Het gezondheidsverband van spruitjes

De een houdt er wel van en de ander niet, natuurlijk praten we nu over de spruit. Deze groengele rakker is anders wel een heuse gezondheidsknaller. In Amerika noemen ze ze Brussels sprouts. Zelf houd ik er niet van, omdat deze zo'n bittere en intrinsieke smaak hebben. Blijkbaar zijn spruitjes het hoofdbestanddeel van elke kerst en thanksgiving-maaltijd in Amerika, het is maar net waar je vrolijk van wordt. Hij bevat maar weinig calorieën en is een erg voedzame groente. Spruiten kunnen geweldige gezondheidsvoordelen voor de mens bieden. Je vind in spruitjes ook erg veel eiwitten. 88 gram (1 kopje) rauwe spruitjes leveren voldoende vitamine C en vitamine K voor de volledige aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per dag. Dit is zo bepaalt door het National Institutes of Health. Kruisbloemige groenten zijn erg gezond voor de mens en laat spruitjes nou net tot deze familie behoren. Groenten in deze familie bieden een grote verscheidenheid aan voedingsstoffen en bevatten maar weinig calorieën. Wanneer je veel voedingsstoffen tot je wilt nemen dan is het overwegen van een dieet met meer kruisbloemige groenten het zeker waard. Zoals gezegd bevatten spruiten veel voedingsstoffen zoals vitamine C, vitamine K, vitamine B6, foliumzuur en kalium. Hieronder lees je de overweldigende gezondheidsvoordelen van spruitjes. Wil je liever meer informatie over voedingssupplementen? Kijk dan op deze website en bestel ze online.


De gezondheidsvoordelen van spruitjes

Wanneer je veel kruisbloemige groenten eet, zoals spruitjes, dan profiteer je van het feit dat je daarmee het risico op bepaalde ziekten, zoals hartaandoeningen en sommige vormen van kanker tegengaat.


Spruitjes zijn goed voor de botgezondheid

Botten vinden vitamine K-1 zeer fijn, sterker nog, dit verbetert de gezondheid van de botten. In spruitjes vind je een hoog aandeel van deze vitamine, wat de gezondheid alleen maar ten goede komt. Het is zelfs zo dat uit onderzoek blijkt dat een te lage inname van vitamine K in verband wordt gebracht op een hoger risico op botbreuken. Je consumeert vitamine K voor botvorming en mineralisatie. Welk verband altijd met botten wordt gelegd is calcium en sterkere botten. Spruitjes bevatten veel van deze stof. Calcium is essentieel voor botsterkte en groei.

Spruitjes zijn goed tegen diabetes

Wat je in spruitjes ook kan vinden is de antioxidant alfa-liponzuur. Deze verbinding zou in staat zijn om de glucosespiegels te verlagen. Maar dat is nog niet alles, het zou ook de insulinegevoeligheid kunnen verhogen en door oxidatieve stress geïnduceerde veranderingen bij mensen met diabetes voorkomen. Er moet wel worden gezegd dat veel groenten deze antioxidant bevatten, dus niet enkel en alleen spruitjes moeten worden geroemd. Mensen met diabetes kunnen gerust adem halen na dit gelezen te hebben want het eten van spruitjes zorgt voor een afname van zenuwbeschadiging bij mensen met deze ziekte.


Spruitjes strijden tegen kanker

Je hoort steeds meer natuurlijke remedies tegen kanker, maar helaas niet vaak genoeg een ''brandstof van je lichaam dieet'' tegen deze verschrikkelijke ziekte. De bittere smaak uit spruitjes is toe te wijten aan de zwavelhoudende verbindingen die erin zitten. Tijdens de consumptie en vertering worden deze verbindingen afgebroken tot andere actieve verbindingen die de ontwikkeling van kanker in sommige organen bij dieren kunnen voorkomen. Hieruit kun je echter niet concluderen dat dit bij mensen ook is, maar de resultaten zijn hoopgevend. Volgens Het National Cancer Institute zouden prostaat-, colorectaal-, long- en borstkanker helaas geen baat hebben bij de consumptie van kruisbloemige groenten tegen kanker. Wat je ook nog vind in spruitjes is chlorofyl. Over chlorofyl heb al eens een artikel geschreven, het zou goed zijn tegen zonnebrand en huidkanker tegengaan, meer hierover lees je hier. Chlorofyl is het groene pigment dat in planten voorkomt en acteert als een antioxidant. Dit zou de ontwikkeling van alvleesklierkanker tegengaan.


Spruitjes zijn goed voor de ogen

Volgens geleerden zou je door het eten van spruitjes je gezonde visie behouden. Dit zou met name komen door het hoge aandeel aan vitamine C in de groente. De gezondheid van het oog zou behouden blijven door dagelijks voldoende vitamine c te nuttigen. Verder zou je daardoor het risico op cataract laag houden.


Spruitjes zijn goed voor de huid

De gezondheid en het uiterlijk van de huid zou baat hebben bij de inname van spruitjes. Door het consumeren van voldoende antioxidanten zoals vitamine C bescherm je huidcellen tegen schade door de zon en vervuiling in het lichaam. Vitamine C kan ook schade door vrije radicalen bestrijden en is nodig voor de productie van collageen, een eiwit dat helpt om de sterkte en elasticiteit van de huid te ondersteunen. Dit kan rimpels verminderen en de algehele huidtextuur verbeteren. Wat cruciaal is voor een gezonde huid is provitamine A in de vorm van bètacaroteen, welke te vinden is in spruitjes. Spruitjes leveren veel van deze vitamine.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square