Het hart verbeteren met de brandstof van je lichaam

Bepaalde voedingsmiddelen zijn uiterst geschikt voor de gezondheid van het hart. Hier heb ik al eens eerder een blog over geschreven. Het hart schoonhouden is belangrijk en sommige voedingsmiddelen kunnen dit dus doen. Je houdt je huis ook schoon, dus waarom je hart niet? Zo bescherm je door de brandstof van je lichaam het hart en zorg je ervoor dat jouw kans nihil is op het krijgen van ziektes zoals een hartaanval of hersenbloedingen. Bij het kiezen van de voeding ga je voor regelmaat en variatie. Wil jij naast gezonde voeding ook supplementen gaan gebruiken, bestel ze dan hier voordelig. Wanneer je je slecht voedt dan betekend dit een zeer verhoogde kans op hartaandoeningen, een te hoge bloeddruk, cholesterol, hoger gewicht en een verhoogde kans op diabetes. Hieronder lees je de meest gezonde keuzes voor het hart.


Wat moet ik eten voor een gezonder hart?

Fruit, groenten en volkoren granen

Dat we groenten en fruit moeten eten weten we wel, maar ze zijn bijzonder goed voor het hart. Hartaandoeningen worden ook weleens veroorzaakt door een tekort aan de stoffen die in groenten en fruit zitten. Je praat dan over vitamines en mineralen, evenals vezels en antioxidanten. Volkoren producten kunnen ook heel gezond zijn, helaas vind je bijna geen volwaardige volkorenproducten meer in de supermarkt. Uit eigen ervaring met brood kun je ze dan op één hand tellen. Zilvervliesrijst en volkorenpasta horen hier natuurlijk ook bij. Het cholesterol houdt hiervan om dat het veel vezels bevat. Wit brood en witte rijst kun je na het kopen daarvan beter meteen in de prullenbak gooien.


Eiwitten

Niet alles eiwittenproducten zijn even goed. Wil jij meer eiwitten eten en ben je benieuwd welke dat zijn? Kies dan voor bonen, kikkererwten, linzen, noten en zaden, maar ook vis en zeevruchten. Eet je deze regelmatig dan is de kans op hartaandoeningen een stuk kleiner. Eieren en gevogelte zijn ook goede opties! Rood vlees ook, maar we weten allemaal dat dit niet zo goed is, beperkt deze inname.


Zuivel

Bij zuivel moet je denken aan volle yoghurt, volvette kaas en ongepasteuriseerde melk. Het is best wel een uitdaging deze in de supermarkt te halen, maar waarom volvet zou je denken? Dit omdat dit het meest bij de natuur komt. Halfvol is bewerkt/ geraffineerd. Ook deze volwaardige producten verkleinen de kans op hartziektes. Ze bevatten calcium, eiwitten en andere mineralen. Uiteraard suikerloze producten kopen. Wanneer je een te hoog cholesterolniveau in je bloed hebt dan is zuivel zeker aan te raden.


Gezonde vetten

Gezonde vetten en oliën zijn een feest voor het brein, maar zeker ook voor het hart. Ook hierdoor ontwikkel je minder snel een hartaandoening. Gezonde vetten heb je in de vorm van avocado's, olijven, noten en zaden. Voor het bakken zou ik altijd kokosolie willen adviseren, dit kun je hoog verhitten en het is een hele gezonde olie. Voor salades kun je olijfolie, koolzaadolie, zonnebloemolie, pindaolie en sojaolie gebruiken.


Kruiden en specerijen

Om voeding op smaak te brengen gebruiken we allemaal kruiden en specerijen. Zout is over te discussiëren want Himalaya zeezout is gezond, maar tafelzout weer niet. Het beste is om te matigen met zout, maar het lichaam heeft dit zeker wel nodig. Het is altijd verstandig volwaardige voeding te verkiezen boven al die supermarktrommel. Dan bedoel je ik pakjes, flesjes en zakjes.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square