Het geheim achter de darm-breinverbinding

Zoals ik al vaker op deze website heb aangegeven heeft gezonde, maar ook ongezonde voeding, direct effect op het brein. Dit wordt door velen van ons nog wel eens heel erg onderschat. Zo spreken we over de zogeheten darm-breinverbinding. Een ongezond en vervuild lichaam zorgt onder andere voor angst, zenuwachtigheid en spijsverteringsproblemen. Een plantaardig dieet (met een zo hoog mogelijk basisniveau oftewel het tegenovergestelde van een zuur voedingspatroon) is uiterst belangrijk voor een gezonde darmflora. Dit speelt een grote rol voor het brein want het brein en de darmen werken nauw samen. De darm-breinverbinding is bij veel mensen nog onbekend en deze verbinding blijkt gevoelig te zijn voor emotie. Voldoende vitamines en mineralen binnekrijgen is ook belangrijk voor een gezond lichaam en het brein. Supplementen spelen hier tegenwoordig goed op in, bestel ze hier voordelig.


Emoties en voeding

Wist je dat bepaalde emoties zoals angst, woede, verdriet of opgetogenheid symptomen kunnen zijn van een verstoorde darmflora? Veel mensen kunnen dit niet geloven, maar de gezondheid van je darmen heeft een grote impact op hoe je je voelt en hoe je humeur is. Daarnaast is ook het tegenovergestelde waar: de hersenen hebben een direct verband met de darmen en de maag. De darm-breinfunctie werkt dus in twee richtingen. Een onrustige darm kan signalen naar de hersenen sturen, net zoals een onrustig brein signalen naar de darmen kan sturen. Wanneer je maag- of darmklachten hebt dan zouden de oorzaken een depressie, stress of angst kunnen zijn. Een verstoorde darm hoeft dus niet altijd te betekenen dat dit in eerste instantie ligt aan vervuiling of verkeerde voeding, maar aan stress of negatieve emoties.


De connectie tussen de darmgezondheid en emoties

Het mogen jou nu duidelijk zijn dat de hersenen en de darmen nauw op elkaar inwerken. Een mooi voorbeeld is wanneer je je misselijk voelt wanneer je op het punt staat een spannende presentatie te geven of pijn aan je darmen hebt wanneer je stressvolle periodes doormaakt. Het is een feit dat stress en depressies de samentrekkingen van het maagdarmkanaalkunnen kunnen beïnvloeden. Stress is echt het ergste wat de mens kan treffen en dit is dan ook weer tweezijdig. Het brein kan stress constateren waardoor de darmen hier last van krijgen en andersom kun je stress krijgen door een verstoorde darmflora en daar merkt het brein in bijvoorbeeld de vorm van angst dan weer wat van.


Stress en het maag- en darmkanaal

Het ligt voor de hand om spijsverteringssymptomen met een aanpassing in het voedingspatroon op te lossen, maar het wordt steeds duidelijker dat er (ook) een psychologisch gebaseerde benadering nodig is. Wanneer je goed kijkt naar maag- en darmproblemen, zoals brandend maagzuur en buikkrampen dan hebben deze ongemakken altijd te maken met stress. We kennen namelijk drie soorten stress: chemische stress (verkeerde voeding), lichamelijke stress en emotionele stress. Herstel de darmflora en het probleem is opgelost. Ook zal je dan merken dat bepaalde emoties worden verbeterd, zoals angst, zenuwachtigheid en de innerlijke rust.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square