Is Chiazaad gezond?

Chiazaad staat volgens bepaalde experts bekend als een superfood, maar waarom zou dit kleine zaadje dit in zijn pacht hebben? Deze experts en gezondheidsdeskundigen geven aan dat Chiazaad een van de meest gezonde voedingsmiddelen ter wereld is. Zo zouden ze tal van voedingsstoffen bevatten die goed zijn voor het lichaam en het brein. Chiazaad kun je op verschillende manieren consumeren, doordat het verwerkt zit in brood of door het in een smoothie te doen, zoals in onderstaande afbeelding. Chiazaad zijn kleine zwarte zaadjes van de plant Salvia hispanica, die verwant is aan de munt. De maya's beschouweden dit vroeger als belangrijk voedsel. In hun taal betekende Chia ook kracht. Dit omdat dit zaadje hun duurzame energie zou kunnen leveren. Het is pas net erkend als modern superfood, ondanks dat het vroeger al gezien werd als een ware krachtpatser op het gebied van een goede gezondheid. Je ziet dan ook dat in de afgelopen jaren Chiazaad heel erg populair is geworden onder de mensheid. Men eet het dan ook vaak omdat ze weten dat het zwarte zaadje veel te bieden heeft. Ze zijn misschien erg klein, maar dat wil nog niet zeggen dat ze maar weinig te bieden hebben. Zo bevatten ze veel vezels, redelijk veel eiwit, relatief veel vet (waarvan 5 omega-3 vetzuren), calcium, mangaan, magnesium, fosfor en een behoorlijk aandeel aan zink, vitamine B3 (niacine), kalium, vitamine B1 (thiamine) en vitamine B2. Ze leveren weinig calorieën en weinig verteerbare koolhydraten. Wat je hierboven leest betekent dat Chiazaad een van 's werelds beste bron van verschillende belangrijke voedingsstoffen is. Je kunt Chiazaad schalen onder het volkoren voedsel en wordt meestal biologisch geteeld. Daarnaast zijn ze glutenvrij. In deze blog lees je de, op wetenschap gebaseerde, gezondheidsvoordelen van dit kleine zwarte zaadje.


De gezondheidsvoordelen van Chiazaad

Chiazaad zit boordevol met antioxidanten

Chiazaad beschikt naast de bovengenoemde voedingsstoffen ook over een hoog aandeel aan antioxidanten. Deze antioxidanten zorgen ervoor dat de gevoelige vetten in Chiazaad beschermd worden tegen ranzig worden. Het binnenkrijgen van genoeg antioxidanten uit voeding zorgt voor positieve gezondheidseffecten, aldus verschillende onderzoekers. Het belangrijkste van antioxidanten is dat ze vrije radicalen in het lichaam tegengaan. Vrije radicalen kunnen namelijk celmoleculen beschadigen, wat zorgt voor vervroegde veroudering en verschrikkelijke ziektes zoals kanker.


Chiazaad bevat zeer veel vezels

Zowat alle koolhydraten uit Chiazaad bestaan uit vezels (11 van de 12 gram). Dit betekent dat bijna de helft van Chiazaad bestaat uit vezels. De bloedsuikerspiegel gaat niet omhoog bij de inname van vezels en vezels hebben ook geen insuline nodig. Hoewel het tot de koolhydraatfamilie behoort, zijn de gezondheidseffecten drastisch anders dan die van verteerbare koolhydraten zoals zetmeel en suiker. Chiazaad is echter koolhydraatarm voedsel, wat ten goede komt van het gewicht. Chiazaad heeft ook de kracht om jou snel een vol gevoel te geven en het zou de opname van voedsel vertragen. Daardoor neem je automatisch minder calorieën tot je. De darmflora speelt een grote rol bij een goede gezondheid en de vezels uit Chiazaad voeden de goede bacteriën in je darmen, wat ten weer ten goede komt van je darmflora. Zoals gezegd bestaat Chiazaad voor bijna voor de helft uit vezels (40%) waardoor het een absolute knaller is op het gebied van vezelrijk voedsel.


Chiazaad bevat veel hoogwaardig eiwit

Gemiddeld gezien bevat Chiazaad veel eiwit. Dan praat je over 14% van het zaadje, wat erg hoog is in vergelijking met andere planten. Daar komt bij dat Chiazaad een goede balans van essentiële aminozuren heeft. Eiwit is erg belangrijk voor een optimale gezondheid en staat bekend om de meest gewichtsverliesvriendelijke voedingsstof. Een hoge inname van eiwitten verlaagt de eetlust en haalt het verlangen naar tussendoortjes naar beneden. Denk maar aan een bak kwark met veel eiwitten erin, nadat je dat gegeten hebt dan zit je wel een tijdje vol, zo ook met Chiazaad. Eet jij weinig of geen dierlijke producten? Overweeg dan om wat vaker Chiazaad te eten.


Chiazaad helpt jou afvallen

Doordat Chiazaad veel eiwitten en vezels bevat, zorgt het jou af te vallen, aldus veel gezondheidsexperts. De oplosbare vezels absorberen grote hoeveelheden water en zetten uit in de maag, waardoor de volheid toeneemt en de opname van voedsel wordt vertraagd. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de vele vezels leiden tot gewichtsverlies. Zoals al eerder in deze blog vermeld kan het eiwit in het mooie zwarte zaadje de eetlust en de voedselinname verminderen, prachtig toch? Dit is voornamelijk zo op korte termijn, bijvoorbeeld na het ontbijt. Er vind dan verzadiging plaats. Wat ook erg fijn is dat Chiazaad zorgt voor een toename van omega-3-vet in het bloed. Dit zorgt ervoor dat je gezonder oud wordt. Uit een onderzoek onder zwaarlijvige mensen bleek dat wanneer zij Chiazaad in het dieet toevoegde zij te maken hadden met meer gewichtsverlies dan met een placebo. Chiazaad moet voornamelijk worden gezien als een nuttige toevoeging aan het dieet, het zou zelf niet snel tot gewichtsverlies leiden.


Chiazaad bevat veel omega-3-vetzuren

Wanneer je lijnzaad hebt bestudeerd kom je tot de ontdekking dat net zoals lijnzaad ook Chiazaad veel omega-3-vetzuren bevat. Chiazaad bevat zelfs meer van deze nuttige verbindingen dan zalm. Het is echter wel zo dat professionals Chiazaad beschouwen als een omega-3-bron van mindere kwaliteit. Dit omdat ze geen docosahexaeenzuur leveren. Dit betekent dat het lichaam dit vet niet goed kan gebruiken. Desalniettemin is het wel noemenswaardig als voordeel van Chiazaad. Het advies blijft om regelmatig vette vis of visolie te nuttigen.


Chiazaad kan het risico op hartaandoeningen verlagen

Aangezien Chiazaad veel vezels, eiwitten en omega-3 vetzuren bevat, kan ze het risico op hartaandoeningen verminderen. Uit onderzoek is gebleken dat Chiazaad ontstekingen tegengaat en goed is voor de insulineresistentie. Daarnaast verminderd het buikvet. Tevens heeft Chiazaad ook de kracht om het 'goede' HDL-cholesterol te verhogen. Ook kan de bloeddruk worden verlaagd als dat nodig is, voornamelijk bij mensen met hypertensie. Een verhoogde bloeddruk is een risicofactor voor hartaandoeningen. Verwacht geen wonderen bij Chiazaad op zich, het gaat gepaard met veranderingen in levensstijl en het voedingspatroon.


Chiazaad is goed voor de botten

Chiazaad beschikt over veel voedingsstoffen die goed zijn voor de botgezondheid. Een bekende voedingsstof kennen veel van ons wel in combinatie met de botgezondheid, namelijk: calcium. Daarnaast beschikt Chiazaad over fosfor, magnesium en proteïne. Deze zijn allemaal goed voor de botten. Vooral het calciumgehalte is hoog in de Chiazaadjes, hoger dan in de meeste zuivelproducten. Chiazaadjes bevatten echter ook fytinezuur, wat de calciumopname enigszins vermindert.


Chiazaad kan de bloedsuikerspiegel verlagen

Mensen met Diabetes type 2 hebben baat bij Chiazaad. Consequent hoge bloedsuikerspiegels leiden tot verschillende chronische ziekten, waaronder hartaandoeningen. Uit bepaalde dierstudies blijkt dat chiazaad de insulinegevoeligheid en bloedsuikerspiegel kan verbeteren en de bloedsuikerspiegel na de maaltijd kan stabiliseren. Dit is bij mensenstudies hetzelfde gebleken. Het is een beter idee om brood met Chiazaad te eten dan brood zonder deze zwarte pitjes.


Chiazaad kan chronische ontstekingen verminderen

Het is bekend dat zowat alle chronische ziektes beginnen bij een ontsteking, dus dit moet zeer serieus genomen worden. Maar je hebt ook simpele ontstekingen, wat je merkt door een wat rode huid. Dan praat je niet over chronisch natuurlijk. Een ontsteking helpt je te genezen en zorgt ervoor dat je van de bacteriën, virussen en andere infectieuze ongedierte afkomt. Toch kan het soms schade aanrichten. Dit geldt vooral voor chronische ontstekingen, die gepaard gaan met een verhoogd risico op hartaandoeningen en kanker. Uit een onderzoek onder mensen met diabetes bleek dat de inflammatoire marker hs-CRP met 40% verminderde door het eten van Chiazaad. Dit is een mooi gegeven.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square