Hoe verbeter je jouw breinfunctie?

Er zijn meerdere manieren om jouw breinfunctie te stimuleren en de manier van voeden hoort hier ook bij, vandaar dat ik hierover een blog schrijf op deze website. Dr Mike (Dr, Michael van der Schelden) heeft vier manieren gevonden om de functie van het brein en de concentratie te verbeteren. Een gezond brein heeft baat bij vasten, beweging (hoge intensiteit training in het bijzonder), de chiropractor en gezonde vetten. Dit is heel belangrijk want je geheugen verliezen is heel ernstig, maar 100% te voorkomen! Wist je dat een mens zes zintuigen heeft? De meeste mensen denken dat dit er vijf zijn, maar het zijn er zes. De zes zintuigen zijn: zicht, gevoel (pijn), smaak, gehoor, reuk en proprioceptie (de lichaamsbewustzijn van de ruimte). Proprioceptie stimuleert de breinfunctie. Veel mensen denken dat wanneer breincellen uitsterven dat ze dan voor altijd weg zijn, dat klopt niet en dat noemen we neuroplasticiteit. Ons brein kan namelijk nieuwe breincellen regenereren. Bepaalde vitamines zijn goed voor het brein zoals vitamine E. Overweeg jij supplementen om jouw breinfunctie te verbeteren, bestel ze dan hier online.


proprioceptieve signalen

Wanneer er ontstekingen in het lichaam voorkomen dan zorgt dit voor stijfheid en gewrichten die niet goed meer functioneren. Dan kunnen de gewrichten niet bewegen zoals dat hoort. Het gevolg daarvan is dat er veel minder proprioceptieve signalen naar het brein worden gestuurd. Het brein zal dan volgens Mike ''out of order'' zijn. Het is bekend dat beweging belangrijk is en dat is omdat het brein dan goede signalen doorkrijgt om energie in het lichaam vrij te maken en de zintuigen te bedienen. Wanneer je weinig van de proprioceptieve signalen naar je brein doorgestuurd krijgt dan krijgen de hersenen weinig informatie waardoor je ook minder snel op ideeën komt. Maar wat weinig mensen weten is dat dit betekent dat alle zintuigen achteruitgaan. Je ziet minder goed, je hoort minder en je voelt je minder goed.


De chiropractor en het brein

Een behandeling van chiropractors is goed omdat zij ervoor zorgen dat proprioceptieve signalen naar het brein worden gestuurd door bepaalde delen van het lichaam te behandelen. Wanneer je de breinfunctie stimuleert dan verander je fysiologie. Wist je dat een rugprobleem altijd een breinprobleem is? Het draait er allemaal om om ontstekingen te bestrijden. Een chiropractor doet een aanpassing op een gewricht wat niet goed functioneert waardoor er een toename ontstaat van proprioceptieve signalen naar het brein. De signalen komen terecht bij het achterste gedeelte van het brein. Dit gedeelte bestaat voor 80% uit alle breincellen, de neuronen. Volgens de Journal of neural plasticity heeft de functie van de wervelkolom effect op de breinfunctie. Wat het mooie is van de behandeling van de chiropractor is dat deze ervoor kan zorgen dat je leervermogen wordt verhoogd. Dit is logisch te verklaren omdat een lichaam dat een gezond wervelkolom heeft meer positieve signalen naar het brein stuurt. Het is bekend dat de behandeling van de chiropractor een flinke boost geeft aan de prefrontale rortex. Dit verklaart dat dit een groot effect heeft op de breinfunctie, geheugen, concentratie, balans, het maken van keuzes, focus, intelligente en de motorieke functie. Nogmaals dit komt allemaal door de verhoging van de proprioceptieve signalen naar de hersenen. Door de manipulatie van de wervelkolom door de chiropractor maak je zelfs nieuwe breincellen aan.

Periodiek vasten

Een andere goede manier om de breinfunctie te stimuleren, is door periodiek vasten ofwel intermittent fasting te implementeren in jouw leefstijl. Periodiek vasten is niet alleen goed voor het brein, maar ook een manier om gezonder te worden. Velen van ons sferen bij het ontbijt, maar wanneer je deze overslaat dan heeft dit positieve effecten op de gezondheid. Periodiek vasten is geen dieet, maar een patroon waarin je dagelijks je voeding eet. Simpel gezegd eet je in een minder aantal uren dan wat de meeste doen. Deze manier van ''eten'' is gebaseerd op de manier waarop onze voorouders dat deden. Doordat je een groot deel van de dag niet eet heeft dit veel biochemische voordelen en bevordert dit de optimale functie van het lijf en het brein. Dit is volgens Mike eigenlijk de manier waarop iedereen zou moeten eten. De meeste mensen eten drie keer per dag plus snacks tussendoor wat eigenlijk abnormaal is voor een mens, aldus de National Academy of Science. Veel mensen denken dat je zes keer per dag moet eten om de stofwisseling in gang te houden, hier is echt geen enkel wetenschappelijk artikel op het internet over te vinden. Bij periodiek vasten draait allemaal om een flinke toename van de substantie BDNF (brain drived neurotrofic factor). Deze substantie activeert breinstamcellen wat ervoor zorgt dat je dus nieuwe breincellen aanmaakt en wie wil dat nou niet. Periodiek vasten verhoogt BDNF van 50% tot wel 400%. De hippocampus heeft het meeste baat bij periodiek vasten, wat betekent dat je beter kunt leren en een beter geheugen krijgt. Veel ziektes hebben hier baat bij zoals Alzheimer en dementie. Een toename van BDNF zou een flinke vertraging van geheugenverlies bewerkstelligen, wat fantastisch is voor ziektes die een verband hebben met geheugenverlies. Je zou zelfs spiermassa kunnen behouden bij periodiek vasten en beweging. Zowat alle mensen denken dat dit bij het ouder worden hoort, maar een toename van BDNF houdt deze aftakeling tegen.


Ketonen

Ketose is een groot geheim als het om gezondheid gaat. De meeste mensen gebruiken alleen glucose als energievoorziening voor het brein, maar als de glucosevoorraad op is dan verbrandt het brein vet in plaats van glucose. Dit is een veel schonere verbrandingsmanier. Door het doen van periodiek vasten zal je eerder vet verbranden en dat gaat het brein merken. Om ervoor te zorgen dat je de vetreserves opbreekt, dien je tenminste acht uur lang niks te eten. Elke twee uur eten is dus absolute waanzin. Je zult dan tevens nooit vet verliezen. Je lever breekt vetten in de lever af als ketonen, welke geheugen beschermende effecten hebben voor de breincellen. Periodiek vasten en ketonen zijn breinprotectief. Periodiek vasten zou er zelfs voor zorgen dat je langer leeft en je een minder grote kans op kanker hebt. Ketonen spelen hierbij een rol.


Beweging

Regelmatige beweging zou het schinken van het brein tegengaan, de cognitie en het geheugen verbeteren en de neuroplasticiteit (het vermogen om nieuwe breincellen aan te maken) verhogen. Volgens het boek ''The spark'' gaat beweging dementie tegen. Zelfs als je oud bent, is het niet te laat om meer te gaan bewegen om van de breinpreventieve voordelen te genieten. Het is bewezen dat een zittend bestaan zorgt voor een slinking van het brein, geheugenverlies en cognitieve problemen. Je krijgt bij een zittend bestaan simpelweg te weinig signalen door naar het brein voor een optimale breinfunctie. Er is zelfs een verband tussen weinig beweging en een kleiner brein. Te veel zitten is erg slecht, voornamelijk voor de bloedsomloop. Beweging zorgt voor minder stijfheid in de gewrichten, zorgt voor meer proprioceptieve signalen naar het brein en zorgt ervoor dat het brein sterk en gezond wordt en je het formaat van het brein behoud. Hoe meer we bewegen hoe alerter we zijn en hoe minder we bewegen hoe meer we te maken krijgen met breinmist. Ook beweging bevorder BDNF. Wanneer je op kantoor zit is het zeker aan te raden om een staantafel te gebruiken. Het is niet zozeer beweging, maar je zit in ieder geval niet. Er zijn bepaalde trainingen die beter zijn om BDNF te stimuleren en hoge intensiteit training is het beste wat je kan doen. Hierdoor wordt het groeihormoon het meest aangemaakt. Hoge intensiteit training komt neer op het feit dat je bijvoorbeeld één minuut hard rent en vervolgens één minuut wandelt. Je kunt het op alle manieren doen, ook bijvoorbeeld op de fiets.


Gezonde vetten

Gezonde vetten zijn absoluut cruciaal voor een gezond brein. The American Health Association heeft aangegeven dat wanneer iedereen in Amerika meer gezonde vetten zou eten dan zouden ze 1 miljoen levens redden. Er is namelijk geen enkel wetenschappelijk artikel te vinden waarin staat dat minder gezond vet eten beter voor je is. Dit is logisch want het brein bestaat voor 70% uit vet. Wanneer jij meer gezond vet gaat eten en ook nog eens periodiek vasten in je leefstijl toevoegt dan wordt je een stuk gezonder. Het dieet van onze voorouders bestaat namelijk uit veel gezonde vetten, geen suiker, groenten en fruit. Zij aten dan ook geen brood. Volgens Mike is het beste wat je kan eten: avocado's, boter, rauwe zuivel, eieren, kokosolie, notenolie, rauwe noten en grasgevoerd vlees. Mike benadrukt ook dat verzadigd vet totaal geen probleem is en ik ben het daar volkomen mee eens. Je dient naar een gezond product te kijken en een goed voorbeeld van een product met veel verzadigd vet is kokosolie. Hier bestaat veel discussie over, maar velen van ons weten ook wel dat dit gezonde olie is. Zie onderstaande video voor meer informatie over verzadigd vet.


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square