Hoe gezond zijn macadamia noten?

Noten zijn een goede aanvulling op een gezond en gevarieerd dieet. Zo heb ik al eens een challenge gedaan waarbij ik een week lang enkel en alleen groenten, fruit en noten at. Dit was een ervaring die ik iedereen aanbeveel, het was een ware rollercoaster. In deze blog lees je er alles over. Het is natuurlijk altijd het verstandigst om noten rauw en ongebrand te eten, maar onze kijk op rauwe en ongebrande noten is dat laatste tijd wat veranderd, de supermarkt ligt ten slotte vol met noten die in de olie hebben gelegen en met zout bereid zijn. Verschillende noten zijn op deze website al aan bod geweest, maar macadamia noten nog niet. De vraag is: hoe gezond zijn macadamia noten? Je kunt wel stellen dat ze niet zo populair zijn als walnoten of pinda's, maar ze mogen zeker niet over het hoofd worden gezien. Macadamia's worden geschaald onder boomnoten en ze smaken wat boterachtig en romig. Ze vinden hun oorsprong in Australië, maar de bomen van deze noot vind je tegenwoordig in Costa Rica, Brazilië, Hawaï en Nieuw-Zeeland. In veel notensoorten, zoals macadamia noten, vind je veel plantaardige stoffen en voedingsstoffen. Macadamia noten bevatten vitamines, mineralen, vezels, antioxidanten en gezonde vetten. Krijg jij niet genoeg voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen binnen en overweeg je een supplement, koop deze dan hier voordelig. Macadamia noten strijden onder andere voor een gezonde spijsvertering, een bevordering van de hartgezondheid, een beter gewicht en een stabiele bloedsuikerspiegel. Hieronder lees je waar macadamia noten nog meer goed voor zijn.


Welke rol spelen macadamia noten bij onze gezondheid?

Macadamia noten zijn rijk aan voedingsstoffen

Bij noten denken mensen vaak aan veel calorieën, maar macadamia noten bevatten relatief maar weinig calorieën. Dit komt omdat deze noten weinig koolhydraten en suiker bevatten. Daarnaast bevatten ze veel vitamines, mineralen en gezonde vetten. Belangrijke voedingsstoffen uit macadamia noten zijn mangaan, thiamine, koper, magnesium, ijzer en vitamine B6. Als je praat over de vetten uit deze noten dan zijn dit enkelvoudig, onverzadigde vetten. Deze vetsoort staat bekend om het feit dat dit de hartgezondheid ten goede komt omdat deze het slechte cholesterol verlaagt. Mensen met diabetes zouden deze noten veilig kunnen eten.


Macadamia noten bevatten veel antioxidanten

Noten in het algemeen, maar zeker ook macadamia noten, bevatten een hoog aantal antioxidanten. Deze gaan schadelijke moleculen, genaamd vrije radicalen, in het lichaam tegen. Deze onstabiele moleculen kunnen diabetes, de ziekte van Alzheimer en hartaandoeningen veroorzaken. Belangrijke antioxidanten die je niet in veel andere noten vindt of in ieder geval niet in zulke grote hoeveelheden, maar wel in macadamia noten zijn flavonoïden. Flavonoïden gaan ontstekingen tegen en helpen bij het verlagen van het cholesterol. Preventie voor bepaalde ziektes zoals kanker en hersenziektes kunnen volgens geleerden worden bewerkstelligt door de inname van tocotriënolen (een vorm van vitamine E), een stof met antioxiderende eigenschappen, uit de macadamia noot.


Macadamia noten kunnen goed zijn voor het hart

De kans op hartaandoeningen kan worden verkleind door de consumptie van macadamia noten. Dit komt omdat deze noten de kracht hebben om het slechte cholesterol te verlagen. Een vetarm dieet wil niet altijd zeggen dat dit een beter dieet is voor het hart, dat bewijzen macadamia noten. Experts denken dat deze noten goed zijn voor het hart door de aanwezigheid van enkelvoudig onverzadigde vetten. Dit soort vet zou zelfs de kans op beroertes en fatale hartaanvallen verkleinen.


Macadamia noten vechten tegen het metabool syndroom

Kenmerken van het metabool syndroom zijn te hoge bloedsuikerspiegels en een te hoog cholesterol. Dit kan resulteren in bepaalde ziektes zoals een beroerte, hartaandoeningen of diabetes type 2. Diabetes en het metabool syndroom zouden baat hebben bij het eten van macadamia noten, zo bleek uit een onderzoek. Over het algemeen is de inname van noten gekoppeld aan een lagere bloedsuikerspiegel en een lager lichaamsgewicht bij mensen met het metabool syndroom of type 2 diabetes.

Macadamia noten kunnen helpen bij gewichtsverlies

Een vol gevoel en verminderde honger kun je realiseren door het eten van macadamia noten. Dit komt door de aanwezigheid van vezels en eiwitten. Uit bepaalde onderzoeken is gebleken dat er een verband bestaat tussen de inname van macadamia noten en gewichtsverlies. Er is een bepaalde voedingsstof uit macadamia noten die vecht tegen overgewicht. Dit is het omega-7-vet palmitoleïnezuur.


Macadamia noten zijn goed voor de darmgezondheid

De darmflora is heel belangrijk voor de gezondheid want dit bepaalt voor het overgrote deel de gezondheid van het immuunsysteem. De spijsvertering en de darmgezondheid floreren op vezels uit voeding en in dit geval uit macadamia noten. Wist je dat de oplosbare vezels uit deze noten acteren als prebioticum? Deze voeden nuttige bacteriën van de darmen. De vetzuren die hieruit voortvloeien kunnen ontstekingen verminderen en preventie bieden voor het prikkelbare darm syndroom en de ziekte van Crohn. Bepaalde geleerden denken dat hierdoor de kans op diabetes en obesitas verminderd wordt.


Overige voordelen van macadamia noten voor de gezondheid

Zoals je kan lezen bevatten macadamia noten nogal voor voordelen voor de gezondheid. Zo kunnen ze ook strijden tegen de verschrikkelijke ziekte die mijn moeder ook trof: kanker. Dit zou uit reageerbuisstudies komen door de flavonoïden en tocotriënolen uit macadamia noten. Dit blijken dus effectieve plantaardige stoffen te zijn die strijden tegen kankercellen. Daarnaast zouden de hersenen ook baat hebben bij de consumptie van macadamia noten. Zo blijkt uit dieronderzoek dat tocotriënolen de hersencellen kunnen beschermen. Dit is veelbelovend voor de ernstige ziektes: de ziekte van Alzheimer en Parkinson. Tevens zouden macadamia noten je leven kunnen verlengen. Literatuur studies laten mij weten dat de consumptie van noten en dus ook macadamia noten de kans op vroegtijdig overlijden verkleint met maar liefst een derde! Hier stond echter wel bij dat er nog meer onderzoek onder mensen nodig is om dit te bevestigen. De resultaten zijn in ieder geval hoopgevend. Consumeer jij de macadamia noot al?

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square