Het oer-dieet | Een goed dieet?

Velen van ons zoeken naar het meest geschikte dieet om hun gezondheid te verbeteren. Wees er wel van bewust dat alles wat je in je mond stopt indirect of direct effect heeft op jouw brein. Periodiek vasten en veel gezonde vetten eten is dan ook een manier om jouw breinfunctie te verbeteren. Lees er in deze blog meer over. Je moet je voorstellen dat er een connectie is tussen het brein en de darmen. Deze darm-breinconnectie is belangrijk om gezondheid in het algemeen te begrijpen. Het is dan ook verstandig om het dieet te volgen van onze grootouders. Voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgen draagt bij aan de gezondheid van de hersens. Denk jij niet voldoende binnen te krijgen middels voeding, overweeg dan supplementen. Deze kun je hier voordelig bestellen. Vraag jij je af wat naast gezonde vetten nog meer goede brandstof is voor het brein, lees dan eens deze blog door. Het geheim achter de darm-breinverbinding is dat de gezondheid van de darmflora acteert op emoties en de algehele welzijn. Negatieve gedachtes worden onderdrukt bij een plantaardig dieet met voldoende groene groenten, noten en fruit. Dit komt omdat vanuit de darmen goede signalen worden gestuurd naar de hersenen. Waarom vertel ik jou dit in deze blog? Dit omdat het oer-dieet alles bevat om de darmflora een boost te geven en jou weer logisch te laten nadenken. Denk er wel aan dat je in dit dieet met enkel en alleen noten, fruit en groenten wat essentiële stoffen mist. Het is dan ook verstandig om periodiek vlees, vis, volle kwark en zaden te eten. Daarnaast is thee en gezonde koffie een goed idee. Alles draait om intuïtie, want wanneer we deze kunnen naleven dan worden we gezonder dan ooit.


Het oer-dieet

Zelf heb ik ervaren door enkel en alleen planten te eten mijn gezondheid flink vooruit ging. Dit wordt ook kraakhelder onderbouwd in de China Study waarbij mensen met ziektes en ongemakken een maand lang een plantaardig dieet volgden. Zij merkten dit niet alleen aan hun lichaam, maar ook aan de geest. Het oer-dieet bestaat uit gezonde vetten in de vorm van noten en groenten, fruit en af en toe vlees, kip of vis. Onze voorouders hadden immers niet elke dag vlees tot hun beschikking. Elke dag vlees eten is tegenwoordig sowieso geen goed advies. Dit komt omdat veel vlees is bewerkt, ingespoten of vol zit met pesticiden. Verkies biologisch vlees boven geraffineerd vlees en eet eenmaal per week vlees. Vis is hedendaags ook al zo'n probleem omdat hier ook vaak rommel in zit. Vette vis is beter zoals velen weten, kies dan bijvoorbeeld voor zalm. Omega-3-vetzuren zijn echt een feest voor het brein en deze floreert hierop. Geleerden zeggen dat omega-3-vetzuren jou langer laten leven. Wanneer jouw darmflora gezond is kun je best een keer wat eten dat geraffineerd is, maar let op want als je dit jaren lang doet dan stapelen gifstoffen en ongedierte zich op in het lichaam, wat onder andere leidt tot depressies, ziektes, ontstekingen en ongemakken. Het is aan te raden om de meeste calorieën binnen te krijgen door gezonde vetten. Je moet daarbij denken aan biologische boter, kokosolie, extra vierge olijfolie en ongebrande en ongezouten noten. Zelf volg ik ook dit dieet, maar voeg weleens biologische volle yoghurt aan toe omdat dit gunstige darm-bacterieën oplevert. Daarnaast eet ik elke dag eieren om vitamine D binnen te krijgen. Stapje voor stapje kun je daarna andere gezonde voedingsmiddelen toevoegen zoals volkoren granen (1 keer in de week) en pure chocolade met ten minste 70% cacao. We weten allemaal dat het koken van groenten resulteert in vitamineverlies, overweeg dan eens wat vaker smoothies te maken. Kies dan voor diepvries spinazie, boerenkool of broccoli met banaan en peer. In onderstaande video zie je mijn ervaring met het maken van de smoothie banaan-spinazie. Succes met het aanpassen van jouw voedingsstijl!


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square