Is cafeïnevrije koffie goed voor je?

Over koffie heb ik al het een ander geschreven op deze website, koffie blijkt goed voor je te zijn. Lees er hier meer over in deze blog. Maar geldt dit ook voor cafeïnevrije koffie? Dit wordt in deze blog allemaal uitgelegd. Onder de meest gedronken dranken ter wereld valt koffie. Echter kiezen andere ervoor om hun cafeïne-inname te beperken omdat ze te maken hebben met ongemakken of vanwege hun persoonlijke voorkeuren. Voor deze mensen is cafeïnevrije koffie een uitstekend alternatief. Cafeïnevrije koffie is eigenlijk hetzelfde als gewone koffie, maar dan is de cafeïne eruit verwijderd. Veel voedingsstoffen blijven echter in takt. Cafeïnevrije koffie wordt ook wel decafé genoemd. Het is koffie van koffiebonen waarvan ten minste 97% van de cafeïne is verwijderd. De bonen worden cafeïnevrij gemaakt voordat ze worden geroosterd en gemalen. De voedingswaarde van cafeïnevrije koffie moet bijna identiek zijn aan die van gewone koffie, afgezien van het cafeïnegehalte. Echter blijkt gewone koffie wel gezonder te zijn. De smaak en geur kunnen iets milder worden en de kleur kan veranderen, afhankelijk van de gebruikte methode. Dit kan cafeïnevrije koffie aangenamer maken voor degenen die gevoelig zijn voor de bittere smaak en geur van gewone koffie. Wat veel mensen denken is niet helemaal waar, decafé bevat toch nog een beetje cafeïne. Je praat dan over 3 mg per gemiddeld kopje. Gewone koffie bevat ongeveer 70 tot 140 mg cafeïne. Dit verschilt wel per koffiesoort, de bereidingswijze en de grootte van de kop. De hoeveelheid koffie in decafé is wel erg klein en kan veilig gedronken worden voor diegene die gevoelig zijn voor cafeïne. Ben jij benieuwd of koffie ontstekingsremmend werkt, lees dan deze blog. Hieronder zie je de gezondheidsvoordelen van cafeïnevrije koffie.


De gezondheidsvoordelen van cafeïnevrije koffie

Cafeïnevrije koffie bevat een hoge voedingswaarde

Diegene die denken dat koffie ongezond is komen bedrogen uit. Het is eigenlijk de grootste bron van antioxidanten in het westerse dieet. Hoewel je het niet zou zeggen bevat cafeïnevrije koffie vergelijkbare hoeveelheden antioxidanten als gewone koffie. Bij gewone koffie praat je over iets meer antioxidanten omdat men denkt dat dit in de cafeïne zit. De antioxidanten: kaneelwaterstofzuren en polyfenolen bepalen de gezondheid van koffie. Antioxidanten zijn ervoor gemaakt om vrije radicalen, ook wel reactieve verbindingen genoemd, te neutraliseren. Dit vermindert oxidatieve schade en kan ziekten zoals hartaandoeningen, kanker en diabetes type 2 helpen voorkomen. Niet alleen de antioxidanten uit decafé bepalen de voedingswaarde, maar ook een kleine hoeveelheid van sommige voedingsstoffen. Een kop cafeïnevrije koffie levert 2,4% van de ADH van magnesium, 4,8% van de ADH van kalium en 2,5% van de ADH van niacine (ook wel vitamine B3 genoemd). Drink jij twee tot drie kopjes per dag dan loopt de hoeveelheid van deze voedingsstoffen hard op.


Cafeïnevrije koffie werkt tegen diabetes type 2, een verbeterde leverfunctie en vroegtijdig overlijden

Drink je koffie of cafeïnevrije koffie dan heb je een verminderd risico op diabetes type 2. Elk kopje koffie die je dagelijks drinkt zou het risico met 7% kunnen verminderen. Je zou hieruit dus kunnen concluderen dat niet enkel en alleen cafeïne verantwoordelijk is voor de gezondheidsvoordelen op dit gebied. Er zijn goede onderzoeken gedaan naar het verband tussen het drinken van zowel cafeïnevrije koffie als gewone koffie en de leverfunctie. Uit een van de onderzoeken is gebleken dat de leverenzymen na het drinken van cafeïnevrije koffie werden verlaagd. Dit duidt op een beschermend effect in het lichaam. Wat opmerkelijk is, is dat het drinken van cafeïnevrije koffie een vermindering (slechts een kleine kans) op vroegtijdig overlijden bewerkstelligt. Dit geldt ook voor overlijden door een beroerte of hartaandoeningen. In een voorgaande blog heb ik ook te kennen gegeven dat koffie ten goede komt van het hart.


Cafeïnevrije koffie gaat veroudering en neurodegeneratieve ziekten tegen

Leeftijdsgerelateerde mentale achteruitgang blijkt door zowel cafeïnevrije koffie als gewone koffie op een positieve manier tegengehouden te kunnen worden. Cafeïnevrije koffie kan de neuronen in de hersenen beschermen en zorgt hett ervoor dat de kans op ontwikkeling van neurodegeneratieve ziekten zoals de ziekte van Alzheimer en Parkinson wordt verkleind. Dit is te wijten aan het chlorogeenzuur in koffie, een krachtige stof die tot veel in staat is. Wat jammer is voor de defacé-drinkers, is dat cafeïne strijdt tegen dementie en andere neurodegeneratieve ziekten. Decafé bevat zoals bovenaan in deze blog is benoemd maar weinig cafeïne.


Cafeïnevrije koffie strijdt tegen brandend maagzuur en vermindert het risico op endeldarmkanker

Het drinken van gewone koffie kan als resultaat hebben dat je brandend maagzuur of zure reflux krijgt. Door het drinken van cafeïnevrije koffie zouden deze bijwerkingen wat kunnen worden verlicht. Het veroorzaakt simpelweg minder zure terugvloeiing dan gewone koffie. Uit onderzoek blijkt dat het drinken van twee of meer kopjes cafeïnevrije koffie per dag in verband wordt gebracht met een tot 48% lager risico op het ontwikkelen van endeldarmkanker en dat is heel goed nieuws!


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square