In welke voeding zit vitamine D?

We weten allemaal wel dat we vitamine D het beste kunnen binnenkrijgen door middel van de zon. Het advies is dan ook zoveel mogelijk buiten te komen wanneer de zon schijnt. In de lente en de zomer is dit natuurlijk goed te doen, maar in de winter en de herfst is dit wat lasteriger. Daarom is het handig om te weten in welke voeding vitamine D zit. Het lichaam kan vitamine D dus zelf aanmaken, maar is toch een essentiële vitamine. Je vindt vitamine D echter in niet zoveel voedingsmiddelen. Veel mensen, waaronder ik, slikken dan ook vitamine D supplementen. Op deze website kun je die goedkoop bestellen. Je vindt grote hoeveelheden vitamine D in paddenstoelen en vette vis. Voor het gezond houden van de botten, spieren en zenuwen is vitamine D verantwoordelijk. Ook geeft vitamine D een boost aan het immuunsysteem.


Vitamine D is een belangrijke vitamine

Je kunt dus wel zeggen dat het een tamelijk belangrijke vitamine is. Zwakke botten worden dan ook in verband gebracht met een vitamine D tekort. Voldoende vitamine D dien je binnen te krijgen voor de weerstand tegen sommige kankersoorten en een verkleinde kans op hart-en vaatziekten, diabetes, hypertensie en multiple sclerose. Vrije uitloop kippen leggen eieren en deze dooiers bevatten vitamine D. Eierdooiers bevatten echter maar een kleine hoeveelheid vitamine D. Vitamine D vind je in geen enkel ander plantaardig voedingsmiddel dan in champignons. Hieronder beschrijf ik in welke voeding vitamine D zit en in deze blog lees je waar vitamine D nog meer goed voor is.


Voedingsmiddelen waar vitamine D in zit

Vette vis

Wie van jullie heeft er weleens zwaardvis op? Dit is namelijk een goede bron van vitamine D. Dit is een vette vissoort. Niet alleen de vis bevat vitamine D ook oliën van vis bevatten deze vitamine. Er zijn drie belangrijke vissoorten die veel vitamine D bevatten, namelijk: levertraan (75% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van vitamine D), haring (51% van de ADH van vitamine D) en zwaardvis (117% van de ADH van vitamine D).


Paddenstoelen

Ideaal voor veganisten of vegetariërs zijn paddenstoelen. Bepaalde paddenstoelen hebben de beschikking over een grote hoeveelheid vitamine D. Je praat dan over de volgende paddenstoelen: rauwe maitake-paddenstoelen (per 50 gram levert hij 94% van de ADH van vitamine D), gedroogde shiitake-paddenstoelen (per 50 gram levert hij 12% van de ADH van vitamine D), rauwe Portobello-paddenstoelen (per 50 gram levert hij 95% van de ADH van vitamine D) en rauwe witte champignons (aan UV-licht blootgesteld) (per 50 gram levert hij 87% van de ADH van vitamine D). Met name die laatste is belangrijk want die is het meest populair en wordt het meest gegeten in Nederland.

Eidooiers

Voornamelijk scharrelkippen leggen eieren met eierdooiers waarin veel vitamine D zit. Twee grote kippeneieren leveren 15% van de ADH van vitamine D. Ben jij benieuwd wat eieren naast vitamine D nog meer te bieden hebben, lees dan deze blog.


Voedsel waaraan vitamine D is toegevoegd

Aan bepaalde voedingsmiddelen die je in de supermarkt vindt wordt vitamine D toegevoegd. Je ziet dan op het etiket staan ''verrijkt met vitamine D''. Voorbeelden van met vitamine D verrijkte voedingsmiddelen zijn: koeienmelk, sinaasappelsap en verschillende ontbijtgranen. Daarnaast bevatten de volgende voedingsmiddelen nog kleine hoeveelheden vitamine D: runderlever, kaas, vlees en roomboter.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square