananen kan helpen de bloeddruk te verlagen en kan het risico op kanker verminderen. In deze blog lees je meer over de gezondheidsvoordelen van bananen. Ze hebben zoal een positief effect op de hartgezondheid en het immuunsysteem. De brandstof van je lichaam heeft ook een video met de gezondheidseffecten van bananen gemaakt, deze zie je door op deze link te klikken. Een dieet dat rijk is aan vers fruit en verse groenten, biedt echter een reeks essentiële voedingsstoffen die iemand kunnen helpen gezond te blijven.


De gezondheidsvoordelen van bananen

Bananen zijn goed voor de bloeddruk

Volgens De American Heart Association is het verstandig om de natriuminname zoveel mogelijk te beperken en de kaliuminname zoveel mogelijk te verhogen. Kalium kan helpen de bloeddruk onder controle te houden en de belasting van het cardiovasculaire systeem te verminderen. Een standaard banaan (middelgroot) bevat bijna 9% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan kalium.


Bananen zijn goed tegen astma

Door de antioxidanten en kalium uit bananen zijn ze een wapen tegen astma. Uit een onderzoek uit 2017 onder kinderen bleek dat wanneer deze kinderen bananen aten zij een minder piepende ademhaling hadden. Er is echter nog meer onderzoek nodig om te bepalen of dit voor volwassenen ook het geval is. De bevindingen zijn ieder geval hoopvol.


Bananen strijden tegen kanker

Kanker is een verschrikkelijke ziekte die mijn moeder ook trof. Zij at echter nooit bananen, maar wat als zij dit wel elke dag deed? Uit een laboratoriumonderzoek bleek dat bananen vechten tegen leukemiecellen. Dit komt door een bepaald eiwit uit deze gele krachtpatsers. Je praat dan over lectine. Deze stof werkt als een antioxidant. Antioxidanten vechten tegen schade die ontstaat door vrije radicalen. Als er te veel vrije radicalen ontstaan, kan celbeschadiging optreden, wat mogelijk kan leiden tot kanker.


Bananen zijn goed voor het hart

Zoals bovenaan deze blog staat beschreven zijn bananen goed voor de hartgezondheid. Dat komt door de aanwezigheid van deze stoffen: kalium, foliumzuur en antioxidanten, zoals vitamine C. Het is bekend dat deze stoffen allemaal de hartgezondheid ondersteunen. Deze vezels uit bananen doen veel goeds in het menselijk lichaam. Wanneer jij een vezelrijk dieet volgt, heb je een lager risico op hart- en vaatziekten. Mensen die meer vezels eten hebben een lager niveau van het ''slechte'' cholesterol.


Bananen werken tegen diabetes (suikerziekte)

Sommige mensen suggereren dat bananen veel suiker bevatten en dus niet geschikt zijn voor mensen met diabetes. Dit klopt niet want je moet kijken naar de vezels uit bananen. Het is voor mensen met deze ziekte en ''gezonde'' mensen aan te raden om bananen en ander fruit te eten, vanwege de vele vezels. Door het eten van veel vezels zorg je ervoor dat de bloedsuikerspiegel wordt verlaagd of op een gezond niveau blijf. Een vezelrijk dieet verlaagt het risico op diabetes type 2.


Bananen zijn goed voor de spijsvertering

Voor een bevordering van de spijsvertering zijn het water en de vezels uit bananen verantwoordelijk. Een middelgrote banaan voorziet in ongeveer 10% van de dagelijkse vezelbehoefte van een persoon. Mensen met diarree zouden er goed aan doen meer bananen te eten. Sommige mensen denken dat bananen verstoppingen veroorzaken, dit is een fabeltje. Bij diarree verlies je meer kalium dan normaal, bananen kunnen dit weer aanvullen. Mensen met inflammatoire darmaandoeningen hebben vaak last van een opgeblazen gevoel en gasvorming. Bananen kunnen deze symptomen echter verbeteren.


Bananen kunnen het geheugen behouden en de stemming verbeteren

Bananen bevatten tryptofaan, een aminozuur dat kan helpen het geheugen te behouden, het vermogen van een persoon om dingen te leren en onthouden te versterken en de stemming te reguleren.


Bananen zijn rijk aan kalium

Wanneer je deze blog helemaal hebt gelezen is het geen verrassing meer dat bananen rijk zijn aan een belangrijke voedingsstof: kalium. Kalium helpt het vochtgehalte in het lichaam op peil te houden en reguleert de beweging van voedingsstoffen en afvalproducten in en uit cellen. Kalium helpt ook de spieren samen te trekken en zenuwcellen te reguleren. Het zorgt ervoor dat het hart regelmatig blijft kloppen en kan het effect van natrium op de bloeddruk verminderen. Kalium kan het risico op nierstenen verminderen naarmate mensen ouder worden. Gezonde nieren zorgen er op hun beurt voor dat de juiste hoeveelheid kalium in het lichaam blijft.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square