Hoe hoog scoren groene bonen voor een goede gezondheid?

Er zijn verschillende bonen in de wereld te vinden, waaronder de groene boon. Deze boon wordt ook wel de snijboon of sperzieboon genoemd. Wanneer je deze kookt of stoomt dan snijd je de bovenkant en de onderkant eraf en laat je hem lekker gaar koken of stomen. Zelf eet ik af en toe groene bonen met een beetje nootmuskaat erop, heerlijk. Groene bonen kun je schalen onder groente en bevat dan ook genoeg essentiële voedingsstoffen, zoals vitamine A, vitamine C, vitamine K, foliumzuur en vezels. Het is belangrijk om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen en voedingssupplementen zijn steeds belangrijker tegenwoordig, bestel ze eventueel hier. De voedingswaarde van groene bonen zijn te vergelijken met die van erwten en okra's en er zijn meer dan 130 soorten sperziebonen te vinden op deze aardkloot. Bonenboeren oogsten sperziebonen terwijl de bonen nog in hun peul zitten voordat ze de kans hebben gehad om te rijpen. Eet jij groene bonen uit blik dan is het verstandig deze goed te laten uitlekken om het natriumgehalte zoveel mogelijk te elimineren. Voor het tegengaan van veel ongemakken en gezondheidsproblemen is het advies om veel groenten en fruit te eten. De consumptie van plantaardig voedsel, zoals sperziebonen, is zeer aan te raden en kan het risico op obesitas, diabetes, hartaandoeningen en algehele mortaliteit verminderen. Veel groenten en fruit resulteren in een gezonde huidskleur, meer energie en een algeheel lager gewicht. Zelf ben ik weleens de challenge aangegaan om één week lang enkel en alleen noten, fruit en groenten te eten, wat een geweldige ervaring was dat. Lees hier meer over dit fantastische experiment. In groene bonen vind je naast al de genoemde vitamines en voedingsstoffen: calcium, ijzer, magnesium, fosfor, thiamine, riboflavine, kalium en natrium. Hieronder lees je waar groene bonen goed voor zijn.


De gezondheidsvoordelen van groene bonen

Groene bonen strijden tegen kanker

Groene bonen gaan de strijdt aan tegen kanker met een bepaalde voedingsstof die het bevatten. Deze voedingsstof heeft chlorofyl. Hier heb ik al een vaker over geschreven waarbij ik het verband tussen huidkanker en chlorofyl heb beschreven. Chlorofyl blokkeert kankerverwekkende effecten die bijvoorbeeld ontstaan bij het grillen van vlees op hoge temperatuur. Groene groenten combineren met gekoold vlees is zeer aan te raden, dit houdt de gezondheid in balans.


Groene bonen zijn goed voor bij de zwangerschap

De vruchtbaarheid van vrouwen kan worden verbeterd door voldoende inname van ijzer, aldus de Harvard Medical School. IJzer kun je vinden in bonen. Voor een bevordering van de vruchtbaarheid bij vrouwen zou de consumptie van spinazie, bonen, pompoen en sperziebonen aan te raden zijn. Voor een verbetering van de ijzeropname zou je ijzerrijk voedsel met vitamine C-rijk voedsel moeten eten zoals tomaten, paprika's of bessen. Voldoende inname van foliumzuur is ook nodig tijdens de zwangerschap om de foetus te beschermen tegen neurale buisdefecten. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van ijzer is 6% in groene bonen. Voor foliumzuur geldt een percentage van 10 van de ADH van groene bonen.

Groene bonen gaan depressies tegen

Een wapen tegen een depressie is foliumzuur. Voldoende inname van deze voedingsstof gaat homocysteïne in het lichaam tegen. Te veel homocysteïne kan ervoor zorgen dat bloed en andere voedingsstoffen de hersenen niet bereiken, en het kan de productie van de feel-good hormonen serotonine, dopamine en noradrenaline blokkeren, die de stemming, slaap en eetlust reguleren.


Groene bonen zijn goed voor de botten

Botbreuken worden in verband gebracht met een lage inname van vitamine K. Is vitamine K de key voor een geweldige gezondheid? Meer over deze vitamine lees je hier. Zoals je bovenaan de blog kunt lezen bevatten groene bonen deze fantastische vitamine. Vitamine K heeft de kracht om botmatrixproteïnen te wijzigen wat de botgezondheid ten goede komt. Hierdoor verbetert namelijk de calciumopname. In groene bonen (een kopje) vind je 20% van de ADH van vitamine K. Het is belangrijk om te onthouden dat het niet alleen de individuele vitamines, mineralen of antioxidanten zijn die groenten zoals sperziebonen zo'n belangrijk onderdeel van onze voeding maken. De een versterkt de ander, dat is de reden dat de groene boon zo'n veelzijdig voedingsmiddel is.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square