Hoe gezond is quinoa?

Quinoa is echt een voedingsmiddel van deze tijd, terwijl het een graansoort is en we veel graanproducten eten zoals brood. Vroeger at men dit nauwelijks, maar tegenwoordig wordt het steeds populairder. De reden hiervan is deels omdat het zoveel gezondheidsvoordelen heeft. Zowel de bladeren als de zaden kunnen worden gegeten en de zaden worden ook weleens tot meel verwerkt. Boeren verbouwen meer dan 120 verschillende soorten quinoa. De meest voorkomende versies die in supermarkten verkrijgbaar zijn, zijn witte, rode en zwarte quinoa. Het is een volkoren graan wat wil zeggen dat dit gezond is ter consumptie. Volkoren betekent dat het de hele zaad bevat en niet is geraffineerd. Je vindt in volkoren granen essentiële vitamines, mineralen en vezels. Krijg jij voldoende vitamines binnen of kies je liever voor een supplement? Hier kun je ze voordelig bestellen. Quinoa is trouwens glutenvrij dus voor de meerderheid van de mensen te eten. Quinoa bevat veel vitamines en mineralen zoals mangaan, foliumzuur, fosfor, koper, ijzer, zink, kalium, vitamine B1, riboflavine, vitamine B6, vitamine E, vitamine B-3 en calcium. Hieronder lees je waar quinoa allemaal goed voor is.


De gezondheidsvoordelen van quinoa

Quinoa bevat veel eiwitten

In vlees, vis en kip zitten veel eiwitten dus wanneer je een plantaardig dieet volgt moet je er op een bepaalde manier voor zorgen dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt. Quinoa is dan een goede aanvulling op jouw dieet. De eiwitten in quinoa bieden veel aminozuren. Aminozuren zijn belangrijk voor de ondersteuning van spierontwikkeling en het immuunsysteem, naast andere essentiële functies. Dus ben jij vegetarisch of veganistisch dan is quinoa zeker een uitkomst. Je vindt in quinoa ook de stof lysine, wat een aminozuur is en zorgt voor de synthese van eiwitten. Lysine is betrokken bij bepaalde processen in het lichaam zoals groei en ontwikkeling.


Quinoa is een rijke bron van vezels

Als je kijkt naar de hoeveelheid vezels in alle graansoorten dan steekt quinoa er met kop en schouders bovenuit. Een kopje met quinoa is goed voor 15% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels. Een vezelrijk dieet is niet alleen goed voor de darmen, maar voorkomt ook constipatie, een te hoog cholesterolgehalte, een te hoge bloeddruk en diverticulose. Daarnaast blijf je bij een vezelrijk dieet op gewicht. Je hebt namelijk langer een vol gevoel waardoor je minder gaat snacken en andere ongezonde eetgewoontes gaat naleven.


Quinoa bevat veel antioxidanten

Je komt de term antioxidanten veel tegen op bepaalde website over voeding, waaronder mijn website. Dat is niet voor niks want deze verbindingen zijn heel belangrijk voor de gezondheid. Andere granen bevatten stukken minder antioxidanten en andere voedingsstoffen dan quinoa. Een belangrijke vitamine uit quinoa is vitamine E, welke strijdt tegen coronaire hartziekten, bepaalde vormen van kanker en verschillende aandoeningen aan de ogen.


Quinoa bevat veel mangaan

Quinoa is zeer rijk aan mangaan want een kopje quinoa biedt ongeveer 30% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid mangaan. Het metabolisme en de ontwikkeling hiervan wordt beïnvloed door mangaan. Daarnaast werkt het ook samen met veel enzymen in het lichaam om bepaalde functies te ondersteunen.

Quinoa bevat veel ijzer

Voor een goede gezondheid en voor bepaalde processen in het lichaam is ijzer cruciaal. Het is bijvoorbeeld een essentieel onderdeel van hemoglobine. Deze verbinding vervoert zuurstof in het bloed en ondersteunt de energie en celfunctie door het hele lichaam. Voor gezond bindweefsel en spiermetabolisme is ijzer nodig.


Quinoa bevat foliumzuur

Foliumzuur valt onder de B-vitamines en ondersteunt de vorming van het DNA. Het is voor iedereen belangrijk om voldoende foliumzuur binnen te krijgen, maar vooral voor zwangere vrouwen zodat de kans op neurale buisdefecten bij hun baby's wordt verkleind. Ook voor de preventie van kanker en depressies is foliumzuur zinvol. Een kopje quinoa is goed voor 20% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid foliumzuur. Foliumsupplementen zijn voor zwangere vrouwen aan te raden. Deze zijn hier voordelig te bestellen.


Quinoa bevat magnesium

Magnesium is een mineraal en aanwezig in elke cel van het lichaam. Wanneer je te weinig magnesium in je lichaam hebt dan neemt de kans op gezondheidsproblemen toe. Bij een magnesiumtekort heb je kans op: een te hoge bloeddruk, hart-en vaatziekte, type 2 diabetes of migraine. Wil je meer weten of magnesium, lees dan deze blog.


Quinoa bevat quercetine en kaempferol

Cuercetine kennen we wel uit de rode druif want deze voedingsstof tref je ook aan in rode wijn. Quercetine en kaempferol zijn plantaardige stoffen welke acteren als antioxidanten in het lichaam. Deze antioxidanten strijden tegen chronische aandoeningen. Quercetine is een echte knaller op het gebied van gezonde stoffen, maar kaempferol is dat zeker ook. Deze antioxidant beschermt onder andere tegen infecties, hartaandoeningen, diabetes en huid- en leverkanker. Quercetine heeft weer andere voordelen zoals helpen bij de afweer tegen ontstekingen en infecties.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square