Hoe gezond zijn olijven?

Als ik me niet vergis weet iedereen wel dat olijven een traktatie zijn voor de gezondheid, maar de vraag is: hoe gezond zijn ze eigenlijk? Vaak zie je ze als hapje bij een lekker biertje of wijntje samen met een heerlijk kaasje. Je kunt wel stellen dat olijven zeer populair zijn tegenwoordig. Je kunt ze gebruiken als ingrediënt in salades, sandwiches, stoofschotels of eventueel in een broodje kebab. Eigenlijk zijn ze best taai qua textuur, maar ze hebben een zeer rijke en zoute smaak. Al meer dan 7000 jaar worden olijfbomen gekweekt en zolang ze de olijf kennen associëren ze ze met magnifieke gezondheidsvoordelen. Wist je dat de olijf eigenlijk een vrucht is? Je kunt het dus schalen onder fruit. Olijven zijn er in honderden soorten en passen zeker bij een mediterraan dieet. Door de consumptie van olijven zou je volgens experts ziektes voorkomen en langer leven. 10% van de olijf bestaat uit vet en het biedt de volgende mineralen: calcium, ijzer, magnesium, kalium, natrium, zink en koper. Het aandeel aan vitamines is ook hoog. Je vind in olijven de volgende vitamines: vitamine C, niacine, vitamine B6, vitamine A, vitamine E en vitamine K. Te veel mensen komen deze vitamines tekort, gelukkig vind je ze tegenwoordig steeds vaker in supplementvorm, bestel deze eventueel hier. Hieronder lees je waar olijven goed voor zijn.


De gezondheidsvoordelen van olijven

Olijven zijn zeer rijk aan voedingsstoffen dus de voordelen van het consumeren van olijven zijn groot. Niet alleen olijven zijn gezond, olijfolie ook. Extra vierge olijfolie zou volgens sommige zelfs het gezondste vet zijn dat er bestaat. Meer hierover lees je in deze blog. Olijven bevatten weinig cholesterol en zijn een goede bron van voedingsvezels, die het lichaam onder andere nodig heeft voor een goede darmgezondheid. Ze zijn ook rijk aan ijzer en koper. Onderzoek heeft uitgewezen dat een dieet met olijven of olijfolie ervoor zorgt dat men langer leeft. Een onderzoek onder 26.000 vrouwen bevestigde dit. Daarbij kwam naar voren dat het risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten tot 28% minder is dan diegene die geen mediterraan dieet volgden. Weet jij niet wat het mediterraan dieet inhoudt? Dit bestaat uit volle granen, fruit, groenten, peulvruchten en noten. Zelf heb ik een week lang een dieet gevolgd met alleen groenten, fruit en noten, wat een ervaring was dit! Lees er hier alles over. Olijven zijn een goede bron van oleaat, een enkelvoudig onverzadigd vetzuur. Het is aan te raden om meer enkelvoudig onverzadigd vet te eten. Het risico op vroegtijdig overlijden door ziekte wordt zo verminderd in vergelijking met het eten van een dieet met veel (geraffineerde) koolhydraten. Olijven zijn, net zoals deze voedingsmiddelen, goed voor het hart. Dit komt dat de net benoemde vorm van vet die het bevat. Ook ziektes aan de bloedvaten kunnen worden voorkomen door de antioxidanten, polyfenolen uit olijven. Het advies is wel om olijven met mate te eten, dit omdat ze veel zout bevatten of als toevoeging hebben.


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square