Hoeveel water moet je per dag drinken?

Water is belangrijk voor een goede gezondheid, hierover heb ik hier wat geschreven. Het komt erop neer dat we in Nederland eigenlijk gemiddeld te weinig water per dag drinken. Natuurlijk is dit per persoon verschillend gezien de verschillende leefstijlen. Het komt erop neer dat ons lichaam voor een groot deel uit water bestaat, dus dit moeten we goed aanvullen. Daar komt bij dat we de gehele dag door water verliezen door urine, zweten en ademhalen. Uitdroging willen we allen voorkomen dus dit moeten we halen uit de brandstof van ons lichaam, dan praat je over voeding in de breedste zin van het woord dus door drinken én eten. Een komkommer bevat bijvoorbeeld veel water, dit is een geschikt voedingsmiddel om gehydrateerd te blijven. Hoeveel water moet ik dan per dag drinken? Helaas zijn hier veel verschillende meningen over, maar gezondheidsdeskundigen raden 2 liter per dag aan. Echter heb je ook verschillende experts die zeggen dat je de gehele dag door water moet drinken, ook al heb je geen dorst. Water kan tevens werken als een antioxidant in het lichaam. Het hangt dus zeer per individu af hoeveel water je per dag nodig hebt. Dit heeft te maken met externe en interne factoren. Water kun je binnenkrijgen door water, dranken zoals thee en sap en uit voedsel. Dus 2 liter lijkt wat weinig.

De Amerikaanse Nationale Academie van de Wetenschap beveelt echter wat anders aan. Hebben wij hier iets aan in Nederland? Zeker wel. Zij zeggen dat mannen 3,7 liter water per dag binnen moeten krijgen en vrouwen 2,7 liter water. Zij zeggen dat 20% van de waterinname uit voeding komt. Dat lijkt best veel maar groenten en fruit bestaan vaak uit veel water. Soms heb je wat meer water nodig. Dit is het geval in warme, vochtige of droge ruimtes of als je op grote hoogtes woont. Drink in deze gevallen dan meer water. Er zijn ook voedingsmiddelen die vocht uit het lichaam trekken, zoals koffie en andere cafeïnedranken. Door dit te drinken raak je meer vocht kwijt dan je in je lichaam krijgt. Zorg er dan altijd voor om extra water te drinken. Er zijn meer factoren die meespelen zoals in het geval je veel zout, gekruid of suikerhoudend voedsel consumeert. Daarnaast zal je in de zomer meer water drinken dan in de winter. Als je een infectie of koorts hebt, of als je vocht verliest door braken of diarree, moet je meer water drinken. Als je zwanger bent of je baby borstvoeding geeft, moet je extra water drinken om gehydrateerd te blijven. Je lichaam doet het werk immers voor twee.

Beter jij je leven en drink je minstens 2 liter (het liefst meer) water per dag?

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square