Ijsbergsla | Een traditionele gezonde groente

Toen ik nog thuis woonde kreeg ik vaak ijsbergsla gemend met aardappels en een gehaktbal. Met een sausje is ijsbergsla overheerlijk, maar ik heb nooit stilgestaan bij de gezondheidsvoordelen van deze groente. Hoe gezond is ijsbergsla nou eigenlijk? Veel mensen denken dat sla zomaar een groente is die de mens niet veel te bieden heeft, de gezondheidseffecten zijn echter wel om naar huis te schrijven. Ijsbergsla kun je gemakkelijk toevoegen aan wraps, sandwiches of hamburgers, waardoor het een veelzijdige groente is. Ook zou je het kunnen gebruiken als hoofdingrediënt in een salade. Ben jij benieuwd waarom jij eigenlijk groenten zou moeten eten, lees dan deze blog. Wist je dat ijsbergsla voor maar liefst 96% uit water bestaat? Je kunt wel zeggen dat ijsbergsla een gezonde aanvulling is op het dieet. Daarnaast heeft ijsbergsla een aantrekkelijke crunch en zorgt het voor een verlaging van de kans op ziektes. Hieronder lees je de voedingswaarde en de gezondheidsvoordelen van ijsbergsla.


De voedingswaarde van ijsbergsla

Zoals alle groenten en fruit bevat ijsbergsla vitamine en mineralen. De hoeveelheid hiervan is echter laag, wat komt door het hoge watergehalte. Het biedt een kleine hoeveelheid aan vezels, foliumzuur, vitamine A, vitamine K en kalium. Snijsla en Romeinse sla hebben echter een hogere voedingswaarde, dit geldt bijvoorbeeld ook voor spinazie. Dit wil niet zeggen dat het niet de moeite is om ijsbergsla te eten. Het is belangrijk om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen en supplementen worden steeds populairder, bestellen kan tegenwoordig gemakkelijk online.

De gezondheidsvoordelen van ijsbergsla

Voor de hydratatie van het lichaam is ijsbersla excellent. Het biedt daarnaast ook vezels waardoor het past in een gezond dieet. Vezels zijn namelijk goed voor de darmgezondheid en zal zorgen een regelmatige stoelgang en een verminderde kans op constipatie. Ijsbergsla zou ook goed zijn voor de botten. Groene bladgroenten bevatten voedingsstoffen zoals calcium, magnesium, fosfor en vitamine K. Krjig jij genoeg van deze stoffen binnen? Zo niet, kijk dan eens hier. Al deze stoffen zijn belangrijk voor gezonde botten. Je vind in deze groenten, zoals in ijsbergsla, fytonutriënten. Deze stoffen acteren als antioxidanten in het lichaam. Fytonutriënten kunnen het lichaam helpen beschermen tegen een reeks ziekten en aandoeningen. Uit een onderzoek van 2017 bleek dat hart- en vaatziekten kunnen worden tegengegaan en behandeld met groene groenten zoals sla.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square