Het geheim achter de pecannoot

Zijn pecannoten gezond? Zo ja, waar zijn ze dan goed voor? Deze vraag stellen veel mensen zich vast en zeker wanneer ze zich gaan verdiepen in de gezondheid van noten. Ze zitten tenslotte boordevol vet, is dat wel gezond? Over vet heb ik al eerder wat geschreven op deze website, meer hierover lees je hier. Op al je vragen omtrent de peccanoot vind je hier antwoord. Onze kijk of rauwe en ongebrande noten is merkwaardig te noemen, wat moeten we nou kopen in de supermarkt om gezond te blijven? Mocht je hier meer informatie over willen hebben dan verwijs ik je graag door naar dit artikel. Er zijn ook noten die strijden tegen ziektes, zoals de paranoot. In de paranoot zit seleen wat zelfs een bestrijdend middel tegen kanker is. Meer hierover lees je hier. Net zoals de amandel kent de pecannoot veel gezondheidsvoordelen voor de mens. Pecannoten stammen af van een soort boomnoot afkomstig uit Noord-Amerika. Omdat de peccanoot lekker rijk en boterachtig smaakt, wordt ze veel gebruikt in voorgerechten, hoofdgerechten en dessers. Omdat het een noot is, bevat deze veel vet en calorieën. Daarentegen biedt de noot wel veel essentiële voedingsstoffen. Hieronder lees je de gezondheidsvoordelen van de pecannoot.


De gezondheidsvoordelen van de pecannoot


1. Pecannoten zijn rijk aan een aantal belangrijke voedingsstoffen

Allereerst zijn pecannoten een grote bron van vezels, koper, thiamine en zink. 1 ons (28 gram) pecannoten bevat 196 calorieën, 2,5 gram eiwit, 20,5 gram vet, 4 gram koolhydraten, 2,7 gram vezels, 38% van de ADH aan koper, 16% van de ADH aan Thiamine (vitamine B1), 8% van de ADH aan magnesium, 6% van de ADH aan fosfor en 4% van de ADH aan ijzer. Koper is een belangrijk mineraal dat betrokken is bij veel aspecten van de gezondheid, waaronder zenuwcelfunctie, immuungezondheid en de productie van rode bloedcellen. Daarnaast bevat de pecannoot thiamine (vitamine B1) dat essentieel is voor het omzetten van koolhydraten in energie om je lichaam van brandstof te kunnen voorzien. Zink is een ander belangrijk mineraal dat in pecannoten wordt aangetroffen en het is noodzakelijk voor de immuunfunctie, evenals voor celgroei, hersenfunctie en wondgenezing


2. Pecannoten verbeteren de gezondheid van het hart

Pecannoten zijn een geweldige bron van enkelvoudig onverzadigde vetzuren, een soort vet dat de gezondheid van het hart ten goede komt. Daarnaast is de pecannoot is staat de verhouding tussen totaal cholesterol en HDL (goed) cholesterol in het bloed te verbeteren. De pecannoot vecht simpelweg tegen hartaandoeningen.


3. Pecannoten stabiliseren de bloedsuikerspiegel

Sommige onderzoeken suggereren dat pecannoten een betere controle van de bloedsuikerspiegel kunnen bevorderen, wat gedeeltelijk te wijten is aan het vezelgehalte. Hoewel noten voornamelijk onoplosbare vezels bevatten die niet oplossen in water, bevatten ze ook wat oplosbare vezels. Oplosbare vezels lossen op in water en vormen een materiaal dat onverteerd door je lichaam beweegt en de opname van suiker in het bloed vertraagt. Bovendien verbetert een dieet van veel pecannoten de functie van bètacellen in de alvleesklier, die verantwoordelijk zijn voor de insulineproductie. Zelfs op lange termijn kunnen pecannoten gunstig zijn voor de bloedsuikerspiegel.


4. Pecannoten bevorderen de breinfunctie

Net zoals kurkuma zijn pecannoten in staat de breinfunctie te verbeteren. Pecannoten zitten boordevol voedingsstoffen die de hersenfunctie kunnen bevorderen, waaronder enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren. Vooral enkelvoudig onverzadigde vetzuren zijn in verband gebracht met verminderde mentale achteruitgang en verminderde ontsteking. Uit onderzoek blijkt dat er bij een hogere consumptie van noten een verbeterde cognitie op de lange termijn optreedt.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square