Het geheim van de Blue Zones

Zelf heb ik laatst geschreven over de, in mijn ogen, gezondste bevolkingsgroep ter wereld: de Hunza's. Zij behoren niet tot de Blue Zones, maar dat wil niet zeggen dat de gezondheidskenmerken niet overeenkomen met diegene die in de Blue Zones leven. Meer over de Hunza's lees je hier. Wil je het geheim weten van gezond oud worden, lees dan verder. De mensen in de Blue Zones eten puur voedsel en bewegen daarnaast ook nog eens heel veel. Qua leeftijd wordt men in de Blue Zones gemakkelijk 100 jaar oud, daar kijkt men daar niet gek van op. Mensen van 82 jaar werken nog in het eigen bedrijf of hebben een eigen moestuin, dit kan allemaal in deze gebieden van de wereld. De essentie van de Blue Zones is de absurd hoge levensverwachting, de meest hoge ter wereld. Dan Buettner, Amerikaans journalist, heeft ervoor gezorgd dat de ''blauwe wereld gebieden'' wettelijk zijn vastgelegd. Hij heeft er als het ware zijn ''eigendom'' van gemaakt en hier verschillende boeken over geschreven. Aan welke gebieden moet je denken bij de Blue Zones? Dit zijn plaatsen als: Okinawa (Japan), Ikaria (Griekenland), Sardinië (Italië) en Nicoya (Costa Rica). Dit zijn allemaal afgelegen gebieden, vrij geïsoleerd en ver weg van de bewoonde wereld, precies zoals bij de Hunza's. Zij leven daar met kleine en hechte groepen. Ze leven van de veeteelt, visserij en landbouw. Dat is gezond werk met veel beweging, niet zoals bij ons op kantoor van 09:00 uur tot 17:00 uur. Zij werken dan ook niet in de industrie en leven niet in dichtbevolkte gebieden met veel smog en andere ''gifstoffen'' waar wij mee te maken hebben. Mensen in de Blue Zones leven lekker in de natuur, waar het heerlijk rustig is.

Het Blue Zone-dieet

Qua voedsel hebben de mensen in tegenstelling tot de Hunza's geen geheimen waardoor ze ouder worden. De Hunza's zweren met hun abrikozenpitten (vitamine B17) gezonder oud te worden. Dit is bij de mensen in de Blue Zones niet. Zo gebruiken zij geen voedsel wat wij superfood noemen. Het gaat bij hun om een actieve en gezonde leefstijl met pure voeding die niet bewerkt is. Bovenal kennen zij geen stress want stress is het ergste dat de mens kan treffen. Dan praat je over drie soorten stress: chemische stress, lichamelijke stress en emotionele stress. Blijkbaar kennen ze dat daar zowat niet. In elke Blue Zone is de brandstof van hun lichaam (voeding) anders. Het verschilt namelijk nogal of je in Costa Rica, Italië of Japan woont. Nogmaals: zij eten pure voeding en geen voeding uit de fabriek, dit scheelt nogal wat ziektes in mijn ogen. Je hoort steeds vaker dat een plantaardig dieet goed je voor je is, dit is de essentie van wat men consumeert in de Blue Zones. Zij eten veel groente en fruit, peulvruchten, granen, noten, knollen en kruiden. Daarnaast eten zij een klein beetje vlees of zuivel en vis. Dat is eigenlijk het dieet van de mensen in de Blue Zones.


De overige geheimen van de mensen in de Blue Zones

Beweging staat bij de mensen in de Blue Zones centraal, zij bewegen heel erg veel. Het opmerkelijke is dat zij niet sporten (krachttraining bijvoorbeeld), maar over de hele dag veel lage inspanning verrichten. Zij doen aan wandelen, tuinieren, dansen of klussen. Net zoals de Hunza's zijn ze veel buiten en profiteren zo van de gezonde natuur en kunnen zo optimaal genieten van de zon, met alle gezondheidseffecten van de zon (vitamine D) van dien. Pensioen kennen ze niet in de Blue Zones, ver na de 65 jaar werken zij nog in de moestuin of zijn vrijwilliger. Zij zijn ervan overtuigd dat wanneer je maatschappelijk actief blijft dat dat de hersenen en het lichaam minder snel verouderen. Ze zijn erg sociaal en sterk betrokken bij andere. Door de sociale contacten zorgen zij ervoor dat ze goed in hun vel zitten want jezelf nuttig voelen en vriendschappen zijn belangrijk voor een optimale gezondheid, wat ook stress vermindert. Wat zij ook vaak doen, is mediteren, dit is goed voor de geest en bovenal ook weer een wapen tegen stress. Zij leven een veel rustiger bestaan zonder deadlines. Qua nachtrust hebben zij zo'n 8 uur slaap nodig, net zoals in Nederland wordt geadviseerd. Ze hebben in de Blue Zones dus niet één geheim voor het gezond oud worden, het is een aantal factoren die ervoor zorgt dat ze daar zo gezond leven. Een actief leven met daarbij veel beweging, een goed sociaal netwerk, veel buiten leven, weinig stress, goed slapen, veel fruit en groente en geen geraffineerde producten. Kun jij hier wat van leren?

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square